برنامه مساجد با توجه به اقتضائات محله‌ها تعریف شود/ 4 هزار مدرسه؛ پایگاه تابستانه کانون‌های مساجد
کد خبر: 3725241
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

برنامه مساجد با توجه به اقتضائات محله‌ها تعریف شود/ 4 هزار مدرسه؛ پایگاه تابستانه کانون‌های مساجد

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی با بیان اینکه مدل مسجد محل باید هم‌سو با اقتضائات محل باشد، گفت: روحانی هر مسجد با توجه به ارتباطش با مردم محله، اقتضائات محل را می‌داند، اقتضائات هر منطقه فرق می‌کند، برای مثال منطقه 22 تهران با یک تهران باهم متفاوت هستند، پس نمی‌‌توانیم یک الگو را برای آن تعریف کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همایش افتتاحیه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران عصر یکشنبه، سوم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیرستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سیدهاشم خضری، سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران و همچنین بیش از 200 نفر از امامان جماعت مساجد و مدیران کانون‌های مساجد استان تهران در سالن همایش‌های دبیرخانه استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام ارزانی طی سخنانی در این همایش ضمن خیر مقدم به روحانیون، مدیران مسئول کانون‌های مساجد استان تهران و خانواده معزز شهدای مدافع حرم حاضر در جلسه، گفت: نام و نشان بچه‌های مسجد که همه ما با آن آشنا هستیم به معنای کسی است که از آغاز زندگی خود و زمانی که خود را شناخته است انس و ارتباط را با مسجد پیدا کرده است و این اعتقاد ماست که اگر کسی مرتبط با مسجد شد، و ارتباطش با مسجد نهادینه شد، قطعا خداوند او را کمک می‌کند که در مسیر بماند و او را از خطایا و لرزش‌ها در طول مسیر حفظ خواهد کرد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با قضات که به نوعی برای همه ما بود، همه ما باید در مقابل درگاه حضرت حق پاسخگو باشیم و طبیعتا هرکس بامش بیش برفش نیز بیشتر و هر کس مسئولیتش بیشتر است باید پاسخگوتر باشد. همه ما که اینجا هستیم نیز مسئول هستیم و به‌عنوان مدیران کانون فرهنگی هنری مساجد پاسخگویی بسیار دشواری داریم.

وی با توجه به فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی اظهار کرد: نگاه دکتر بهشتی همواره نگاهی تشکلاتی بود، وی فرزند اهل بیت(ع) بود، هم آینده‌نگری بسیار قوی داشت و هم نگاه عمل‌گرایانه داشت. ایشان در جمله‌ای بیان کرد «18 ماه از انقلاب گذشته است اما هنوز بسیاری از مشکلات حل نشده است، 18 ماه زمان کمی نیست». امسال چهلمین سال پاسداشت انقلاب عزیز است، دغدغه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داریم، در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و حوزه‌های خانواده. این پنج حوزه دغدغه ویژه مقام معظم رهبری است.

ارزانی ادامه داد: ما به‌عنوان کانون‌های فرهنگی هنری قرار است چه کارهایی انجام دهیم؟ اگر باشیم و نباشیم چه فرقی می‌کند، اگر 24 هزار کانون از فردا تعطیل شود، آیا ضربه به جایی می‌خورد و اتفاق خاصی می‌افتد؟ اگر احساس می‌کنیم اتفاقی که می‌افتد ضربه مهلکی به دین و فرهنگ و ارتباطات دینی است بدانید که خیلی تأثیرگذار هستیم، اما اگر تمام کانون‌ها حذف و تعطیل شود و اتفاقی رخ ندهد معلوم می‌شود باید خیلی قوی‌تر از اینکه کار می‌کنیم، کار انجام دهیم. چه کار‌هایی باید در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری انجام دهیم و واقعا چه چیزی دغدغه امروز جامعه ما است؟

دبیرستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در برخی از عرصه‌ها رشد‌های بسیار خوبی داشتیم، اما بعضی وقت‌ها عده‌ای در جامعه نگاه بسیار سیاهی دارد و همه چیز را از دست رفته می‌بینند، نگاه‌شان این است که نه دینی مانده، نه فرهنگی و نه اقتصادی. این نگاه واقعا نگاه درستی نیست و اگر از فرمایشات مقام معظم رهبری وام بگیریم آن وقت نگاه جامعی خواهیم داشت، نگاهی که فقط یک بخش را نمی‌بینید و کل فضای جامعه اسلامی را می‌بیند. خیلی از این سیاه‌نمایی‌ها ضربه بر پیکر انقلاب می‌زند، انقلابی که مبنای آن دینی و مکتبی است. بعضی وقت‌ها نیز نگاهی داریم که خیلی ایده‌آلیسم و واقعی نیست، این نگاه نیز ضربه می‌زند، مشکلات را نادیده می‌گیرند، همه چیز خوب است، شهر در امن و امان است و مشکلی نیست، این نگاه نیز نگاه خوبی نیست زیرا این نگاه نیز به نظام ضربه می‌زند. نگاهی که توصیه می‌شود یک نگاه واقع‌گرایانه است.

حجت‌الاسلام ارزانی با بیان اینکه هر محله اقتضائات مختلفی دارد، گفت: راهبر محله مسجد است، زیرا بالاترین مکان در هر محل از نظر شرافت و رتبه مسجد است، مساجد برای خداست، ما باید در مسجد چه کاری انجام دهیم؟ مقام معظم رهبری فرمودند «راهبر در مسجد روحانی مسجد است». روحانی هر مسجد با توجه به ارتباطش با مردم محله، اقتضائات محل را می‌داند، اقتضائات هر منطقه نیز فرق می‌کند، برای مثال منطقه 22 تهران با یک تهران باهم متفاوت هستند، پس نمی‌‌توانیم یک الگو را برای تمام جهان تعریف کنیم یا برای کل تهران یا حتی برای منطقه 22 تهران، این طور نیست، یک مسجد برای محل است، مسجد شهر است، مسجد جامع و یا مصلی است، مدل مسجد محل باید هم سو با اقتضائات محل باشد؛ در مسجد محله کانون‌های فرهنگی هنری «معین» محله هستند و روحانیون و مدیر کانون نیز بازوی فرهنگی هستند و باید با مدل محله فعالیت‌های مسجد را جلو ببرد.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی یکی از ظرفیت‌های نظام است که به همت روحانیون و جوانان مسجدی در طول سال‌ها ایجاد شده است و در کل کشور نیز وجود دارد؛ 24 هزار کانون ظرفیت بسیار بالایی است اما ما این ظرفیت را نادیده گرفته‌ایم، اگر هر کانون 500 عضو داشته باشد یعنی 12 میلیون عضو در کشور داریم و این 12 میلیون عضو اگر انس و ارتباط با مسجد پیدا کند می‌شود شهید مدافع حرم، می‌شود کسی که در انقلاب نقش اساسی و کلیدی دارد و دلسوز انقلاب و مبلغ اسلام است.

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح کرد: بهترین فضا برای فعالیت فرهنگی مسجد است، باید به سراغ مساجد برویم. اما زمانی در مساجد موفق هستیم که شناخت داشته باشیم، ستاد عالی برای اینکه شناخت دقیق‌تر و درست‌تر از مساجد و کانون‌ها داشته باشد از مدیران مسئول کانون‌ها درخواست کرد تا کانون را در سامانه سجا ثبت کنند، به لطف خدا موج بسیار خوبی نیز در کل کشور ایجاد شد و از تعداد 24 هزار کانونی که به‌طور فیزیکی داشتیم و الکترونیکی نبودند تعداد 20 هزار و 504 کانون رسما در این سامانه ثبت شده‌اند. مرحله دوم نیز از 10 تیرماه آغاز خواهد شد و تا 31 مردادماه سال جاری مهلت ثبت اعضای کانون‌ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ستاد عالی وظیفه‌ اجرا ندارد و باید بسترسازی کرده و فضا را آماده کند. نیاز‌سنجی‌ها باید توسط روحانی مسجد انجام شود و مدل‌های عملیاتی را متناسب با نیازهای محله انجام دهند و بعد از آن مدل‌های موفق را در سامانه به اشتراک بگذارند تا دیگر کانون‌ها از آن استفاده کنند. این به اشتراک گذاشتن برنامه در این فضای سایبری می‌تواند کمک کند، تلاش هم می‌شود که این فضا از نظر امنیتی محفوظ بماند و دستخوش حوادث نشود. سامانه سجا یک فضای فراخ است برای ایجاد ارتباط میان بچه‌های مسجد.

دبیرستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: اکنون که بچه‌ها زمان زیادی را در موبایل و فضای مجازی تلف می‌کنند چه باید کنیم؟ معاونت فضای مجازی ستاد عالی نیز برای این موضوع ایجاد شده است و قرار بر این است تا تلاش کنیم که حداقل بخشی از وقت بچه‌های مسجد را به این فضا بیاوریم تا از آیات قرآن، اشعار، مهارت‌ها و دانش‌های مختلف استفاده کنند. ممکن است گفته شود چه انگیزه‌ای وجود دارد؟ در فضای کشور سایت‌های بسیاری وجود دارد و چرا باید از این سایت استفاده کنند؟ می‌گوییم؛ با بازی‌وار کردن فعالیت‌ها فضا را جذاب می‌کنیم، به این معنا که فرد با حضور در این فضا و خواندن یک جزء قرآن و یا انجام برنامه‌های خاص، امتیازی برای خود ثبت می‌کند که برای او جذاب است، این امتیاز کمک می‌کند تا فرد زمانی بیشتری را در این فضا بماند و این یک کار حرفه‌ای است، ما نباید فقط مشکل را مطرح کنیم که فضای مجازی چه کرده است؟ ما چه کرده‌ایم، وظیفه‌ای ما چیست؟ آسیب‌های اجتماعی وجود دارد وظیفه ما چیست؟

ارزانی با اشاره به شروع طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیان کرد: اول تا 15 تیرماه زمانی است که حدود 20 هزار کانون در کل کشور در حوزه اوقات فراغت فعال شده و تلاش می‌کنند تا میان بچه‌های محل و مسجد انس و ارتباط برقرار کنند.

وی همچنین از ایجاد تفاهم‌نامه میان مدارس و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری خبر داد و گفت: امروز نیز معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که چهار هزار مدرسه را در ایام تابستان در اختیار کانون‌های مساجد برای برنامه‌های فرهنگی هنری قرار خواهد داد، این یک بشارت بسیار خوبی است و می‌توانیم با انجام هماهنگی‌های لازم چند کانون باهم از فضای یک مدرسه استفاده کنند. فضای مدارس فضای خوبی است و می‌توان فعالیت‌های ورزشی را در این فضا انجام داد؛ ضمن اینکه تعامل مدرسه با مسجد موضوع بسیار ارزشمندی است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

ارزانی در پایان یادآور شد: 30 هزار نفر از بچه‌های مسجد در طرح 1452، تحت پوشش قرار می‌گیرند و کانون‌هایی که علاقه‌مند هستند می‌توانند پس از ثبت کانون، اعضا را ثبت نام کنند تا تحت پوشش طرحی قرار گیرند که بین شبکه قرآن، ستادعالی، شورای انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. دغدغه اساسی که عرض بنده است در قالب هنر و فرهنگ و به طور خاص فرهنگ است، باید قالب فرهنگ و هنر را در خدمت مبانی ارزشی قرار دهیم، کجا می‌توانیم این کار را انجام دهیم، ما معتقد هستیم مساجد و کانون‌ها بهترین فضا برای فعالیت‌‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند. البته تشخیص نوع فعالیت‌ها با روحانی مسجد است که با مردم محل ارتباط دارد، این موضوع مورد تأکید است و در اساسنامه‌ای هم که توسط شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد به‌عنوان یک سند اساسی آمده است، که امام جماعت در مسجد جلودار است و رهبری مسجد با امام جماعت است؛ ترجیح این است که امام جماعت مسجد، مدیر کانون باشد اما ممکن است امام جماعت بگوید فرصت ندارد یا دغدغه‌های دیگری دارد و شخص دیگری را معرفی می‌کند که این امر نیز ایرادی ندارد.

مجید وفامهر
انتهای پیام

captcha