‌چهار ستون لازم برای حفظ موفق قرآن کریم/موقوفات قرآنی مسیر حفظ را هموار می‌کنند
کد خبر: 3742200
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱

‌چهار ستون لازم برای حفظ موفق قرآن کریم/موقوفات قرآنی مسیر حفظ را هموار می‌کنند

رضا نظری حافظ قرآن با اشاره به چهار رکن حفظ موفق آیات الهی، گفت: واقفان خیراندیش کشور باید موقوفات خود را متناسب با نیاز‌های روز قرآنی کشور به ثبت برسانند.

به گزارش ایکنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی که در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد، مطالبه مهمی از جامعه قرآنی کشور داشتند و فرمودند: در کشور باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم که در این راستا نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی کردند که یکی از آنان سازمان اوقاف و امور خیریه بود که طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم را با هدف تربیت یک میلیون حافظ قرآن برنامه‌ریزی کرد و طی سال‌های اخیر موفق به تحقق این هدف شده است، در این راستا گفتگویی با رضا نظری، حافظ کل قرآن کریم و کارشناس مرکز ملی تربیت حافظان قرآن کریم داشته‌ایم تا از روند تربیت حافظان در این مرکز، اهمیت حفظ و تاثیرات آن برای خوانندگان را برای مخاطبان مطرح کند که در ادامه می‌خوانید:
حفظ قرآن کریم را از چه سالی و به چه صورت آغاز کردید؟
حفظ قرآن کریم را از سال ۸۷ با توفیق الهی و تلاش مستمر در این راه آغاز کردم و موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدم البته در این مسیر نباید از زحمات خانواده و همچنین مربیان فاضل خودم غافل شوم.
من در ماه رمضان سال ۸۷ برادر کوچک خود را برای تمرین قرآن کریم به حرم حضرت معصومه (س) می‌بردم که استاد، پیشنهاد شرکت در مسابقات تفسیر قرآن را به من ارائه کرد و من با جدیت این مسیر را آغاز کردم و موفق شدم در مسابقات رتبه نخست را به دست بیاورم و سپس این استاد، پیشنهاد حفظ آیات قرآن را به من داد و با جدیت در این عرصه وارد شدم و با کمک پدر و مادر و همچنین اساتید در این مسیر هم توانستم به فیض حفظ قرآن نائل شود.
برای تثبیت آیات حفظ شده چه برنامه‌ای دارید؟
برای تثبیت محفوظات نیازمند مرورها، حفظ جدید و مرور حفظ روز گذشته هستیم که باید با دقت صورت گیرد، به عبارت دیگر یک برنامه حفظ موفق دارای چهار ستون: حفظ جدید متون، مرور محفوظات روز گذشته، حفظ دو درسی و مرور محفوظات گذشته است. باید برنامه ریزی منظم داشت تا این چهار اصل را با هم به پیش ببریم چرا که اگر حفظ جدید قوی باشد، اما مرور‌ها به صورت مناسب انجام نشود، بعد از مدتی تمام محفوظات فراموش خواهد شد و برعکس، پس باید هر چهار اصل را مدنظر داشت و با برنامه ریزی مناسب مورد تمرین قرار داد.
حفظ قرآن چه تاثیری در سبک زندگی فردی و اجتماعی شما داشته است؟
در جوامع اسلامی، حافظ قرآن همواره مورد احترام مردم بوده است و ارزش والایی برای وی قائل بوده‌اند و حافظ نیز به موجب رهنمود‌هایی که قرآن به وی متذکر می‌شود، خود را ملزم به رعایت هرچه بیشتر شئونات اخلاقی و دینی می‌داند.
قرآن از جمیع جهات، کتاب کاملی محسوب می‌شود و در زمینه‌های مختلف از جمله اصول اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رهنمود‌های بی‌نظیری را به انسان ارائه می‌دهد و یک حافظ با تکرار روزانه این رهنمودها، می‌کوشد زندگی اجتماعی و فردی موفق‌تری نسبت به دیگران داشته باشد.
مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر مطالبه حضور و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را در کشور داشته‌اند، برای تحقق این مهم به نظر شما چه باید کرد؟
گسترش هرچه بیشتر روش‌های نوین حفظ از جمله گسترش روش‌های مجازی حفظ قرآن کریم، فرهنگ‌سازی اجتماعی، همسو کردن نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه حفظ قرآن، استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌ها و موسسات دولتی و مردمی مانند مدارس و مساجد، تاسیس مدارس قرآنی، ارائه تشویق‌ها و کمک‌های مالی و معنوی به حفاظ همچنان که در صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارزش خاصی برای حفاظ قائل بودند که از جمله آن می‌توان سپردن رهبری سپاه اسلام به یک جوان حافظ قرآن و یا پرداخت حقوق از بیت‌المال به حافظان قرآن در زمان امام علی (ع) را نام برد، پخش برنامه‌های مناسب و مدون در صداوسیما، الگوسازی حفاظ در جامعه بویژه حافظانی که در زمینه‌های دیگر اعم از علمی و ... تخصصی دارند، می‌تواند در جهت تحقق این مطالبه مهم و تاثیرگذار باشد.

