ادعای تقلب در انتخابات ترکیه میان شادی هواداران اردوغان
کد خبر: 3725219
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

ادعای تقلب در انتخابات ترکیه میان شادی هواداران اردوغان

گروه بین‌الملل - در حالی که که هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پی پیروزی وی در انتخابات روز گذشته این کشور، برای جشن و پایکوبی به خیابان‌ها ریختند، برخی از مخالفان از احتمال تقلب در انتخابات سخن می‌گویند.

ادعای تقلب در انتخابات ترکیه در میان شادی هواداران اردوغان

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری‌ها، اردوغان اواخر روز یکشنبه و پیش از اعلام رسمی شمارش آرا از پیروزی خود خبر داد که این امر انتقاداتی را در ترکیه در پی داشت.

پس از مدتی رئیس هیئت عالی انتخابات این مسئله را تایید و اعلام کرد شمارش 97 درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها، نشان از کسب 53 درصد از آرا توسط اردوغان دارد و به این ترتیب وی در دور اول به پیروزی رسیده است.

طرفداران رئیس‌جمهور 64 ساله ترکیه در پی این اعلام در شهرهای مختلف از جمله آنکارا و استانبول برای جشن گرفتن به خیابان‌ها ریختند.

هر چند نتیجه اعلام شده انتخابات تقریباً قطعی است، برخی از احزاب مخالف از احتمال وقوع تقلب خبر داده‌اند.

مسئولان حزب جمهوریخواه خلق با انتقاد از اعلام نتایج در برخی خبرگزاری‌ها از جمله آناتولی پیش از شمارش کامل آرا، ادعا کردند این نتایج در حالی اعلام شد که هنوز نیمی از صندوق‌ها شمارش نشده بودند.

آن‌ها همچنین گفته بودند در جریان را‌ی‌گیری در برخی استان‌های شرقی و جنوب شرقی، تخلفاتی گزارش شده است.

با این حال یک سخنگوی حزب عدالت و توسعه، که اردوغان ریاست آن را به عهده دارد، با رد اتهامات، هشدار داد تحریک افکار عمومی درباره انتخابات واکنش سختی به همراه خواهد داشت.

احزاب مخالف 5 روز فرصت دارند اعتراض خود نسبت به نتایج انتخابات را ارائه کنند.

در همین حال، اعضای یک هیئت فرانسوی متعلق به حزب کمونیست فرانسه، از جمله یک سناتور، که برای نظارت بر روند انتخابات در ترکیه به سر می‌برند، روز یکشنبه در این کشور دستگیر شدند.

حزب کمونیست فرانسه در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و آن را نشان‌دهنده تمایل مقامات ترکیه برای خاموش کردن هرگونه اعتراض و انتقاد به «تقلب گسترده» در انتخابات توصیف کرد. 

انتهای پیام

captcha