خانه و زندگی وقفِ قرآن
کد خبر: 3742030
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

خانه و زندگی وقفِ قرآن

در جایی که همه دغدغه پول، گرانی و مشکلات روزمره دارند، هستند افرادی در کنار ما که علی رغم مشکلات مختلف و مریضی سخت به دلیل درد دین، زندگی و خانواده خود را وقف فعالیت های قرآنی کرده اند.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: بشر در طول تاریخ همیشه جهت حرکت در مسیر صحیح و داشتن زندگی ایده آل تلاش کرده و می کند؛ در این راستا عده ای به راه خطا و عده ای نیز در مسیر صحیح حرکت می کنند اما نکته قابل توجه این است که بشر به دلیل محدود بودن، قادر به پاسخگویی کامل و صحیح نیازهای خود نیست لذا وقتی تاریخ را ورق می زنیم، مشاهده می کنیم انسان ها به شکل های مختلف تلاش می کنند که با توسّل به موجودی فراتر از خود، راه درست زیستن را درپیش بگیرند اما غافل از اینکه خدای احد و واحد، این راه را از طریق رسل و پیامبران به مردم ابلاغ کرده است به ویژه آنکه از طریق حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله است که با معجزه خود یعنی قرآن کریم، دستور صحیح زندگی کردن را بیان کرده است.

 

متأسفانه با وجود تأکیدات زیادی که پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و ائمه اطهار سلام الله علیهم در قالب احادیث و روایات در خصوص خواندن قرآن کریم و عمل به آن بیان کرده اند، به این فریضه توجه لازم نمی شود و غالب افراد سرگرم زندگی زودگذر خود هستند.

 

در دنیای امروزی با وجودی اکثر مردم سرگرم زرق و برق دنیوی خود هستند و فعالیت های دینی آنچنان که موردنظر است، توجه نمی شود هستند انسان هایی که زندگی شخصی و اموال خود را وقف فعالیت های قرآنی کرده اند.

 

در روزگاری که عده ای برای انجام کارهای فرهنگی بهانه کمبود امکانات و نبود بودجه را مطرح می کنند،افراد دغدغه مندی هم با کمترین امکانات به صورت گمنام فعالیت های قرآنی اثرگذاری انجام می دهند.

 

در یکی از روزهای تابستان در ادامه بازدید از کانون های فرهنگی هنری مساجد به اتفاق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسئول دبیر خانه کانون های مساجد و تعدادی از همکاران عازم شهر زنگی آباد شدیم؛ به محض ورد به مکان مورد نظر، همگی تحت تأثیر فضای پیش رو قرار گرفتیم زیرا وارد منزلی شخصی شدیم که هیچ شباهتی با خانه نداشت بلکه جای جای آن پر بود از جمع های چند نفره که در حال آموزش قرآن بودند.

 

فاطمه ایرانمنش به همراه همسرش سعید نخعی، زوج قرآنی اهل زنگی آباد هستند که در کنار دو فرزندشان، در قالب کانون فرهنگی هنری حضرت ولی عصر علیه السلام، زندگی و منزل خود را وقف فعالیت های قرآنی کرده اند تا جایی که از تمام ظرفیت منزل اعم از حیاط، اتاق های خانه و حتی آشپزخانه خود را وقف فعالیت های قرآنی کرده اند.

 

ایرانمنش به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: بنده در سال 82 حافظ کل قرآن شدم، از سال 83 فعالیت های قرآنی خود را آغاز کردم و در چند سال اخیر به دلیل نبود جا و مکان مناسب تصمیم گرفتم به کمک همسرم، کلاس های قرآنی را در منزل دایر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به200 متربّی در حال حفظ قرآن کریم در منزل هستند، افزود: متربّیان بر اساس رده سنی، اقدام به حفظ می کنند؛ سنین 3 تا 5 سال 10 سوره، 5 تا 6 سال 15 سوره، 7 سال 25 سوره، 8 تا 9 سال یک جزء و نیم، 10 تا 12 سال دو جزء و نیم و از سن 12 سال 5 جزء به بالا اقدام به حفظ می کنند.

