«دهدشتی» خود را جز به قرآن نفروخت و مصداق «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
کد خبر: 3698039
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
در نکوداشت «محمدعلی دهدشتی» مطرح شد:

«دهدشتی» خود را جز به قرآن نفروخت و مصداق «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است

گروه چهره‌ها ــ مراسم ظهر دلنشین «محمدعلی دهدشتی» در حالی برگزار شد که بنا به اظهار نظر برخی از قرآنیان و پیشکسوتان حاضر در مراسم، وی هنرمندی چندمنظوره و استادی دلسوز، پرکار و بی‌ادعا هستند.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم ظهر دلنشین «محمدعلی دهدشتی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان عصر روز چهارشنبه، 16 اسفندماه از ساعت 15 با حضور حافظان، قاریان، اساتید قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط علی کعبی، قاری قرآن کریم، قاسم ایمانی از مدرسان و پیشکسوتان قرآنی طی سخنانی ضمن اظهار ارادت و احترام نسبت به استاد دهدشتی، با بیان اینکه از سال‌ها پیش افتخار آشنایی با استاد را داشته و در مسابقات قرآن زیادی در خدمت ایشان بوده است، اظهار کرد: استاد دهدشتی جلسات قرآن فراوانی را در سطح شهر مقدس قم اداره کرده و می‌کنند که برای مثال جلسه مسجد امام رضا(ع) ایشان هنوز نیز به حمد الهی برپاست.
وی با بیان اینکه استاد دهدشتی تاکنون شاگردان فراوانی را تربیت کرده‌اند که خود ایشان امروز از اساتید و مدرسان قرآن هستند، افزود: طی این سال‌ها و مدت مدیدی که در خدمت استاد دهدشتی بوده‌ام، استفاده‌های فراوانی از محضر ایشان بردم که امیدوار هستم که استاد دهدشتی همچنان نیز بتوانند تا سالیان سال منشأ برکات فراوان برای اهل قرآن و علاقه‌مندان به فراگیری قرآن باشند.
همچنین، در ادامه، میثم عسکری، از شاگردان استاد دهدشتی نیز طی سخنانی با بیان اینکه بنده از سال 67 افتخار شاگردی استاد دهدشتی را دارم، تصریح کرد: طی این سال‌ها علاوه بر بحث فنی و فراگیری علوم قرآنی نزد ایشان، بیش از همه چیز از تخلق استاد به اخلاق قرآنی بهره برده‌ام. استاد دهدشتی علاوه بر جلسات مختلف قرآنی که برپا می‌کنند، در محل کار و شغل خود نیز مشتاقانه پذیرای علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم هستند که بنده نیز از این فرصت استفاده کرده و بهره‌های فراوانی از محضر ایشان بردم.
عسکری در ادامه با اشاره به اینکه تلاوت‌های زیبای استاد دهدشتی هم در جلسات هفتگی ایشان و هم در گروه تواشیح الغدیر باعث ایجاد شور و شوق در جوانان و جذب ایشان به سمت قرآن می‌شود، گفت: استاد دهدشتی مشمول دعای خیر والدین و نیز جامعه قرآنی هستند. همچنین، نباید از نقش پررنگ همسر و خانواده استاد نیز غافل شد؛ چراکه استاد دهدشتی طی این سال‌ها سفرهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته‌اند و ایجاد فضای مناسب و آرام برای ایشان در خانه جهت پرداختن به امر قرآن کریم بدون دغدغه از سوی خانواده نجیب ایشان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه یکی از حسنات استاد دهدشتی، انرژی و نشاط مثال زدنی ایشان می‌باشد که ناشی از انس و حشر و نشر همیشگی استاد با قرآن کریم است، تصریح کرد: استاد دهدشتی از مصادیق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» و «شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ» هستند و حقیقتاً همنشینی با ایشان و سفر در معیت ایشان بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است.
