نظام آموزشی ما نتوانسته تمهیداتی در زمینه حفظ قرآن فراهم کند
کد خبر: 3745998
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

نظام آموزشی ما نتوانسته تمهیداتی در زمینه حفظ قرآن فراهم کند

حجت الاسلام حسینی، مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف گفت: نظام آموزشی ما در مدرسه، حوزه و دانشگاه نتوانسته تمهیداتی را در زمینه حفظ قرآن فراهم کند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: سازمان اوقاف یکی از اولین نهادهایی است که پس از خواست مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ وارد عمل شد و این سازمان به جز برنامه‌های مختلف خودش همکاری و تعامل با مؤسسات قرآنی را در  زمینه حفظ تخصصی یکساله در دستور کار خود قرار داد.

یکی از مؤسسات در تربیت حافظ قرآن کریم  یکساله و شبانه روزی مؤسسه بیت‌الاحزان است که سازمان اوقاف طی بخشنامه‌ای به ادارات کل سراسر کشور دستورات لازم را برای همکاری با این مؤسسه را صادر کرد و امروز بسیاری از مراکز حفظ قرآن بیت‌الاحزان در بقاع متبرکه و یا ساختمان‌های زیر نظر اوقاف مستقر هستند.

سید مصطفی حسینی، مدیر مرکز قرآنی سازمان اوقاف در گفتگو با خبرنگارمهر در خصوص بررسی حفظ یکساله تخصصی و روند های  حمایتی سازمان اوقاف در توسعه حفظ گفت: فرضیه ای در اذهان،  مبنی براینکه طرح یکساله در آغاز نمی تواند طرح مطلوبی برای حفظ قرآن باشد وجود دارد، چرا که فشردگی و فشار در این طرح  مضراتی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در نتیجه اساتید اتفاق نظر دارند که حفظ قرآن باید در طرح میان مدت انجام شود که حداقلش دوساله و در بهترین حالتش طرح چهارساله می باشد که سازمان اوقاف به عنوان یکی از حامیان اصلی به آن وقوف دارد.

 مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف به عدم آموزش مناسب در کشور اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی ما در مدرسه، حوزه و دانشگاه نتوانسته تمهیداتی را در حوزه حفظ قرآن فراهم کند و اگر فردی تصمیم به حفظ قرآن در چندین سال دارد باید با آرامش به این کار بپردازد. چقد خوب بود ما مدارس حفظ قرآنی داشته باشیم که دانش آموزان در کنار تحصیل بتوانند حفظ قرآن را داشته و یا در حوزه های علمیه و رشته های معارف دانشگاهی چنین بهره مندی ایجاد می شد.

وی افزود: در صورت وجود زیر ساخت های مناسب طرح های ضربتی و عجله ای مثل حفظ یکساله دلیلی برای برگزاری نخواهد داشت.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر مسأله این است که برخی از مخاطبان یا قرآن را در مدت زمان کوتاه حفظ می کنند و یا آن را بوسیده و کامل کنار خواهند گذاشت.

 وی به با اشاره به حمایت های مادی و معنوی سازمان اوقاف و امور خیریه از موسسه بیت الاحزان که مرکز تخصصی حفظ قرآن در یک سال و به صورت شبانه روزی است، تصریح کرد: ما با شرایطی از موسسه بیت الاحزان حمایت می کنیم. در یک مرکز شبانه روزی حفظ قرآن که با نظارت این موسسه فعالیت کند، دست کم صد نفر  علاقه مند به حفظ قرآن می آیند و در دوره های آزمایشی که تابستان برگزار می شود شرکت می کنند و در خوشبینانه ترین حالت یک پنجم آنها برای طرح تخصصی حفظ یک ساله انتخاب می شوند.

مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تاکید بر موارد توافق مرکز امور قرآنی با این موسسه تصریح کرد: یکی از موضاعاتی که مورد توافق ما با موسسه بیت الاحزان بود نهایت دقت در انتخاب افرادی است که استعداد و شرایط کافی برای حفظ تخصصی یک ساله را دارند.

وی ادامه داد: ارزیابی مبسوط ما از شعب بیت الاحزان از نظر مربی و ضوابط و شرایطی که در طرح یک ساله باید مدنظر قرار داد داشته ایم و هنوز نیز آنها را تقویت کرده و مورد توجه قرار میدهیم.

حسینی با تأکید بر اینکه می توان مناظره ای با حضور موافق و مخالف طرح های تخصصی یکساله برگزار کرد افزود: مسئولان قرآنی در موسسه بیت الاحزان نیز اگر روزی شرایط  به نحوی مهیا شود که بتوانند همین طرح را در دو سال برگزار کنند این اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مربي قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۱۷:۱۳
0
0
اولويت نظام آموزشي در مدرسه تحقق اسناد تحولي از جمله سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري است. / حفظ قرآن بايد در پارادايم مأموريت هاي هر نهاد ديده شود.
captcha