عاشورا بزرگترین مفسر قرآن/چه خطوط قرمزی در عاشورا درنوردیده شد
کد خبر: 3748576
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷

عاشورا بزرگترین مفسر قرآن/چه خطوط قرمزی در عاشورا درنوردیده شد

عضو خبرگان رهبری گفت: عاشورا بزرگترین مفسر قرآن و شاعر رموز و نکته‌های نهفته قرآنی است و بزرگترین مدل‌های اجتماعی برای پیاده‌سازی قرآن را ارائه می‌کند.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی اظهار کرد: باید درس اساسی‌تر و اجتماعی‌تر از نهضت عاشورا فراگیریم. سخنان امام حسین(ع) در نهضت مبنا و منبع قوی فهم عاشورا است به طوری که امام در فرازهایی از سخنان خود پیش و حین مواجهه و مقاتله سخن از امت به میان آورده‌اند.

 

وی بیان کرد: باید بررسی کرد امام حسین(ع) چه ارزیابی‌هایی نسبت به آن امت داشتند و بر اساس آن امروز ما نیز به عنوان ملت و امت وظایف خود را در سطح ملت و امت فهم و درک کنیم.

 

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: چیستی ارتباط عاشورا و امت و عاشورا با یزید و شمر از جمله درس‌هایی است که باید از عاشورا آموخت و به جامعه و امت اسلامی تزریق کرد و پیام عاشورا را به امت ارزانی بداریم و ارائه کنیم.

 

وی گفت: عاشورا حادثه استثنایی، عظیم و بزرگ است. اگر بخواهید بسیاری از حقایق را از قرآن دریافت کنید باید از رهگذر عاشورا باشد. عاشورا بزرگترین مفسر قرآن و شاعر رموز و نکته‌های نهفته قرآنی است و بزرگترین مدل‌های اجتماعی برای پیاده‌سازی قرآن را ارائه می‌کند.

 

 

 

بی‌رحمی در بستن آب روی امام و اصحاب

 

مبلغی یادآور شد: امت آن زمان از خط قرمزها عبور کرده بودند. در مذهب شیعه نخستین خط قرمز آن است که معصوم را کشتند. کشتن معصوم بزرگترین گناه است و فوق آن گناهی متصور نیست. لازم است بر دو خط قرمز انسانی و دینی و اسلامی تأکید شود. امت بد امتی است که خط قرمز را بشکند. امت اسلامی را باید فرابخوانیم که دنبال این خط قرمزها نروند بنابراین امت‌شناسی و ملت‌شناسی عاشورایی به عنوان ضرورت است.

 

وی افزود: متون زیادی در مقاتل وجود دارد که حکایت از بی‌رحمی شدید در برابر امام و اصحاب در بستن آب دارد که شامل عبور از خط قرمز انسانی است.

 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: روضه اطفال و شیرخواره علی اصغر(ع) جانسوزترین روضه‌ای است که ما را به گریه و سوز دل می‌اندازد. این طفل که سه روز آب ننوشیده بود و امام او را در مقابل مردم آورد و فرمودند اگر به من رحم نمی‌کنید به این طفل شیرخواره رحم کنید که در برابر این سخن حرمله تیر سه شعبه را رها و همه رگ‌های گردن را پاره کرد.

 

وی تصریح کرد: خط قرمز دیگر عریان کردن بدن‌ها است. امام پیش از شهادتش در کنار خیمه از حضرت زینب(س) یک لباس کهنه‌ای طلبید لباسی که هیچ کس به او رغبت نکند و درنیاورد. در مقاتل آمده که زمانی که ایشان به شهادت رسیدند حتی به لباس پاره و کهنه رحم نکردند.

 

 

 

هجوم بر زنان به عنوان خط قرمز دیگر

 

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: امتی که ارزش‌های انسانی را نمی‌فهمد ارزش‌های اسلامی را نمی‌تواند درک کند؛ این امت تهی شده و از نظر جاهلیت فراتر رفته و امت پیامبر(ص) نیست.

 

وی یادآور شد: خط قرمز بعدی هجوم بر زنان است. زمانی که به زنان و خیمه‌ها هجوم بردند امام فریاد زدند «وای بر شما اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید در دنیا آزاده باشید».

 

مبلغی گفت: امام به قلب دشمن حمله می‌کردند و سریع به نزدیک خیمه‌ها برمی‌گشتند تا صدا و جمال او را زنان و بچه‌ها مشاهده کنند و رعب آنها کمتر شود و فرمودند من با شما می‌جنگم و این زنان گناهی ندارند. زمانی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند نیز به خیمه‌ها حمله کردند و هر چه بود برداشتند و به غارت بردند و پس از اینکه غنایم را برداشتند آتش به خیمه‌ها انداختند.

 

وی تصریح کرد: این خط قرمزهای انسانی است. باید این موارد برای جهان امروز منعکس کنیم که امام با چه کسانی مواجه بودند و رویارویی بر سر چه بوده است.

 

انتهای پیام

captcha