تابلوی سوخته نگاری سانچی رونمایی می‌شود
کد خبر: 3682477
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

تابلوی سوخته نگاری سانچی رونمایی می‌شود

گروه هنر: به مناسبت گرامیداشت یاد جان باختگان سانحه کشتی سانچی تابلوی سوخته نگاری با عنوان «سانچی» اثر مرتضی نداف طراحی می‌شود. در این رابطه با مرتضی نداف خالق تابلوی سانچی گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

تابلوی سوخته نگاری سانچی رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طی چند روز گذشته هنرمندان به انواع مختلف همدردی خود را با خانواده حادثه‌دیدگان کشتی سانچی اعلام کرده‌اند در این میان برخی از این طیف جامعه کارهایی را با این محوریت تولید کرده و یا در حال تولید هستند؛ مرتضی نداف هنرمند تجسمی هم از این افراد است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

چه شد که به فکر خلق چنین اثری افتادید؟

عرض تسلیتی دارم به خانواده‌های جان باختگان سانحه کشتی سانچی و برای قهرمانان کشورم، علو درجات را از ایزد سبحان مسئلت دارم و احساسم را به این حادثه تلخ با خلق اثری ناچیز بیان می‌کنم و قبل از گفت‌و‌گو اگر اجازه دهید چند خطی دل نوشته را تقدیم این دلاوران و قهرمانان همیشه جاوید ایران کنم.

«باز دریا، باز طوفان‌، باز آتش بر دل دریا دلان افتاد، باز آتش آمد و درد دلم را  آسمانی کرد و رفت. مادرانی چشم در راه، عاشقانی بی‌قرار، با خاطرات آخرین عکس جگر گوشه خوشند‌. کاش باران می‌شدم، سوز وحشی حرارت را به خفتن می‌کشیدم تا کبوتر با لبی خندان در آغوشم بیاساید. یا رب این غربت، میان آب و آتش را چه سان تفسیر می‌باید نمود. نام ققنوسم بود سانچی چه سان یادش کنم. با همه دلدادگی و عاشقی، گفتم سفر کردی چرا تنها شدم. غم از دست دادن ققنوسان دریادل و بیدل شیدا، برای ما سخت است‌. آنان که برای خوشی و رفاه میهن دل به دریا زدند و در میان شعله‌های آتش و دود، آسمانی شدند تا نماد مظلومیت و غربت کشور عزیزشان باشند . این حادثه تلخ و سوزناک در دل تاریخ ایران و جهان جاودان خواهد ماند. از این رو عرض تسلیتی‌،  با دلی آکنده از غم و اندوه به خانواده‌های جان باختگان سانحه سانچی دارم».

توضیحاتی درباره تابلوی سانچی بیان کنید؟

پس از شنیدن خبر حادثه تصمیم گرفتم اثری را به نام کشتی سانچی خلق کنم. قلم را برداشتم و شروع به طراحی کلمه سانچی کردم . طرح‌های مختلفی را با فرم‌های کشتی و فانوس دریایی و سیمرغ و ققنوس انجام دادم. از این بین یکی را انتخاب کردم که روی آن بیشتر کار کنم . طرحی که انتخاب کردم فرم یک سیمرغ را نشان می‌دهد. سیمرغی که شبیه کشتی است و خطوط آن موج و طوفان دریا را نشان می‌دهد. تکنیک‌های منحصربفردی را که طی ربع قرن تجربه بدست آوردم را دراین تابلو اعمال می‌کنم . پس از پیاده کردن طرح روی چوب مشغول سوخته نگاری طرح شدم و در حال حاضر کلمه سانچی را سوخته نگاری کرده‌ام . ابعاد این اثر 60×80 سانتیمتر است و کنتراست‌های سوخته در آن زیاد است. تعداد 32 شعله شمع در این تابلو به یاد 32 شهید این کشتی طراحی می‌شود. در قسمت چپ تابلو شعله‌های آتش و دود که به آسمان زبانه می‌کشد را طراحی می‌کنم و حسی که منتقل می‌کند خیلی غم‌انگیز است؛ چراکه حادثه مربوط به آتش گرفتن کشتی است و هنر سوخته‌نگاری به زیبایی این مفهوم را تداعی می‌کند.

این اثر به سفارش انجام می‌شود یا برای دلتان است ؟

در واقع برای دلم و ادای دین به این دلاوران دریا دل طراحی کرده‌ام . سه روز پیش طی تماس تلفنی که با سید محمد دستغیب سفیر اسبق ایران در ایرلند و رئیس انجمن دوستی ایران و ساحل عاج داشتم، توضیحاتی را در مورد تابلو به او دادم که مشغول طراحی آن هستم و او نیز پیشنهاد کرد در گردهمایی که طی روزهای آتی در منطقه لویزان برگزار می‌شود این تابلو را در حضور علاقمندان رونمایی کنم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۹:۱۰
0
1
درود بر استاد نداف عزیز و درود بر همه هنرمندان خوبی که همیشه در غم مردم کشور شریک هستند
captcha