باید به اندازه‌ عمل خود تبلیغ کنیم/ رسانه ما الگوی صداقت و الگوساز باشد
کد خبر: 3682789
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
فتاح:

باید به اندازه‌ عمل خود تبلیغ کنیم/ رسانه ما الگوی صداقت و الگوساز باشد

گروه جامعه: رییس کمیته امداد با تاکید بر اینکه امروز باید به اندازه‌ عمل خود تبلیغ کنیم، تصریح کرد: در کشور امروز بیش از هرچیزی به سعه‌صدر نیاز داریم و باید بدانیم مکتب، دین و رهبری ما مکتب اخلاقی شیعه است و حق نداریم هر طور که می‌خواهیم حرف بزنیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، بعداز ظهر امروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه، در همایش «خبر خوب، رسانه مسئول» با اشاره توصیه مرحوم آیت‌الله بهجت در مورد اینکه به دانسته‌هایتان عمل کنید تا زندگی خوبی داشته باشید، گفت: تعریف خبر خوب جزء بدیهیات است و در واقع طبق تعریفی هم که در قرآن آمده می‌دانیم یک خبر خوب چیست.

وی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی باید در دنیا خبرخوب را تعریف کرده و الگو بسازد، افزود: بعد از 40 سال آمده‌ایم و تعریف خبر خوب را با هم مرور می‌کنیم؟ ما باید در تولید اخبار با صداقت رفتار کنیم و الگوی دیگران باشیم؛ آنچه مهم است اینکه خبر نادرست نباید پخش شود و اشکال هم در همین است.

فتاح ادامه داد: خبر خوب باید با صداقت همراه باشد؛ نبی و رسول چه معنی دارند جز اینکه کار انها خبر آوردن از سمت خدا بود. انها در نقش یک خبرگزاری عمل می‌کردند و خبر صادق و درست را ازجانب پروردگار منتشر می‌کردند. لذا خبر درست با اخلاص و صدق است.

رئیس کمیته امداد در ادامه گفت: گاهی بنده با دولت زاویه دارم و آیا این درست است که تمام صحبت‌های من در نقد دولت به کار گرفته شود؟ دولت در چارچوب نظام است و باید از دولت دفاع کرد؛ حالا اگر ما با دولت در دنده‌‌ای دیگر افتاده‌ایم آیا امکان ندارد خبر خوب هم از قول من و از دولت پخش شود؟ این منطق را قبول ندارم چراکه همه ما تابع رهبر هستیم و از کارهای خوب دولت طرفداری می‌کنیم و باید در این موضع باقی بمانیم.

وی تصریح کرد: همه ما از امام خمینی(ره) یاد گرفتیم که سیاست ما مثل دیانت ما باشد و اجازه نداریم زمانی که یقین نداریم حرفی بزنیم؛ قبول دارم که در هر کجای نظام ممکن است اشکالاتی باشد، اما کارهای خوب هم وجود دارد و نمی‌شود فقط نیمه خالی لیوان را دید و مطمئن باشیم که مثبت دیدن زودتر جواب می‌دهد.

فتاح با بیان اینکه آمار اشتباه دادن امروز بلای کشور شده است، گفت: متاسفانه معلوم نیست این آمارهایی که ذهن مردم را خراب می‌کند از کجا درمی‌آید و به چه منطقی این آمارسازی‌ها می‌شود؟ به‌گفته رهبری دستکاری در آمار گناه کبیره است، هر آماری که اعلام می‌شود چه از سوی مسئولان و چه رسانه‌ها در قبال آنها مسئولیت داریم و باید به درستی و صحیح آن را بیان کنیم.

رئیس کمیته امداد افزود: امروز باید به اندازه‌ای که عمل می‌کنیم تبلیغ کنیم. در کشور امروز بیش از هرچیزی به سعه‌صدر نیاز داریم؛ باید بدانیم با زود برآشفته شدن و تحمل نکردن نه تنها بزرگ نمی‌شویم، بلکه کوچک می‌شویم؛ تندی و توهین کردن و پرده‌دری کردن در مکتب ما نیست؛ مکتب، دین و رهبری ما مکتب اخلاقی شیعه است و حق نداریم هر طور که می‌خواهیم حرف بزنیم.

وی با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها در جامعه گفت: گاهی دوری از هم کار دست‌مان داده و آنقدر دور شده‌ایم که اینگونه با هم حرف می‌زنیم.رسانه‌ها باید حق‌طلبی کنند، بسیاری از مردم بارها گفته‌اند وقتی مسئولان را می‌بینند از چشمان‌شان می‌فهمند دروغ یا راست می‌گویند؛ چراکه صداقت باطنی است.

فتاح با اشاره به خاطره‌ای از زمان وزارت خود گفت: در آن زمان یکی از نمایندگان مجلس از بنده سؤالی کرد بود که جواب من او را قانع نکرد، این مسئله از کمیسیون به صحن مجلس رسید؛ که آن نماینده بسیار تند انتقاد می‌کرد و بنده در همان زمان گفتم اگر اشتباهی نکرده‌ بودیم، اینگونه نمی‌شد. این سؤال جزای دنیایی من است و من با اقرار به این اشتباه کوچک نشدم بلکه دوستی هم بین من و نماینده ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ما باید الگوی صداقت باشد و در دنیا الگوسازی کند، گفت: باید به دنیا بگوییم رسانه‌ای داریم که بر محور فضیلت و اخلاق رفتار می‌کند. رسانه‌های خارجی اینگونه نیستند؛ حتی رسانه‌های CNN و فاکس‌نیوز که حرفه‌ای هستند در مورد عربستان و فجایع آن در یمن حرفی نمی‌زنند چون عربستان همه آنها را خریده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه انتظار ما از رسانه‌ها حمایت و طرفداری از محرومان، است، ادامه داد: آرمانگرایی در حمایت از محرومان، یتیمان و نیازمندان است نه اینکه فقط از سیاست بگوییم؛ این صحبت‌ها برای یک زلزله‌زده کمکی نمی‌کند؛ امروز بخشی از مردم ما در فقر و زحمت هستند و باید به آنها برسیم و مردم‌داری کنیم.

رئیس کمیته امداد در مورد اختلاف‌های چپ و راست و سیاسی در کشور گفت: چه چپ و راست باشیم، همه ادیان و اقوام در کشور در یک کشتی هستیم و سرنوشت‌مان به هم گره خورده است حساب منافقین و داعشی‌ها روشن است اما بقیه یک سرنوشت داریم و نباید در این مسیر اشتباه کنیم.

وی با ارائه پیشنهادی گفت: رسانه‌ها گفتمانی برای دفاع از محرومان تشکیل دهند و سیستمی ایجاد کنند که خود رسانه‌ها هم نقد شوند. خبر خوب مشخص است و چون شما تعریفش را بهتر می‌دانید به آن باور دارید پس با همان دل‌تان پیش بروید، قلم در دستان شما است و راه را می‌شناسید.

captcha