آیا کمک‌های شهرداری در حوزه فعالیت‌های دینی کاهش یافته است
کد خبر: 3725126
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
حجت‌الاسلام صادق‌زاده پاسخ داد:

آیا کمک‌های شهرداری در حوزه فعالیت‌های دینی کاهش یافته است

گروه جامعه ــ رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در پاسخ به چرایی کاهش کمک‌های شهرداری تهران به فعالیت‌های حوزه دینی و قرآن گفت: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مدیریت شهری پایتخت از فعالیت‎های دینی و مراکز مذهبی از جمله مساجد، نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش داشته است.

Image result for ‫صادق زاده فعالیت دینی شهرداری ایکنا‬‎
 
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد صادق‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار اعلام شده در خصوص کاهش کمک‌های شهرداری تهران به فعالیت‌های دینی و قرآنی و همچنین تاثیر این فعالیت‌ها بر کاهش آسیب‎های اجتماعی گفت: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مدیریت شهری پایتخت از فعالیت‎های دینی و مراکز مذهبی ازجمله مساجد، نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش داشته است؛ به شکلی که تغییر در نحوه تخصیص اعتبارات مذهبی با توجه به اسناد بالادستی و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، با هدف تحول و کیفیت‌بخشی به فعالیت دینی و قرآنی و همچنین ارائه بهتر خدمات مساجد برای پاسخگویی به نیاز‌های روز جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی برنامه‌های مذهبی پیش‌رو ازجمله دهه‌های کرامت و ولایت در دوره جدید مدیریت شهری، گفت: توزیع محصولات فرهنگی و کمک نقدی به تمامی مساجد شهر تهران در مناسبت‌های مذهبی به ویژه اعیاد اسلامی جهت برگزاری با شکوه جشن‌های مذهبی در همین دوره انجام گرفت؛ علاوه بر آن برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در مساجد شاخص پایتخت و پیش‌بینی برنامه‌های ویژه برای دهه کرامت امسال و سال گذشته، نشان از افزایش حمایت‌های دوره جدید شهرداری تهران از فعالیت‌ها و برنامه‌های مذهبی دارد.

نقش مراکز مذهبی در کاهش آسیب‎ها
رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به نقش مراکز مذهبی از جمله مساجد در کاهش آسیب‎ها و تربیت صحیح و اصیل، افزود: به دلیل گسترده بودن شبکه مساجد و جامعه هدف پیرامونی آن، این حوزه نقش مهمی در تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد و می‎توان گفت با قرار گرفتن در این مسیر، زمینه پرورش استعداد‌های جوانان فراهم می‌شود و به نوعی بهترین پایگاه برای تربیت و هدایت صحیح جوانان است.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده با تاکید بر اینکه مساجد باید متحول شده و پاسخگوی نیاز‌های روز جامعه باشند، اظهار کرد: مساجد، کانون عبادت و جایگاه بیان معارف دین اسلام و همچنین مرکز ارتباط مؤمنان با یکدیگر هستند و امروز زمانی می‎توانند نقش تاریخی خود را در تربیت دینی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کنند که بتوانند مخاطبان خود، به ویژه نسل نوجوان و جوان را جذب و حفظ کنند؛ لذا راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده از همه فرصت‌های موجود با بهره‌مندی از مدیریتی خلاق و نوآور و احیای کارکرد‌های فراوان مساجد است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شیوه جذب جوانان به فعالیت‎های مسجدی و انس با قرآن اظهار کرد: مشارکت دادن نوجوانان و جوانان در برنامه‌های دینی و فرهنگی و اجرای برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند مساجد، در جذب آنان به خانه‌های خدا مؤثر است؛ لذا مساجد باید کانون تجمع نسل جوان و مرکز گردهمایی‌های صمیمانه و معنوی جوانان و نوجوانان باشند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران ادامه داد: مهمترین راهکار انس جوانان با قرآن این است که ما بتوانیم قرآن را به زبان روز و با فهم همه مردم در جامعه پیاده کنیم. قرآن برای همه انسان‌ها و در همه عرصه‌ها پیامی دارد و انتشار این پیام نیازمند یک هنر است؛ لذا باید بتوانیم کیفیت تبیین قرآن را برای مردم به صورت جذاب و در معنای واقعی آن به مردم به‎خصوص جوانان ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: قرآنی کردن نه به این معنی که تنها تلاوت کنیم و یا به حفظ قرآن مشغول شویم؛ البته تلاوت قرآن کار ارزشمندی است، اما برای جامعه‎ای که ریشه در آموزه‎های اسلامی و قرآنی دارد کافی نیست. پس باید زندگی مردم با قرآن توام شود و آن‌ها بفهمند که قرآن برای تمامی مراحل زندگی، فردی، اجتماعی، خانوادگی و امور آن‌ها برنامه دارد.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده با تاکید بر اینکه اگر جامعه را قرآنی کردیم و توانستیم آن را با قرآن انس دهیم در آن قطعا هنجارشکنی نخواهد شد؛ به ایکنا گفت: اگر مردم قرآن را بشناسند و بدانند که قرآن در همه زوایای زندگی آن‌ها بهترین برنامه را دارد قطعا سبک زندگی مردم قرآنی می‌شود و امیدواریم بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم که موجب رضای خدا باشد و فرهنگ مردم را فرهنگ قرآنی کنیم و بتوانیم از قرآن استفاده کافی ببریم.
انتهای پیام
captcha