علامه کاشف الغطاء؛ جامع علوم شهودی و عقلی
کد خبر: 3683207
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

علامه کاشف الغطاء؛ جامع علوم شهودی و عقلی

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: علامه کاشف الغطاء جامع عرفان و علوم عقلی و نقلی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز 28 دی ماه در همایش بررسی آراء کلامی علامه کاشف الغطاء در قم در پیامی تصویری به این همایش بیان کرد: علامه، قطب فرهنگی دین را عقل دانست و برابر دین، هم به علوم عقلی و هم به علوم نقلی پرداخت زیرا دین به ما محور تعلیم و تعلم را بیان کرده و فرموده است.

وی ادامه داد: مرحوم کلینی از پیامبر نقل کرده علم سه چیز است؛ آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه که مرحوم کاشف الغطاء هم آیه محکمه، هم فریضه عادله و هم سنت قائمه داشته و هم در تفسیر و کلام و ... صاحب اثر است.

وی با بیان اینکه آیه محکمه به معاد و امامت و ولایت و نبوت باز می‌گردد تصریح کرد: ایشان آثار فراوانی در این باب نوشته است و خاندان کاشف الغطاء مانند کلینی قطب فرهنگی یک ملت را عقل می‌دانستند.

وی افزود: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب خویش آورده است که عقل محور احتجاج و ثواب و عقاب و مانند آن است  و مرحوم کاشف الغطاء نیز قسمت مهمی از مسایلی که از او سؤال شده و در معرض سؤال بوده در مدار مسایل کلامی بوده است. از کاشف الغطا سؤال کردند که آیا پیامبر افضل است یا قرآن و ایشان پاسخ داد و جواب داد که هیچکدام افضل از دیگری نیست اگرچه از قرآن به عنوان ثقل اکبر یاد می شود ولی ائمه از قرآن محافظت کرده و شربت شهادت می‌نوشند.

این مفسر  قرآن گفت: صاحب جواهر در مورد او گفته من فردی به حدت ذهن کاشف‌الغطاء ندیدم در حالی که صاحب جواهر خودش از فحول این عرصه است؛ کاشف الغطاء بحثی در مورد افضلیت قرآن و ائمه دارد و به این نتیجه رسیده که هیچکدام بر دیگری افضل نیست و هر چه در قرآن است ائمه آن را می دانند و عمل می‌کنند همچنین از ویژگی های علامه آن است که عرفان را با علوم عقلی و نقلی همراه کرده است.

captcha