تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس
کد خبر: 3683237
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
امین پویا تصریح کرد:

تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: امین پویا، در جلسه شب گذشته خود که با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی برگزار شد، با بیان اینکه قاری باید لحن را به خدمت تلاوت قرآن بگیرد گفت: قاری نباید قرآن را به خدمت بگیرد که لحن بخواند. مرحوم استاد مروت در آخرین سفر به ایران، در جلسه ای فرمودند که تلاوت قرآن آوازه خوانی نیست.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن امین پویا، قاری بین‌المللی کشورمان، شب گذشته 27 دی ماه از ساعت 19 تا 23 در خیابان وليعصر(عج)، بالاتر از خیابان امام خميني(ره)، جنب فروشگاه ورزشي لطيفي اسپرت، پلاك ١٠٨٣ با حضور حاج ولی الله و حبیب الله پوراحمدی، حمیدرضا احمدی وفا و علیرضا نداف از قاریان ممتاز و بین المللی کشورمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، شاگردان امین پویا، به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه و یا ارائه تلاوت های تقلیدی از اساتید مصری پرداختند و این قاری بین المللی نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

پویا در تحلیل تلاوت یکی از شاگردانش که به سبک استاد منشاوی تلاوت می‌کرد، با بیان اینکه منشاوی صوت و لحن و تجوید و حس را با هم دارد، گفت: منشاوی، لحن را به خدمت گرفته است تا قرآن بخواند، نه اینکه قرآن را به خدمت بگیرد که لحن بخواند. هیچ لحن ضعیفی ندارند. یا همه لحن ها را نخواندند ولی اگر خواندند، کامل و نافذ خواندند.

این قاری بین المللی ادامه داد: قاری باید شجاع باشد و این شجاعت از تمرین زیاد حاصل می‌شود. آدم نسبت به هرکاری که تسلط داشته باشد، ترسش کم می‌شود. راننده در اوایل رانندگی اش، دائما ترس دارد و به مرور با رانندگی زیاد، برایش عادت می‌شود. قاری قرآن باید روی نقاط ضعفش تمرین کند که دیگر برایش ترسناک نباشد.  مسئله دیگر، آمادگی ذهن است که موجب می‌شود عملی انجام شود. اگر قاری نفسش را در تمرین منزل 40-50 ثانیه کند، در جلسه قرآن راحت 37-40 ثانیه را می‌خواند.

وی در ادامه با بیان اینکه قاریانی که بیشتر می‌خوانند و بیشتر گوش می‌کنند، در جریان قرآنی می‌افتند و خود بخود پیشرفت می‌کنند، تصریح کرد: در این مسیر اندازه ای که وقت می‌گذارید، از خود توقع داشته باشید. تلاوت قرآن، یک هنر عملی است. هرچقدر بیشتر وقت بگذارید، حرفه ای می‌شوید.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

با رسیدن به ساعت 21 و حضور جمعی از اساتید و قاریان خوشخوان، نوبت به تلاوت های مجلسی مهمانان، مسعود موحدی راد، علیرضا نداف و حاج حبیب الله پوراحمدی رسید.  

حبیب الله پوراحمدی پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به سبک استاد مصطفی اسماعیل دقایقی به بیان خاطراتی شیرین از جبهه و جنگ و سفرهای تبلیغی خود پرداخت و گفت: برای سفر تبلیغی همراه با محمدرضا پورزرگری به کشور غنا رفته بودیم. یک خانمی مسئول رادیو و تلویزیونشان بود و این خانم در مسابقات ملکه زیبایی، نفر اول شده بود. کشور غنا 99 درصدشان مسلمان هستند و 1 درصد مسیحی هستند. ما روزی نیم ساعت در رادیو و تلویزیون غنا تلاوت می‌کردیم. اولین تلاوتی که کردم در استدیو، این خانم غنایی، دم در ایستاده بود و گریه می‌کرد. از مسئولین آنجا پرسیدم که چرا گریه می‌کند، گفتند عاشق تلاوت شما شده است. آنقدر از تلاوت ما خوشش آمده بود که زمان تلاوت ما را در رادیو و تلویزیون، نیم ساعت دیگر افزایش داد.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

در ادامه این جلسه حاج ولی الله پوراحمدی، قاری پیشکسوت و جانباز 8 سال دفاع مقدس در جایگاه تلاوت نشست. وی قبل از شروع تلاوت، با بیان اینکه استاد خدام حسینی فرمودند که تلاوت های بچه های امروزی، فارسی است و لحن ها عربی نیست، گفت: ماه مبارک امسال به لبنان رفته بودیم. لبنانی ها می‌گفتند اصلا محمود شحات به دل ما نمی‌نشیند و فقط تنغیمات می‌خواند. برخلاف شحات پدر که یک اعجوبه ای بود و تلاوتش پر از معنویت و  کاملا متفاوت بود. بقول استاد خدام حسینی، اصالت خودتان را از دست ندهید.

امین پویا در تکمیل صحبت های حاج ولی، یادی از مرحوم استاد مروت کرد و گفت: در آخرین سفر استاد مروت به ایران، ایشان در جلسه ای فرمودند که  تلاوت قرآن آوازه خوانی نیست. ایشان خیلی ناراحت بود که فلان قاری در ایران آمده، هدف از تلاوت قرآن، خواندن الحان شده است.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

حاج ولی الله پوراحمدی در ادامه به معجزه صوتش اشاره کرد و گفت: یک روز در ایام جنگ، پس از جلسه قرآن از استاد خدام حسینی پرسیدم می‌شود، خدا را امتحان کرد؟ استاد گفت: بله چرا نشود. در شب یکی از عملیات های سنگین، از خدا خواستم که شهید بشوم و اگر جانباز یا مجروح شدم، صوتم چیزی نشود. از آن سال تا سالهای پایانی جنگ که یک پایم را از دست دادم، حتی یک بار ماسک نزدم و این صوت بیمه خدا شده است. سپس آیاتی از سوره مبارکه مریم(س) را به سبک استاد کامل یوسف تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

رد نشود///تلاوت قرآن، آوازه خوانی نیست/ لحن در خدمت قرآن باشد نه بالعکس+صوت و عکس

حسن ختام این جلسه، تلاوت حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین المللی کشورمان بود که آیاتی از سوره های مبارکه نجم، فاتحه و بقره را تلاوت کرد.

در پایان این جلسه قرآن، امین پویا، ذکر توسلی خدمت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کرد و سلامی به آن حضرت داد. حس و حالی که در هیچ یک از جلسات سطح شهر تهران، نیست و مناجات و راز و نیاز شبانه ای که پس از ساعت ها، نشستن پای رحل قرآن، دلچسب است. این قاری بین المللی، بیان کرد: خدا را شاکریم که این جلسه، قرآن و اهل بیت(ع) را با هم دارد. سپس، حاضران در جلسه، سرسفره اطعام قرآن و اهل بیت(ع) نشستند و پذیرایی شدند.

 در ادامه تلاوت ها و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

ولی الله پوراحمدی

کد
حبیب الله پوراحمدی
کد
حمیدرضا احمدی وفا
کد
علیرضا نداف
کد
مسعود موحدی راد
کد
سلام به امام حسین(ع) توسط امین پویا
کد
مطالب مرتبط
captcha