عملیات کربلای 5 صفحه درخشان کارنامه آقای فرمانده+عکس
کد خبر: 3680511
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

عملیات کربلای 5 صفحه درخشان کارنامه آقای فرمانده+عکس

گروه جهاد و حماسه: عملیات کربلای 5 با رشادت و همبستگی رزمندگان اسلام به نقطه تسلیم دشمن بدل شد و این پیروزی راهبردی رژیم بعث را وادار به پذیرش شماری از خواسته‌ها و شرایط ایران کرد و به خط پایان جنگی نابرابر و قبول قطعنامه 598 انجامید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آقای هاشمی رفسنجانی پس از آنکه در جلسه 5 /10 /1365 عملیات کربلای5 را قاطعانه به عنوان عملیات برمبنای دستور فرمانده عالی جنگ اعلام کرد، جهت پیگیری تصمیمات خود و پیشرفت فعالیت‌ها در منطقة شلمچه، در پادگان گلف (قرارگاه مرکزی سپاه) حاضر شد تا از نزدیک روند فعالیت قرارگاه‌ها و یگان‌ها را بررسی کند. این جلسات از غروب روز 10 /10 /1365 آغاز و تا بامداد روز 12 /10 /1365 ادامه یافت...

رد نشود//

هرچند به نظر می‌رسید درباره عملیات شلمچه به‌عنوان «یکی» از راه‌کارهای عملیاتی اتفاق نظر وجود داشته باشد، اما هیچ‌یک از فرماندهان درباره نظر آقای هاشمی مبنی ‌بر تسریع و تعجیل در زمان اجرای عملیات اظهارنظر خاصی نکرد و این موضوع در پسِ مباحث کلی جنگ پنهان ماند. با چنین برداشت‌هایی جلسه فرماندهان سپاه با همان جمع‌بندی قبلی که سه قرارگاه در مناطق شلمچه، هور و غرب کشور فعال باشند، خاتمه یافت و سپس حاضرین جلسه را در حضور آقای هاشمی رفسنجانی ادامه دادند.

رد نشود//

آقای هاشمی رفسنجانی نیز به‌عنوان فرمانده عالی جنگ در این جلسه می‌کوشید تا نظر مثبت فرماندهان سپاه را دربارة عملیات تعجیلی در شملچه به دست آورد. وی در ابتدای این جلسه پس از توضیحات برادر محسن رضایی به وی گفت:«شما درمجموع نظرتان مثبت است دیگر؟ چون قبلاً هم به‌صورت خلاصه به من گفتید، اما با این توضیحات که دادید نظرتان درمجموع مثبت است.»

رد نشود//

 محسن رضایی در پاسخ به آقای هاشمی می‌گوید: «نظرمان مثبت می‌شود ان‌شاءالله، یعنی ناامید نیستیم از اینجا.»

رد نشود//

 هاشمی رفسنجانی: «ناامید نیستیم که... (مکث کوتاه)؛ ما حالا نمی‌توانیم به «امید» شما بنشینیم. شرایط جنگ الان به‌صورتی است که باید از اینجا با تصمیم برویم به تهران، باید تصمیم بگیریم. ضمناً امام هم راضی نیستند، برادران بدانند امام قطعاً از تأخیر در عملیات راضی نیستند. پیش از آنکه عملیات (کربلای4)شروع شود، ایشان یک جمله‌ای به من گفت که من حالا زود می‌دانم این جمله را به شما بگویم. بعداً حالا وقت هست، من به تلخیِ آن جمله، تا به حال از امام در مورد جنگ و رزمندگان نشنیده‌ام. چیز خوبی نبود. بعد هم خودشان مایل نبودند من نقل کنم. جمعی هم بود، من تنها نبودم که این جمله را ایشان گفتند. ایشان ناراضی هستند از تأخیرها، شاید هم در تحلیل ایشان یکی از عوامل ناموفقیت عملیات گذشته، تأخیر یک ماهه گذشته بوده است. از حرف‌های ایشان من این‌طور می‌فهمم. تعبیری که، اینها به انتظار اینکه داس پیدا کنند، شمشیر را از دست می‌دهند. ... به‌ هرحال من می‌خواهم بگویم که جمع کردن نظرات شما مشکل است و توقع نداشته باشید که فرماندهی همه شما را راضی کند، فرماندهی به یک جمع‌بندی که رسید تصمیم می‌گیرد. پس از آن دیگر اخلاص و اذا عزمت فتوکل علی‌الله است.»  

