شئون ائمه(ع) تنها برای زندگی این‌جهانی نیستند/ فهم جامع‌تر از شئون امام(ع)
کد خبر: 3750993
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
سیدمجتبی حسینی:

شئون ائمه(ع) تنها برای زندگی این‌جهانی نیستند/ فهم جامع‌تر از شئون امام(ع)

گروه اندیشه ــ سیدمجتبی حسینی با اشاره شئون ائمه(ع) بیان کرد: عمده چیزی که در کتب تعالیم دینی به ما ‌آموخته‌اند این است که ائمه(ع) شأنشان این چنین است که فقط قرار است به زندگی 70 یا 80 دنیایی ما کمک کنند، در حالی که نیازمند فهم معنای جامع‌تر و دقیق‌تری از شئون امام(ع) هستیم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم عزاداری دهه دوم محرم، شب گذشته 6 مهرماه با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، در خیابان دولت، خیابان محسنیان، کوچه داریوش، پلاک 23 حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

وی در ابتدا بیان کرد: به دلیل اختلاف خاصی که ایجاد شد و مسیر خلافت طور دیگری رقم خورد، در طی تاریخ همیشه وقتی از غدیر حرف می‌زنیم، بلافاصله در مورد خلافت امام علی(ع) سخن به میان می‌آید و بقیه مسائل مغفول می‌ماند، در حالی که اصل قضیه چیزهای دیگری بود. یکی از نتایج و یا مصداق‌های «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، بحث خلافت بود اما اصل قضایای ولایت یک مسئله بزرگ‌تر و عمیق‌تری است که ائمه(ع) در آن شئون بودند.

حسینی در ادامه تصریح کرد: لذا ما در مباحث خود به برخی از شئون امام(ع) رسیدیم و اشاره کردیم که گاهی به اشکال برمی‌خوریم که آیا این مسئله جزء شئون امام هست یا نیست و چون شئون خاصی در ذهن ما برای امام(ع) است، وقتی در کتب دینی هم نگاه می‌کنید، می‌بینید که نهایتا گفته‌اند پیامبر(ص)، خاتم‌الانبیاء بوده و ائمه(ع) برای تفسیر دین، حضورشان بعد از پیامبر(ص) لازم است.

وی بیان کرد: در این کتب متداول چیز دیگری برای امام(ع) نمی‌گویند، جز بحث آموزش دین و احکام و این که آنها حکومتی کنند تا مردم هم روزمره خودشان را به‌خوبی سپری کنند، اینها را به عنوان شئون امام(ع) می‌دانیم و بعد که برمی‌خوریم به این که برخی ائمه(ع)، چندان هم در آموزش احکام فعالیتی نداشتند و شرایط برای آنها فراهم نبوده، لذا موجب می‌شود که علامت‌های سؤال در ذهن مخاطب در زمینه شئون امام(ع) به وجود آید.

این پژوهشگر دینی در ادامه تصریح کرد: یکی از شئون تشریعی امام(ع) آموزش دین و احکام است، همچنین در بحث‌های قبل به شئون تکوینی رسیدیم و این را مطرح کردیم که التقای تکوین و تشریع نیز وجود دارد که نمی‌توان گفت این مسئله خاص جزء کدام شان امام(ع) است.

حسینی بیان کرد: یکی از آن شئون امام(ع)، شأن هدایت است که وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هدایت در مقام رسالت، تشریعی است اما وقتی که در مقام امامت باشد، در فضای ایصال الی المطلوب قرار می‌گیرد و در این فضا از تشریع فاصله می‌گیرد که ما به بحث ولایت می‌رسیم؛ ولایت یعنی دو چیزی که کنار هم هستند و سومی غیر از آنها بینشان نباشد که می‌گویند ولی، لذا ولی نسبت طرفینی است، هم شما ولی علی(ع) هستید و هم علی(ع) ولی شما است، روایات مفصل نیز در این زمینه وجود دارد که ائمه(ع) شیعیان خود را اولیاء معرفی کرده‌اند، پس آن چیزی که روز غدیر گفته شد این بود که «من کنت مولاه» از این جهت که هر کس که من ولی او هستم علی(ع) ولی او است نه این که بحث روی خلافت و ... باشد.

