آغاز فرآیند ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور توسط کمیته پیگیری از مهر/ ملاحظات 10روزه برای رفع اختلافات/ ممانعت از حضور خبرنگار ایکنا
کد خبر: 3746499
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
طی جلسه هماهنگی تشکیل اتحادیه مدغم مطرح شد؛

آغاز فرآیند ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور توسط کمیته پیگیری از مهر/ ملاحظات 10روزه برای رفع اختلافات/ ممانعت از حضور خبرنگار ایکنا

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ طی جلسه امروز کمیته پیگیری تشکیل اتحادیه مدغم کشوری، مقرر شد کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای رفع اختلافات موجود تشکیل شود و فرآیند ادغام پس از عاشورای حسینی انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ طبق وعده انجام شده، جلسه هماهنگی کمیته پیگیری تشکیل اتحادیه مدغم کشوری، امروز، 21 شهریورماه با حضور، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن و دبیر هیئت رسیدگی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و علی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌ها و همچنین مدیران کمیته منتخب اتحادیه‌های استانی در امر ادغام از استان‌های گیلان با حضور امیرحجت مرادی و از لرستان با حضور حجت‌الاسلام مهدی امیدیان در دبیرخانه شورای توسعه تشکیل شد.
طبق دعوت به عمل آمده از ایکنا و حضور خبرنگار و عکاس این خبرگزاری در این دبیرخانه و با وجود هماهنگی با کمیته منتخب مدیران اتحادیه‌های قرآنی و همچنین دبیرخانه شورا در روز 20 شهریورماه، دبیر شورای توسعه در ابتدای ورود، خواستار خروج خبرنگار از این جلسه به دلایل نامعلوم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، سخنگوی کمیته منتخب مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در گفت‌وگو با ایکنا گفت: طی جلسه امروز تصمیم برخی از دوستان براین بود که جلسه فوق رسمی نشود و به صورت محرمانه برپا شود که ما تأکید بر شفاف‌سازی همه این مباحث داریم.
وی ادامه داد: یکی از مباحثی که سبب می‌شود این کشمکش‌ها دامنه دار شود و منتج به نتیجه نشود و هدف گم شود، ملاحظاتی است که گاهی از اوقات ما ابا داریم که در معرض و ویترین گفتمان مردم قرار دهیم. یکی از مباحثی که فکر می‌کنیم در این چند سال اخیر رخ داد، این مبحث است، هرچند دوستان ما احساس می‌کنند، جامعه قرآنی حیا می‌کنند و خیلی از مباحث را مطرح نمی‌کنند، اما ما موافق هستیم که باید مباحث قرآنی در جمع قرآنیان حل شود.
امیدیان با تأکید بر اینکه دغدغه ما در این مسیر نیز اطلاع‌رسانی این امور بود، عنوان کرد: جلسه امروز با همکاری دو نفر از اعضای کمیته منتخب انجام شد. نتیجه بر آن شد که مشکلات سیستمی یا شخصی برخی از دوستانی که در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وجود دارد، در کمیته‌ای بررسی شود و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز این مسئله را رصد کند که آنهایی که مورد اعتماد مجموعه قرآنی کشور هستند، حقیقت این کش و قوس‌ها را در بیاورند که این اتفاقات باید هرچه سریع‌تر و ظرف هفت یا هشت روز آینده رخ دهد.
وی ادامه داد: کمیته منتخب همان تعهدی را که به مدیران عامل اتحادیه‌ها و هیئت مدیره‌های اتحادیه‌ها داده بود، با قوت پیگیری می‌کند و با همه اعضای هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل استان‌ها جلساتی داشته‌ و به این نتیجه رسیدیم که در استان‌ها مشکلی برای شکل‌گیری ادغام‌ها ندارد.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان با تأکید بر اینکه برخی از اختلاف نظرهای به وجود آمده در این زمینه، اختلافات شخصی است که ربطی به مؤسسات قرآنی ندارد، اظهار کرد: در نشست امروز گفتمان زیادی شکل گرفت، اما این جلسه خروجی نداشت و خیلی از مباحث در آن تکرار شد و به نتیجه‌ای که استان‌ها مطالبه گر آن هستند و تحقق آن نگاه مردمی نرسیدیم.
وی ادامه داد: اما ما به عنوان نماینده کمیته پیگیری ادغام به این نتیجه رسیدیم که بازه زمانی به منظور تشکیل کمیته حقیقت‌یابی برای رفع اختلاف میان این اعضا، قرار دهیم و ضمن دهه نخست ایام محرم این امر اتفاق بیفتد و ما هم به جهت اینکه نمی‌توانیم بیش از این تعلل کنیم، به دنبال تشکیل مجمع عمومی اتحادیه قرآنی مدغم کشوری هستیم و ما به عنوان اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها که مورد تأیید هستیم، مجاز هستیم که فرآیند مجمع را شکل دهیم و انحلال دو اتحادیه در دستور کار قرار گیرد، اما اگر معتقدند که اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها محلی از اعراب ندارد، اتحادیه استان‌ها با توجه به شخصیت حقوقی که دارد و مجامع عمومی این اختیار را به ما داده است‌، می‌توانیم این فرآیند را به صورت آتش به اختیار انجام دهیم.
امیدیان با تأکید بر اینکه باید مدعیان این امر، اختلافات را کنار بگذارند، اظهار کرد: خواسته مؤسسات قرآنی برپایی مجمع عمومی است و ما به همه مصوبات در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با وجود اشتباه و یا درست بودنش، احترام گذاشته‌ایم، چون می‌دانیم در حال حاضر برای عبور از این گردنه نیاز به ادغام داریم.