رد نشود//

برادر محسن رضایی: «با این مسائل که می‌فرمایید، اگر منظورتان این باشد(که چند درصد موفقیم؟)، این را نمی‌شود الان جواب داد، ما باید ببینیم چند درصد پشتیبانیمان قابل حل است. بعد می‌توانیم ان‌شاءالله....(بگوئیم که) ما می‌توانیم این قدر درصد روی موفقیتش حساب کنیم، ولی این که نظر ما باشه...»

 آقای هاشمی رفسنجانی: «من می‌گویم باید عمل کنید، باید نتیجه بگیرید اینجا، عمل بکنید.»

 برادر رحیم صفوی: «مشکلاتش را باید حل بکنیم یا نه؟ بدون اینکه مشکلاتش را حل بکنیم برویم عمل کنیم؟!»

رد نشود//

 آقای هاشمی رفسنجانی: «بروید حل کنید. مشکلات اینجا لاینحل نیست.»

 برادر محسن رضایی: »برادرها می‌گفتند که اگر اینجا تکلیف است، ما می‌رویم دنبال حلش.»

 آقای هاشمی رفسنجانی: «بله تکلیف است.»

 آقای محسن رضایی: «این را شما تعیین کنید.»

 آقای هاشمی رفسنجانی: «من الان دارم تعیین می‌کنم.»*

 به هر تقدیر، عملیات کربلای 5 با مجاهدتی کم نظیر و در سخت‌ترین شرایط ممکن که در طول جنگ تجربه شد، به اهداف خود دست یافت و توانست بن بست جنگ در سال سرنوشت ساز را بشکند و ایران با جبران ناکامی کربلای 4 باز هم دست بالا را در موازنه با ارتش بعثی عراق داشته باشد. نقش بی‌نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در این عملیات که توام با اعتماد به فرماندهان شجاع؛ فکور و انقلابی سپاه بود، از یادها نخواهد رفت. آقای هاشمی به عنوان فرمانده عالی جنگ در این عملیات، با قاطعیتی مثال زدنی شرایط سخت کشور برای آماده سازی کربلای 4 را مبنایی برای دستور اکید به اجرای عملیات در شلمچه قرار دادند و پیروزی سخت در این عملیات، بی شک مرهون شهامت و تدبیر ایشان بود.

 باری، خواست خداوند رحمان این بود که اکبر هاشمی رفسنجانی پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای اسلام و انقلاب و ایران در شب 19 دی ماه که آغاز عملیات کربلای 5 با فرماندهی او بود از دنیا برود.

روایتی از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در عملیات کربلای پنج
سردار کوثری روایتی از حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عملیات کربلای پنج منتشر کرده است: از تهران با آقای هاشمی تماس گرفتند و از ایشان برای اقامه نماز جمعه دعوت کردند، اما آقای هاشمی قبول نکردند و گفتند: «کجا بیایم؟ به مردم چه بگویم؟ بگویم موفق نشدیم؟! من نمی‌آیم.»
پیش‌ از عملیات کربلای 5، جلسه‌ای با حضور فرماندهان لشکرهای مختلف، به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
این جلسه 40 ساعت ادامه داشت، و شاید 4 ساعت هم استراحت نکردیم. در حین این جلسه، از تهران با آقای هاشمی تماس گرفتند و از ایشان برای اقامه نماز جمعه دعوت کردند، اما چون در روزهای قبل، در عملیات کربلای 4 موفق نبودیم، آقای هاشمی قبول نکردند و گفتند: «کجا بیایم؟ به مردم چه بگویم؟ بگویم موفق نشدیم؟! من نمی‌آیم.»

در آن‌جلسه، حاج احمد کاظمی فرمانده لشکر 8 نجف، شهید خرازی، شهید شوشتری و دیگر فرماندهان حضور داشتند و اکثر برادران گفتند: «ما آمده‌ایم عاشورایی بجنگیم»؛ عاشورایی جنگیدن، یعنی اصلا برگشتی برای خود قائل نبودند.
25 نفر از فرماندهان سپاه صحبت کردند و تصمیم گرفته شد که شب جمعه بعد عملیات شود و همه هم قبول کردند. رزمندگان وارد کار شدند و در این عملیات از موانعی عبور کردند که قابل باور نبود. در واقع عملیات والفجر 8 در فاو و کربلای 5 که به 12 کیلومتری بصره رسیدیم، باعث شد تا آن‌ها اعلام کنند حاضرند قطعنامه 598 به اضافه موارد مدنظر ایران را بپذیرند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۶:۳۶
0
0
روحشون شاد و سپاس از این مطلب زیبا
captcha