این پژوهشگر دینی در ادامه تصریح کرد: چون خلیفه یکی از مصداق‌های ولی است و اگر به یکی از مصداق‌ها خدشه وارد شد، اکثر آن مصداق‌ها باقی می‌ماند. وقتی از پیامبر(ص) سؤال شد که جانشینان شما چه کسانی هستند، ایشان ائمه(ع) را به ساعات و برج‌‌ها(ماه‌ها) تشبیه کردند که تعداد آنها دوازده عدد است، خداوند در سوره توبه نیز می‌فرماید: «اِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ».

وی بیان کرد: این نکته نیز بسیار مهم است که اگر از تعداد دوازده ماه یک ماه کم شود کل آن فرو می‌ریزد، این که می‌گوییم برخی‌ها چهار امامی هستند و برخی‌ها شش امامی هستند، اصطلاح ملل و نحل است که اینها به شیعه معروف هستند ولی آن شیعه که در روایات گفته شده، شیعه اثنی‌عشری است، از باب این که اینها با خلفا ارتباط کمتری دارند و فقط پیرو امام علی(ع) هستند، می‌گوییم شیعه یک امامی، یا چهار امامی، ولی اینها اصطلاح دقیقی نیستند. همچنین در حدیث لوح فرمود که اگر کسی یک از این دوازده امام را انکار کند گویی که اصلا مفهوم را نگرفته است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: یک ساعت دارای دوازده عدد است و اگر یکی از آنها را برداریم کاملا شاکله آن از بین می‌رود، در نتیجه باید برای شئون امام(ع) دنبال یک مفهوم باشیم که همه اینها را دارد، اینها یک نقشی را در این عالم ایفا می‌کنند و مهم‌تر این است که این نقش هنوز به اتمام نرسیده است، مشکل اینجا است که ما ائمه(ع) را برای یک بازه زمانی کوتاه 70 تا 80 ساله می‌بینیم اما اینها برای یک بازه زمانی دراز مدت ما هستند در نتیجه در روز قیامت تازه با شئون ائمه(ع) آشنا می‌شویم.

وی بیان کرد: در برخی از روایات برای هر امامی در روز قیامت، شانی قائل شده است، چون شان‌ها را در حد چیزهای ظاهری می‌بینیم، بعد به مشکل می‌خوریم و بعد در ارتباط برقرار کردن با ائمه(ع) نیز با مشکل مواجه می‌شویم. وقتی پزشک به یک زن باردار می‌گوید که این مراقبت‌ها را انجام بده فقط به این معنا نیست که در دوران جنینی این رویه باشد و زندگی خوبی داشته باشد، خیر، برای این است که آن جنین برای 70 یا 80 سال زندگی‌اش مشکلی پیدا نکند و بتواند خوب زندگی کند، متاسفانه در اکثر جاهایی که به ما تعلیم دین می‌دهند برای همین 80 سال است در حالی که اینگونه نیست. آن وقت است که می‌بینیم با تک تک امامان یک نقص از زندگی اخروی را برطرف می‌کنیم.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: خیلی از مردم با ساعت 3 بعد از نیمه شب کاری ندارند ولی با 8 صبح و یا 10 صبح کار دارند، اما این طور نیست که چون با آن ساعات کاری نداریم مجموعه آنها بی‌خود است، خیر، همه یک چیز را نگه داشته‌اند و اگر یکی از آنها از بین برود دیگر ساعتی وجود ندارد، لذا شئون امام این طور است. امام رضا(ع) نیز فرمودند امام آن ریشه اسلام نموکننده است، وقتی این روایت را می‌بینیم نگاه ما به امام تغییر می‌کند.

انتهای پیام 

captcha