وی ادامه داد: لذا طی این جلسه به این نتیجه رسیدیم که ظرف مدت حدود 10 روز، این دوستان مشکلات خود را حل کنند، گرچه رفع یا عدم رفع آن ربطی به فرآیند ادغام ندارد، اما دلیل این ملاحظات به خاطر این است که این مسئولان به نوعی قهرمانان قرآنی ما هستند و شخصیت حقیقی و حقوقی‌شان باید حفظ شود و لذا تأمل می‌کنیم، اما اگر منوال به این شکل پیش برود و همین‌گونه تمایلی به ادغام اتحادیه کشوری نداشته باشند، مؤسسات قرآنی این امر را به سرانجام می‌رسانند.
امیدیان عنوان کرد: به دوستان توصیه می‌کنیم که طبق «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌» با هم مدارا کنند، در غیر اینصورت فرآیند ادغام را پس از دهه نخست ماه محرم آغاز می‌کنیم و یقینا در فرآیند ادغام از دوستان دعوت می‌کنیم و تمایل هم داریم که طی این مدت در نشست‌ها و جلساتی که می‌گذارند، حضور داشته باشیم و انتظار داریم که هدایت و راهبری کنند.
وی ادامه داد: با توجه به فرآیند دوماهه که باید برای تشکیل مجمع رخ دهد، امیدواریم تا اواخر آبان‌ماه بحث ادغام را پیش بگیریم و شکل دهیم.
در ادامه، امیرحجت مرادی، عضو کمیته منتخب و حاضر در این جلسه، اظهار کرد: اختلافاتی میان اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وجود دارد که طی مدت حدود 10 روزه، فرصت هست که این مسئله حل و فصل شود. البته این مسائل هیچ ربطی به بحث ادغام ندارد و به احترام شورای هیئت رسیدگی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اقدامات خود را به تأخیر می‌اندازیم و از ابتدای مهرماه با وجود تفاهم اعضا و یا عدم تفاهم آن، فرآیند ادغام اتحادیه قرآنی کشور را آغاز و انتهای آبان‌ماه نیز مجمع عمومی را شکل می‌دهیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۲۰:۰۲
0
0
با سلام ، ادغام اتحادیه ها در شرایط فعلی هیچ نفعی به حال مؤسسات ندارد ؛ لذا ار دوستان خواهش می کنم فعلا موضوع ادغام را تا تعیین تکلیف هیئت رسیدگی متوقف کنند.
امیرحجت مرادی
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۴:۱۰
0
0
باسلام
موضوع ادغام با موضوع هیئت رسیدگی دو مقوله جدا از هم هستند.
در موضوع هیئت رسیدگی مساله حقوقی است و از مجاری قانونی در حال رسیدگی است و نهایتا به نتیجه ای منجر خواهد شد که می شود جداگانه به آن پرداخت.
اما مساله ادغام موضوع مستقلی است و اتفاقا به نفع موسسات و لازم است اما اینکه همه منافع موسسات از طریق ادغام تامین خواهد شد خیر اما اصل ادغام ضرورت یک اتحادیه واحد و البته مستقل یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
خوب بود جناب احمدی فارغ از کلی گویی به ریز و مصداقی نظرشان را تبیین می کردند که چه شرایطی و چه نفعی در حال حاضر در صورت ادغام از موسسات سلب می شود.
به عنوان عضو کمیته پیگیری ادغام آماده گفتگو هستم
مصطفوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۱۲:۲۷
0
0
سلام بر همگی ، به عنوان یک شخص بی طرف، ولی با نظر آقای احمدی موافق هستم.
بدون وجود یک هیئت رسیدگی منسجم امکان ادامه فرایند ادغام وجود ندارد.
نظارت نهایی بر فرآیند ادغام ، تأیید نهایی انتخابات ، مراحل معرفی به ثبت شرکت ها پس از انتخابات اتحادیه مدغم کشوری و صدور پروانه فعالیت اتحادیه کشوریو ... ، همگی توسط هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت باید صورت بگیرد. در این آشفته بازار، کمیته ادغام در انتظار گلستان نباشند.
امیرحجت مرادی
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۹:۵۱
0
0
باسلام و احترام
در انتظار گلستان نیستیم و بر نقش یک هیئت رسیدگی منسجم نیز واقفیم.
اما براساس نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تاکید آقای دکتر مخبر رییس این شورا در جلسه مورخ ۳ شهریور که در صورت مصوبات جلسه نیز تاکید شده است هیئت رسیدگی قانونی است و مادامی که فرایند جدید دیگری به تصویب نرسیده قانونی و به قوت خود باقی است.
بنابراین در نظارت نهایی بر فرآیند ادغام ، تأیید نهایی انتخابات ، مراحل معرفی به ثبت شرکت ها پس از انتخابات اتحادیه مدغم کشوری و صدور پروانه فعالیت اتحادیه کشوری مشکلی وجود نخواهد داشت.
اگرچه در این خصوص نهاد بالادستی نیز وجود دارد که شورای توسعه است و اولی بر هیئت رسیدگی است بنابراین بن بستی وجود ندارد.
طبق صحبتی هم که شخصا با معاون محترم قرآن وزیر ارشاد داشتم ایشان از ادغام و تشکیل اتحادیه واحد استقبال میکنند و اساسا این موضوع را داخلی خود اتحادیه می دانند.
که ما از این موضع ایشان حمایت و قدردانی می کنیم.
captcha