عسکری در پایان سخنان خود نیز یاد اساتید فقید قرآن کریم در قم به ویژه عباس رنجبر، ابوالفضل علامی، قاسم نصیرپور، احمد مروج و عباس کعبی را گرامی داشت و از درگاه خداوند متعال نیز برای ایشان تعالی مقامات معنوی را مسئلت کرد.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
همچنین، در ادامه این مراسم نیز ولی‌الله پوراحمدی، از پیشکسوتان قرآنی کشور در رابطه با سجایای استاد دهدشتی با بیان اینکه ایشان شاگردان زیادی را به جامعه قرآنی کشور تحویل دادند، اظهار کرد: فعالیت‌‎‌های قرآنی استاد دهدشتی به ویژه جلسات پرشور ایشان و نیز برنامه‌هایی که با گروه تواشیح الغدیر اجرا کرده و می‌کنند، بسیار تأثیرگذار و جذب کننده است.
وی همچنین، ضمن آرزوی توفیق و سلامتی برای استاد دهدشتی، بیان کرد: تلاوت‌های استاد دهدشتی و نیز برنامه‌هایی که ایشان با گروه الغدیر اجرا کرده‌اند بسیار فنی و زیباست و امیدوارم خداوند متعال امثال استاد دهدشتی را برای جامعه قرآنی کشور حفظ کند تا بتوانند منشأ خدمات و برکات قرآنی در کشور باشند.
در ادامه این مراسم معنوی و قرآنی، سیدمحمد موجانی، از شاگردان استاد دهدشتی نیز طی سخنانی با بیان اینکه به نظر بنده انرژی و شور و نشاطی که استاد دهدشتی دارند باعث شده تا فعالیت‌‎های قرآنی ایشان با وجود مشغله‌های فراوانی که دارند تا به امروز تداوم داشته باشد، اظهار کرد: شاگردی من در محضر استاد دهدشتی درواقع از نوع دوجانبه است؛ چراکه بنده هم در زمینه تلاوت قرآن و هم در زمینه اجرا در گروه تواشیح الغدیر افتخار شاگردی ایشان را دارم.
موجانی با بیان اینکه هیچ اولویتی در زندگی استاد دهدشتی بالاتر از برپایی جلسه قرآن نیست، گفت: منبع فیضی که جلسات استاد دهدشتی برای جامعه قرآنی قم دارد، باید قدر دانسته شود؛ چراکه ما بعد از استاد علامی و استاد رنجبر، نظیر استاد دهدشتی را نداریم و خیلی خوب است که تا ایشان هستند، از محضر ایشان استفاده کنیم و وجود این اساتید و بزرگترها را که باعث برکت برای ما هستند، قدر بدانیم.
در ادامه، حسن فروغی، از مدرسان فنون قرائت و معارف قرآنی در دانشگاه‌های قم نیز با بیان اینکه استاد دهدشتی از برگزیدگان و همواره منشأ خیر و برکات هستند، اظهار کرد: بنده افتخار همراهی با استاد را که به نظر بنده جزء «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» هستد، از یک دهه قبل دارم. ایشان یک استاد متخلق قرآنی هستند. این تزکیه، اخلاق و زندگی قرآنی در حقیقت در استاد توأمان بوده و در وجود ایشان کاملا مشهود است.
وی با بیان اشاره به اینکه ما از اینکه در این دنیا همسفر با استاد دهدشتی هستیم، بسیار خوشحال و مسروریم، تصریح کرد: تواضع استاد و حضور مؤثر ایشان در مجامع علمی نیز از دیگر ویژگی‌های ایشان است. از هنگامی که ما با استاد دهدشتی انس پیدا کردیم، هر زمانی که از ایشان برای حضور در مجامع علمی دعوت کردیم، ایشان با تواضع تمام حضور پیدا کردند.
