مجالس طلبگی به درس و بحث دینی منتهی شود
کد خبر: 3682839
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
آیت‌الله العظمی سبحانی:  

مجالس طلبگی به درس و بحث دینی منتهی شود

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی با بیان اینکه تفریح برای طلاب و جوانان لازم است در توصیه‌ای تاکید کرد: تلاش کنید مجالس شما به درس و بحث دینی و تفسیر قرآن منتهی باشد و خدای ناکرده به غیبت نپردازید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز ۲۷ دی ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم گفت: سیره‌ای معتبر است که به معصوم (ع) برسد؛ مثلا کسانی هستند که زمین را وقف نمی‌کنند، ولی درختان خود را وقف می‌کنند که درستی یا نادرستی این حکم منوط به وصول به سیره پیامبر است و اینکه بتوانیم آن را ثابت کنیم.

وی افزود: بنابراین در اینجا سیره، کاشف از حکم شرعی و نه سازنده حکم شرعی است؛ ولی حقوقدانان اهل سنت امروز، عرف را خیلی بالا برده‌اند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به مقوله خرید و فروش صغیر با بیان اینکه در رساله‌های عملیه گفته شده این کار اشکال دارد بیان کرد: با این وجود در میان عرف، در معاملات کوچک، هیچ فردی از خرید و فروش بچه‌ها منع نکرده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امروز بیمه ضرورتی در زندگی بشر شده است که ریشه در سیره هم ندارد تصریح کرد: بسیاری از صور بیمه درست است، ولی بیمه در ۲۰۰ سال اخیر پیدا شده و نمی‌توانیم به سیره تمسک کنیم؛ همچنین انشعاب آب و برق و ... همین حکم را دارد یا سرقفلی قابل تمسک به سیره نیست سوای از اینکه درست است یا نیست.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) افزود: ایشان فرمودند: اگر باغی از باغ‌های بهشت را دیدید با حرص و ولع وارد آن شوید، و وقتی اصحاب از چیستی این باغ‌ها پرسیدند فرمودند: مجالس مومنین است؛ همین تشکیل جلسه درس و بحث حوزوی، و مباحث کلامی و فقهی و تفسیری و ...، مجالس مومنین است.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: در گذشته غالبا مجالس طلاب، به بحث در تفسیر آیه و فروعات فقهی اختصاص داشت، ولی اگر خدای ناکرده مجالس مومنین به غیبت و ... منتهی شود حفرة من حفرات النیران است.

این مرجع تقلید بیان کرد: تفریح برای جوانان خوب است، ولی باید تفریح سازنده فکر و ایمان باشد.

captcha