چه توصیه‌ای به افرادی که بنا دارند به حفظ قرآن کریم بپردازند، دارید؟
در مرحله اول حافظان باید ارزش خود را بدانند که توفیق الهی نصیب آنان شده است تا به سمت حفظ قرآن حرکت کنند لذا با تمام تلاش و جدیت باید در این راه قدم بردارند و حفظ قرآن را با نیت خالص همراه با توسل و پشتکار شروع کنند و ادامه دهند.در ابتدای مسیر حتما باید با مشورت و اخذ کمک و راهنمایی‌های لازم از اساتید خبره و همچنین تهیه پیش نیاز‌های لازم از قبیل: قرآن مناسب ترتیل، صوت مناسب و ... کار را شروع نمایند و حتما اراده و پشتکار قوی برای ادامه مسیر داشته باشند.
حفظ قرآن چه تاثیری بر روش و منش افراد در زندگی خواهد داشت؟
حفظ قرآن بهترین روش انس با قرآن کریم است و حافظ به موجب مرور مستمر و مداوم محفوظاتش، انس زیادی با این کتاب الهی خواهد داشت و رهنمود‌ها و دستورات الهی مطرح شده در آیات، در زمینه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی و ... دائما به وی تذکر داده می‌شود که در نهایت موجب می‌شود که این تذکرات و رهنمود‌ها در عمق وجود وی نفوذ کرده و او را به مسیر مناسب و صراط مستقیم هدایت کند چنانکه خداوند در قرآن به پیامبر (ص) می‌فرماید: «فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ؛ بوسیله قرآن یادآوری کن».
به عبارت دیگر، قرآن همچون معلمی است که مدام رهنمود‌های خداوند را به انسان یادآور می‌شود و هرچه انس انسان با قرآن بیشتر باشد، از این رهنمود‌ها استفاده بهتری خواهد برد.
یکی از اهداف فرد مومن و متقی برای رسیدن به حیات طیبه، عمل به آیات قرآن کریم به عنوان دستورات خداوند است، حفظ قرآن چه میزان تسهیل کننده این هدف است؟
فردی که مستمرا با قرآن ارتباط دارد و با آیات آن مانوس است، دائما دستورات و رهنمود‌های الهی به وی تذکر و صراط صحیح و مستقیم به وی نشان داده می‌شود و این القائات و تذکر‌ها به تدریج موجب می‌شود که فرد بیشتر به این رهنمود‌ها توجه کرده و سعی بر عمل به آن‌ها داشته باشد.
برای اینکه در زمینه عمل به آیات قرآن پیشرفت حاصل شود، باید قرآن آموزان را با مفاهیم قرآنی و اصول و روش‌های زندگی قرآنی بیشتر آشنا کرد و در کنار حفظ آیات قرآن، این اصول را نیز به آنان آموزش داد تا فرد هرچه بیشتر بتواند به آیات و رهنمود‌های الهی عمل کند و در مسیر الهی گام بردارد.
ثبت موقوفات قرآنی امروز با چه نیاتی در کشور مورد نیاز است و این موقوفات چه میزان می‌تواند تسهیل کننده مسیر تربیت حافظان قرآن کریم باشد؟
واقفان خیراندیش کشور باید موقوفات خود را متناسب با نیاز‌های روز قرآنی کشور به ثبت برسانند که در این زمینه ۱- ثبت موقوفات انتفاعی مانند ساختمان جهت برگزاری کلاس‌های حفظ ۲- وقف منفعتی مانند مغازه، باغ و ... جهت حمایت مالی از فعالیت‌های قرآنی بیش از پیش مورد نیاز است.
به نظر بنده به صورت کلی آنچه موجب تسهیل روند تربیت حافظان قرآنی در کشور می‌شود الف) تعریف سیستم و نظام آموزشی پیوسته ب) حمایت مالی از طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی ج) نظارت مداوم و شایسته است.
اگر از طرح تربیت حافظان قرآن کریم حمایت مالی شایسته و بایسته صورت نگیرد، طرح ناتمام مانده یا آن طور که باید پیش نخواهد رفت، زیرا عدم ارائه امکانات مناسب، عدم حمایت مالی مناسب از اساتید و عدم ارائه حمایت‌های مالی مالی در جهت تشویق و فرهنگ سازی حفظ قرآن صدمه جدی به طرح خواهد زد.
آیا طرح تربیت حافظان قرآن کریم در کنار پیشرفت کمّی، توانسته روحیه و فضای حاکم بر کشور را به سمت حفظ قرآن کریم سوق بدهد؟
اگرچه هنوز فرهنگ قرآنی و روحیه حفظ قرآن به طور کامل در جامعه شکل نگرفته است، اما بحمدلله بعد از انقلاب اسلامی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، علوم و رشته‌های قرآنی به خصوص حفظ قرآن پیشرفت‌های بسیاری داشته است. الحمدالله حافظان بسیاری تربیت شده اند که بسیاری از آنان به عنوان مهمان و مبلغ به دیگر کشور‌ها اعزام می‌شوند.
فرهنگ حفظ قرآن امروز در کشور گسترش یافته است البته معتقدم باید در زمینه فرهنگ سازی و تشویق جامعه به حفظ بیشتر کار شود، زیرا هنوز در جامعه آن طور که باید به ارزش حفظ قرآن توجه نمی‌شود که نیازمند تشویق و فرهنگ سازی است.
از سوی دیگر معتقدم بهتر است در دوران حفظ قرآن کریم، کلاس‌های اخلاق و آداب دینی و قرآنی برای حافظان تشکیل شود تا از نظر اخلاقی نیز آنان الگوی سایرین باشند و در جامعه با عنوان افراد برتر و الگو از تمامی جهات مورد توجه قرار گیرند تا مردم را مشتاق به حفظ قرآن کنند.
انتهای پیام

captcha