فروغی در پایان سخنان خود با بیان اینکه اخلاق حسنه و قرآنی و نیز تواضع استاد دهدشتی بسیار زبانزد و مشهود است، گفت: افتخار آشنایی با استاد دهدشتی را همواره در تاریخ افتخارات خود ثبت کرده و به آن می‌بالم و در خدمت ایشان و تمامی دوستان و اهل قرآن نیز هستم.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
در ادامه این مراسم، علی چینی‌ساز کعبی، از شاگردان استاد دهدشتی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه بنده بیش از 32 سال است که در خدمت استاد دهدشتی هستم و افتخار می‌کنم که از شاگردان ایشانم، اظهار کرد: بنده در ابتدا در زمینه قرائت قرآن کریم و سپس، در گروه تواشیح الغدیر قم از محضر استاد تلمذ کرده و بهره برده‌ام.
وی در ادامه با بیان اینکه تقریبا مدت 30 سال از آغاز فعالیت گروه تواشیح الغدیر می‌گذرد و در این مدت برنامه‌های فراوانی را در مساجد و حسینیه‌های مختلف اجرا کرده‌ایم، افزود: یکی از خصلت‌های استاد دهدشتی صبر و شکیبایی ایشان در همه موارد ازجمله تدریس، تواشیح، جلسات هفتگی قرآن و ... است و بنده به خود می‌بالم که یکی از شاگردان ایشان هستم.
همچنین، محمدصالح رفعتی، حافظ قرآن کریم و از دوستان استاد دهدشتی نیز طی سخنانی با بیان اینکه برخلاف بسیاری از افراد که پرداختن به امر قرآن کریم به ویژه در زمینه قرائت را از سنین طفولیت آغاز می‌‎کنند، استاد دهدشتی فعالیت خود را از سنین بزرگسالی آغاز کرده‌‌اند، اظهار کرد: بنده افتخار دارم که در زمینه تواشیح و قرائت قرآن کریم بهره‌های فراوانی از محضر استاد برده‌ام.
رفعتی با اشاره به اینکه بشاش بودن استاد دهدشتی خصلتی است که باعث جذب افراد به جلسات قرآن می‌شود، تصریح کرد: سفرهای زیادی با ایشان برای اجرای برنامه‌های قرآنی داشته‌ایم که همین روحیه استاد باعث شد تا هیچ‌گونه سختی را در سفرها احساس نکنیم و در کنار استاد بودن برای ما بسیار شیرین و گوارا بوده است.
وی در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اساتید فقیدی همچون، رنجبر، علامی و کعبی، گفت: باید شرایطی فراهم شود که در زمان حیات اساتید از ایشان تقدیر و تجلیل شود تا به این صورت بتوانیم اندکی قدردان زحمات و فعالیت‌های اساتید قرآنی باشیم.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
در ادامه، بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور نیز در رابطه با ویژگی‌های استاد دهدشتی با اشاره به سخنان رفعتی که باید در زمان حیات اساتید از ایشان تقدیر شود، بیان کرد: به نظر بنده حتی این‌گونه برنامه‌ها نیز نمی‌تواند حق اساتیدی همچون استاد دهدشتی در رابطه با فعالیت‌ها و تأثیرات ایشان در جامعه قرآنی را ادا کند و به خوبی نشان دهد.
وی در ادامه در وصف استاد دهدشتی به شعری از مرحوم قیصر امین‌پور در رابطه با قرآن اشاره کرد که (این حنجره این باغ صدا را نفروشید/ این پنجره این خاطره‌ها را نفروشید/ در شهر شما باری اگر عشق فروشی است/ هم غیرت آبادی ما را نفروشید/ تنها، به‌خدا، دلخوشی ما به دل ماست/ صندوقچه راز خدا را نفروشید/ سرمایه دل نیست به جز اشک و به جز آه/ پس دست‌کم این آب و هوا را نفروشید/ در دست خدا آینه ای جز دل ما نیست/ آیینه شمایید شما را نفروشید/ یک عمر دویدیم و لب چشمه رسیدیم/ این هروله سعی و صفا را نفروشید/ دور از نظر ماست اگر منزل این راه/ این منظره دورنما را نفروشید) و در ادامه افزود: استاد دهدشتی به نوبه خود در میان خیلی از اساتید دیگر جز قرآن خود را به حاشیه نفروختند.
