شایسته نیست در روخوانی قرآن ناتوان باشیم
کد خبر: 3746984
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
رمضانعلی ایزانلو:

شایسته نیست در روخوانی قرآن ناتوان باشیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه قرآن مجید چراغ راه و شیوه‌نامه زندگی انسان‌هاست، گفت: شایسته یک جوان ایرانی نیست که در روخوانی آخرین کتاب آسمانی ناتوان باشد.

رمضانعلی ایزانلو، متولد 1364، مدرس، داور مسابقات و حافظ کل قرآن کریم است که در رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی و در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی فارغ‌التحصیل شده است؛ کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت‌و‌گویی با این حافظ قرآن انجام داده است که متن آن را در ذیل می‌خوانید:
ایکنا: از چه زمانی به سمت و سوی قرآن کریم گرایش پیدا کردید؟
فراگیری سطوح مقدماتی قرآن مجید را از كودكی آغاز کرده و با توجه به اينكه در یک خانواده متوسط و مذهبی زندگی می‌كردم، به‌علت حضور در جلسات مذهبی و مساجد شیروان، با محافل قرآنی آشنا شده و این نقطه شروع یادگیری قرآن در آن زمان بود؛ 17 ساله بودم که در مسیر حفظ کل قرآن قدم گذاشتم و در سال 1381 حفظ آیات را شروع کردم، ابتدا به نظرم خیلی سخت بود اما وقتی که چند صفحه از قرآن را برای نخستین‌بار حفظ کردم برایم بسیار لذت‌بخش شد و این کار را با توجه به عشق و علاقه فراوانی که به کتاب خدا داشتم، با شرکت در جلسات مختلف در طول سال و تمرین‌های مستمر توانستم در طول مدت 10 ماه انجام دهم.
ایکنا: در این زمینه چه افرادی سرنوشت‌ساز بودند؟
در مقاطعی از جلسات پربار استاد روشندل و حافظ کل قرآن کریم، مجید نیکوئیان بهره‌مند می‌شدم و بعدها از محضر اساتید دیگری همچون آقایان سیدمجتبی سادات فاطمی در مشهد مقدس، حسینعلی ظفری و مسعود بهادری و تجربیات سایر دوستان و همکلاسی‌های حافظ قرآن کریم در شهرستان شیروان نیز استفاده می‌کردم.
ایکنا: درباره حضور در مسابقات و رتبه‌هایی که کسب کرده‌اید، توضیح بفرمایید.
همان‌طور که می‌دانید مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح بالایی برگزار می‌شود و افراد شرکت‌کننده در این مسابقات از توان بالایی برخوردار هستند؛ الحمدلله بنده به لطف الهی، دعای خانواده و راهنمایی‌های اساتید قرآنی تا‌کنون در چندین مسابقه شهرستانی، استانی و کشوری شرکت کرده و حائز رتبه‌های اول تا سوم نیز شده‌ام. بالاترین رتبه‌ای که در سطح کشور کسب کردم رتبه اول 20 جزء در سال‌های 85 و 87 و کسب رتبه دوم حفظ کل در سال 1389 مسابقات اوقاف بوده است.
همچنین در مسابقات سراسری قرآن کریم دانش‌آموزی آموزش و پرورش، دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، نیروی مقاومت بسیج، جمعیت هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی و... تا کنون چندین بار شرکت کرده و حائز رتبه‌های اول تا سوم در سطح کشور شدم.
ایکنا: بهترین واکسیناسیون در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟
در حال حاضر با توجه به اینکه با تهاجم گسترده فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب مواجه هستیم باید راهکارهای لازم از سوی مسئولان، خانواده‌ها و مؤسسات قرآنی برای جذب جوانان به قرآن کریم به کار گرفته شود تا جوان مسلمان از ناملایمات فرهنگی که از سوی شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای ایجاد شده است، به‌راحتی عبور کند و بی‌ترديد ارتباط معنوی نوجوانان و جوانان با كتاب آسمانی قرآن در بی‌اثر كردن تهاجم فرهنگی دشمنان تأثير به‌سزايی خواهد داشت.
ایکنا: قرآن کریم چه برکاتی برای زندگی شما داشته؛ آیا صرفا روخوانی قرآن کافی است؟
همان‌طور که می‌دانید خواندن قرآن کریم فقط از روی آن به تنهایی کفایت نمی‌کند اگرچه بدون پاداش نیست اما بهتر این است که خواندن قرآن کریم همراه با سعی در درک مفاهیم والای قرآن و عمل به آن باشد.
بالاترین توفیق همین همنشینی با قرآن کریم است که شامل حال بنده شده است و در کنار آن، توفیق تشرف به خانه خدا در سه نوبت، تشکیل خانواده، تحصیلات عالیه، استخدام در آموزش و پرورش، تدریس و داوری مسابقات قرآن، مدیریت جلسات آموزش قرآن در منازل و مساجد، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، مسابقات و جشنواره‌های بزرگ قرآنی، اجرای طرح با قرآن در رمضان، برخورداری از عزت و احترام اجتماعی و... از برکاتی است که قرآن کریم شامل حال بنده کرده است.
ایکنا: چه عواملی باعث جذب نوجوان و جوانان به فراگیری قرآن کریم می‌شود؟
به نظر بنده، اخلاق خوب مربیان، تکریم چهره‌های قرآنی، تشویق و تقدیر مؤثر مسئولان از قرآن‌آموزان، آموزش قرآن به شیوه‌های مختلف، استفاده از دانش‌ روز، معرفی الگوهای مناسب قرآنی و... عواملی هستند که می‌تواند افراد بسیاری را برای یادگیری آیات کتاب خدا تشویق کند.
ایکنا: توصیه قرآنی شما به جوانان و نوجوانان کشورمان؟
به‌عنوان یک حافظ و علاقه‌مند به قرآن کریم به همه هموطنان ارجمند به‌ویژه جوانان و نوجوانان عزیز سفارش می‌کنم که همه ما باید در جهت فراگیری قرآن مجید همواره تلاش کنیم و همراه با یادگیری روخوانی و روان‌خوانی، به مفاهیم آن نیز توجه کرده و دستورات آن را در زندگی خود به‌کار بگیریم و شایسته یک جوان ایرانی نیست که در روخوانی آخرین کتاب آسمانی ناتوان باشد.
ایکنا : در رابطه با ضرورت توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور چه پیشنهادی دارید؟
فقط قرآن کریم است که برای زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و خانواده از مسائل ریز تا درشت، برنامه و دستورالعمل دارد و اگر کسی با آن مأنوس باشد بدون شک راه را گم نخواهد کرد؛ همچنین فراگير شدن فرهنگ و سبک زندگی قرآنی، وضعیت جامعه را به سمت و سوی معنويت، پاکی و درستی پيش خواهد برد.
حسینعلی ظفری
انتهای پیام

captcha