پیشنهادی برای تغییر نام آئین «گِل مالی» در لرستان
کد خبر: 3748568
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹

پیشنهادی برای تغییر نام آئین «گِل مالی» در لرستان

یک نویسنده و پژوهشگر اهل خرم آباد پیشنهاد داد به جای آئین گِل مالی یا در گِل اُفتایِن از ترکیب « آیین گِل» استفاده شود.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: سید فرید قاسمی درباره آئینی که هر سال در ماه محرم در لرستان با عنوان گِل مالی  برگزار می‌شود، اظهار کرد: دیده‌ام به جای خَرَ می‌نویسند گِل‌مالی یا در گِل اُفتایِن. اما نه گِل‌مالی و نه در گِل افتاین برابرنهاد خوبی برای خَرَ نیست. پسوند مالی، ترکیب‌های خوبی در زبان فارسی ندارد و گل افتاین هم فقط در لُری معنی می‌دهد و ترجمه تحت‌اللفظی آن یعنی در گل افتادن باز هم بار معنایی خَرَ را ندارد.

او افزود: من همیشه تاکید دارم که واژه‌ها و ترکیب‌های زبان لُری را همان طور تلفظ کنیم که در گویش مردم خرم‌آباد هست اما در این مورد خاص چون آنها که لُری نمی‌دانند، قادر به تلفظ کردن خَرَ با «ر» مشدد نیستند؛ نیاز به کلمه یا ترکیب جدیدی داریم تا بار عاطفی و معنایی خَرَ را برساند.

این پژوهشگر اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که بسیاری ازکلمه‌ها و ترکیب‌های لُری قابل ترجمه نیستند و در ترجمه معنایشان از دست می‌رود.

او بیان کرد: من معتقدم برای پیدا کردن برابرنهادی خوب و مناسب برای خَرَ باید به خرد جمعی رجوع کنیم و به ویژه از زبان‌شناسان عزیز لُر زبان کمک بگیریم. اما برای روشن شدن چراغ بحث پیشنهادی برای برابرنهاد خَرَ دارم و آن هم ترکیب «آیین گِل» است.

قاسمی گفت: آیین گِل پیشنهاد است، نخستین پیشنهاد. که امیدوارم با خرد جمعی و کمک صاحب‌نظران و روزنامه‌نگاران بتوانیم به برابرنهاد مناسبی برای خَرَ برسیم. منتظر نظرات دیگر هستم.

انتهای پیام

captcha