یاریگل با اشاره به اینکه استاد دهدشتی در عالم قرائت، آموزش و تدریس، تواشیح و ابتهال و ... هیچ چیز را غیر از صداقت در مورد قرآن، آموزش قرآن و نفس قرآن به هیچ عنوان به حاشیه نفروختند، تصریح کرد: متأسفانه خیلی از افرادی را که ما می‌شناسیم، به حاشیه و به مسائل مختلف رفتاری، مالی و ... رفتند، ولی بنده از استاد دهدشتی جز صفا، صمیمیت و محبت چیزی ندیدم.
وی ادامه داد: اگر بنده بخواهم همه عناصر توان و تخصص استاد دهدشتی را در یک عبارت خلاصه کنم، باید عرض کنم که ایشان یک هنرمند چندمنظوره و یک استاد پیشکسوت دلسوز، پرکار و بی‌ادعا هستند و این بی‌ادعا بودن در عرصه فعالیت‌های قرآنی از ویژگی‌های مهم استاد است. ایشان تجارب خیلی غنی و فراوانی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی اعم از تدریس و ... و نیز سفرهای قرآنی خود دارند که ان‌شاءالله این تجربیات را به نسل جوان نیز منتقل خواهند کرد.
یاریگل در پایان بیان کرد: اخلاق، مردم‎‌‌داری، مهربانی، مناعت طبع، جدیت در کار و نیز شوخ‌طبعی استاد دهدشتی در کنار هم نیز از ویژگی‌های مثال‌زدنی ایشان است. بنده امیدوارم هستم که همه اساتید قرآن ما این مناعت طبع و اخلاق حسنه‌ای که در امثال استاد دهدشتی وجود دارد، داشته باشند.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
همچنین گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه، حیدر دهدشتی، فرزند استاد دهدشتی نیز طی سخنانی در رابطه با سجایا و ویژگی‌های اخلاقی پدر ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا جهت برگزاری این مراسم، اظهار کرد: رفتار استاد دهدشتی در داخل و خارج از منزل هیچ تفاوتی با هم ندارد و بنده خدا را شاکر هستم که در خانواده‌ای به دنیا آمده و رشد کردم که پدر ومادر بنده متخلق به قرآن هستند.
وی ادامه داد: استاد دهدشتی همواره در طول سال‌های فعالیت خود سفرهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشتند که مادر بنده که خود از حافظان قرآن کریم هستند، بار نبود پدر را بر دوش داشتند و همواره پدر را در این راه قرآنی همراهی کرده‌اند. زیباترین لحظاتی که در منزل پدر و مادر ما شکل می‌گیرد نیز زمانی است که نوه‌ها و فرزندان در محضر پدر و مادر به تلاوت قرآن می‌پردازند و ایشان نیز فرزندان را تشویق می‌کنند.
فرزند استاد دهدشتی اظهار کرد: مهمترین ویژگی استاد دهدشتی ایمان کامل قلبی و فوق‌العاده ایشان و توکل به خداست. ایشان همواره متخلق به اخلاق قرآنی هستند و این خصیصه در ایشان مشهود است. ایشان همواره در محل کار خویش نیز قرآن تلاوت می‌کردند به‌گونه‌ای که حفظ قرآن خود را نیز تکمیل کردند.
وی بیان کرد: تشویق به برگزاری جلسات قرآن از سوی جوانان، تشکیل جلسه حسینیه نجفی‌های قم که از جلسات باسابقه و قدیمی شهر مقدس قم است، تشکیل گروه تواشیح الغدیر و برپایی جلسات مختلف قرآنی و ... همگی از برکات وجود استاد دهدشتی است. بنده سجده شکر به درگاه خداوند منان به جای می‌آورم که در میان نعمت‌های فراوانی که در آسمان و زمین برای ما قرار داده و ولایت اهل بیت(ع) نیز در صدر آن قرار دارد، نعمت حضور و رشد در این خانواده قرآنی را نیز قرار داده است.