 

ایرانمنش در ادامه توضیحات خود گفت: غالب افراد تحت آموزش، دانش آموز هستند از طرف دیگر باتوجه به اینکه اینجا یک منزل شخصی است شاید تعدادی از والدین، فرزندان خود را به این مکان نفرستند لذا اگر یک باب مدرسه در اختیار ما قرار داده شود می توانیم طرح های برتر و کلان کشوری را برگزار کنیم.

وی که دارای دو فرزند است و در حال حاضر حافظ 10 و 2 جزء هستند؛ گفت: بنده یک کلیه خود را از دست داده ام، سکته گوش و دارای مشکلات کلیوی هستم، حتی دکتر دستور داده است فعالیت نداشته باشم اما من اگر فعالیت نداشته و کار نکنم مریض می شوم.

 

این فعال قرآنی مهم ترین دغدغه را نبود جای مناسب و کافی و وسیله تفریحی و امکانات آموزشی دانست و با بیان اینکه کلاس ها، صبح و بعد از ظهر دایر است؛ هدف خود را از برپایی کلاس های قرآنی، فقط این می داند که بچه ها در مسیر قرآن حرکت کنند و به جای اینکه وقت خود را در مکان ها و فضای مختلف تلف کنند، با قرآن انس بگیرند و یکی از الطاف بزرگ خداوند به خود را این می داند که فرزندانش در فضای قرآنی قرار گرفته اند و هم اکنون نیز در حال حفظ قرآن هستند.

وی با افزودن اینکه بیشتر وقت خود را وقف کلاس های بچه ها می کنم؛ بیان داشت: بیشترین جمله ای که اطرافیان به من می گویند، این است که خدا صبرت بدهد اما علاقه به قرآن خستگی را خسته و صبر را استوار می کند.

 

ایرانمنش با بیان این مطلب که همسرم شغل آزاد دارد و در مغازه ابزار فروشی کار می کند، افزود: بنده شب دیر وقت استراحت می کنم و صبح زود ساعت 4، همه اعضای خانواده بیدار هستند چراکه باید فضا را جهت حضور بچه مهیا کنیم و الان 3 روز است که استراحت نکرده ام.

در ادامه این بازدید محمدرضاعلیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استان ضمن تشکر از بانیان خیر که در این جلسه حضور دارند، گفت: کاری که خانم ایرانمنش و همسرشان انجام می دهد، در استان منحصر به فرد است و در کشور نیز کمتر دیده شده است و این حاکی از لطف خدا و علاقه ایشان است؛ خانم ایرانمنش می توانست به دلیل نبود امکانات و نداشتن فضای مناسب مثل برخی صبر کند اما این کار را نکردند، خدا هم به ایشان کمک کرد و باعث برپایی این پایگاه مقدس در منزل شده است لذا ایشان ثابت کردند که در هر شرایطی می توان به فعالیت های فرهنگی رونق داد.

وی با اشاره به اینکه مردم زنگی آباد این منزل را به عنوان یک پایگاه مقدس می شناسند و نسبت به فرزندان خود دغدغه دارند، ابراز داشت: امیدوارم وضعیت اقتصادی بهتر شود تا زمینه حمایت در کار خیر بیشتر شود لذا باید از ظرفیت دولت و خیرین استفاده کرد همچنین فضای مجازی نیز یک ظرفیت خوب است که باید آن را در این زمینه فعال کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که در حوزه قرآنی خیلی جزیره ای عمل کرده ایم و تشکیل شورای گسترش فعالیت های قرآنی که زیر نظر امام جمعه است، می تواند این جزیره ای عمل کردن را بهبود ببخشد، اظهار داشت: سند توسعه فعالیت های قرآنی استان در حال تدوین است که این سند وضعیت فعلی ما را مشخص می کند و متناسب با وضعیت مطلوب می توانیم برنامه ریزی و فعالیت کنیم.

 

علیزاده با بیان این مطلب که در زمینه سخت افزاری نیز در حد توان از این محیط قرآنی حمایت می کنیم، تصریح کرد: باید آرم ها را کنار بگذاریم، کسی که برای خدا کار کند نباید منتظر مجوز و غیره باشد، اسم هم حذف شود مهم نیست کار باید برای  رضای خدا باشد.

 

 

captcha