آمریکا نگران روی آوردن احزاب سنی عراق به ایران است
کد خبر: 3701000
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷

آمریکا نگران روی آوردن احزاب سنی عراق به ایران است

روزنامه العربی جدید در واکنش به ادعای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات عراق اظهار کرد: واشنگتن از نزدیکی و روی آوردن احزاب سنی عراق به ایران نگران است.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: این روزنامه عربی که مرکز آن در لندن و معروف به داشتن مواضع ضد ایرانی است در مطلبی اذعان کرده که اظهارات اخیر متیس غیر واقعی و ناشی از نگرانی واشنگتن از گرایش عراقی های اهل سنت به ایران و سرخوردگی آنان از آمریکا و غرب است.
العربی الجدید در عین حال و در ادامه خط ایرانی هراسی خود نوشت: آمریکا از اقدامات ایران برای جذب احزاب سنی در بغداد، شمال و غرب عراق بسیار نگران است.
این خط جدید ایران هراسی درحالی است که مقامات و رسانه های غربی و عربی منطقه تاکنون ایران را به نگاه قومی گرایانه در عراق و محدود کردن توجه و ارتباط خود به شیعیان متهم می کردند.
جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که در چارچوب یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملت عراق و حاکمیت ملی این کشور با همه اقوام و مذاهب عراقی ارتباط خوبی دارد.
'ایرج مسجدی' سفیر ایران در بغداد در مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور مقامات و شخصیت های بلندپایه عراقی برگزار شد به صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی از نتایج انتخابات پارلمانی پیش روی عراق (22 اردیبهشت) هر چه باشد و دولت برآمده از آن حمایت خواهد کرد چرا که آن را تبلور خواست و اراده ملت عراق می داند.
العربی الجدید همچنین به نقل از یک مقام عراقی که نامش را ذکر نکرده است، مدعی شد ایران از زمان سفر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر عالی رهبر انقلاب از عراق در ماه گذشته راه های ارتباطی با احزاب سنی اسلام گرا یا عشائری برقرار کرده اند.
این روزنامه درعین حال بلافاصله اذعان می کند اینکه بودجه و یا تامین مالی ارائه شده باشد چیزی نیست که بتوان گفت و یا آن را تائید کرد.
'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در اظهاراتی مدعی تلاش ایران برای دخالت ایران در انتخابات عراق شده بود.
اظهارات بدون شواهد یا مستندات وزیر دفاع آمریکا علیه ایران درحالی است که آنچه سیاستمداران عراقی از گرایش های مختلف (از جمله شیعه، اهل سنت، مسیحی و کرد) واقعا و به صراحت نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند، بروز نشانه های جدی دخالت آمریکا - عربستان و نه کشور دیگری در انتخابات آتی عراق است.
در هفته های اخیر تاکنون هیچیک از سیاستمداران و رسانه های عراقی حتی اقلیتی که معمولا مواضعی مخالف با جمهوری اسلامی دارند، سخنانی که به ادعاهای متیس نزدیک باشد به زبان نیاورده اند.
درمقابل آنچه محافل مردمی و سیاسی عراق را کاملا نگران کرده است درز اطلاعاتی مبنی بر دخالت آمریکا و پول پاشی های عربستان سعودی برای تاثیرگذاری بر انتخابات عراق است، امری که در هفته های اخیر واکنش های بسیاری داشته است.
این نگرانی ها در سه محور اصلی زیر دهها خبر و گزارش رسانه ای در عراق را به خود اختصاص داده است:
- نگرانی از دلایل اصرار آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق برغم اعلام پایان داعش.
- نگرانی از انتشار اخبار تکذیب نشده ای از استقرار نظامیان آمریکا در برخی استان های سنی نشین و تازه آزاد شده از دست داعش به بهانه حفاظت از نظم و آرامش انتخابات.
- نگرانی از راهبرد جدید آمریکا با مجری گری عربستان جهت استفاده از روش های 'نرم' برای نزدیکی و نفوذ در عراق و پول پاشی میان برخی شخصی های حزبی و سران عشائر.

captcha