در ادامه این مراسم معنوی، حسین طرقی، حافظ کل قرآن کریم نیز اظهار کرد: استاد دهدشتی از اساتیدی هستند که در نهایت تسلط و مهارت نه تنها در اجرای نغمات قرآنی بلکه در اجرای نغمات مذهبی نیز در نظر همگان خیلی هنرمند جلوه کرده‌اند. ایشان در عین حال که توانمندی فراوانی در عرصه تلاوت قرآن دارند، بسیار تواضع داشته و متخلق به اخلاق قرآنی هستند.
طرقی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این تواضع، اخلاق قرآنی و جذابیت استاد دهدشتی باعث شده است تا جلسات ایشان به کانون گرمی تبدیل شود که توسعه فرهنگ قرآنی و انس بیشتر با قرآن را به همراه دارد و این خود از توفیقاتی است که خداوند متعال به استاد دهدشتی عطا فرموده است.
وی در پایان بیان کرد: اساتیدی همچون استاد دهدشتی گوهرهای تابناکی هستند که جامعه قرآنی باید همواره قدردان ایشان باشد؛ چراکه وجود مبارک این عزیزان در آسمان قرآنی کشور باعث نشر و توسعه فرهنگ قرآنی به ویژه در میان نوجوانان و جوانان می‌شود.

استاد «دهدشتی»؛ هنرمندی چندمنظوره/ شخصیتی که مصداق بارز «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ» است
محمدعلی دهدشتی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی در این مراسم که پس از صحبت‌های برخی از قرآنیان حاضر در جلسه ایراد شد، ضمن تشکر فراوان از قرآنیان حاضر در جلسه که نسبت به ایشان اظهار لطف داشتند و نیز خبرگزاری ایکنا جهت برپایی چنین مراسمی، گفت: بنده فعالیت قرآنی خود را به صورت حرفه‌ای خیلی دیر و از سن 33 سالگی آغاز کردم و از سال 64 وارد صحنه قرائت شدم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فراوان قرآنی خود اظهار کرد: خداوند منان را شاکرم که همسری خوب، دلسوز و قرآنی نصیبم کرد که خود عاشق ساحت مقدس قرآن کریم است و در غیاب بنده که سفرهای مکرر قرآنی در داخل و خارج از کشور داشتم، به امورات خانه و خانواده رسیدگی کرد.
دهدشتی در ادامه با اشاره به مقام‌های مختلفی که در این سال‌های فعالیت قرآنی خود در مسابقات مختلف قرآنی به دست آورده اشاره کرد و افزود: همچنین، گروه تواشیح الغدیر را نیز از سال 68 تشکیل دادیم که به حمد و توفیق الهی نیز توانستیم با این گروه مقام‌های زیادی را کسب کرده و در نقاط مختلف نیز به اجرای برنامه بپردازیم.
پیشکسوت قرآنی کشور درادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: این توفیقات همگی از طرف خداوند متعال به ما ارزانی شده و الحمدلله به برکت اخلاص بچه‌های گروه نیز که هدفشان ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، تداوم داشته است.
وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی جلسات قرآن مختلف در شهر مقدس قم به ویژه جلسه قرآن حسینیه نجفی‌های قم بیان کرد: خیلی از افراد به بنده گفتند که جلسه قرآن خود را در جایی به ثبت برسان تا بتوانید از این طریق به بودجه و درآمدی دست پیدا کنید، ولی هیچ‌گاه این کار را انجام ندادم و همواره بر مردمی بودن جلسات قرآن تأکید داشتم. خداوند متعال نیز این توفیق را داده است که جلسات قرآنی ما تاکنون به صورت خیلی خوب و عالی برگزار شده است.

گزارش از مجتبی افشار

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha