اروپا الگوی مناسب شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی است
کد خبر: 3766054
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
هادی غنیمی‌فر:

اروپا الگوی مناسب شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی است

گروه اقتصاد ــ رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید دارد که اگر بازاری همانند بازار مشترک اروپا در میان مسلمانان ایجاد شود، اقدامی مؤثر و نتیجه‌بخش در زمینه ایجاد وحدت و رونق اقتصادی خواهد بود.

بازار مشترک اروپا؛ الگوی مناسب شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی/ بانک توسعه اسلامی دچار سیاسی‌کاری شده است

به گزارش ایکنا، هفته وحدت در دوران پس از انقلاب اسلامی نامگذاری شده و آثار مثبتی نیز در ایجاد وحدت در کشور ما میان شیعیان و اهل سنت داشته است اما همچنان اختلافاتی میان برخی کشورهای اسلامی وجود دارد که مانع نزدیکی بیشتر آنها و در واقع به زیان همه آنها شده است، به نظر می‌رسد در این ایام، یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد مباحثه درباره راهکارها و پیش‌نیازهای ایجاد وحدت و مخصوصا استفاده از ابزارهای اقتصادی همانند شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی است.

هادی غنیمی‌فر، فعال اقتصادی و رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم و پیش‌نیازهای شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی اظهار کرد: همه ما باید در این مورد بحث و بررسی کنیم که چگونه باید طرز فکر مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر فقط اسم خودمان را مسلمان بگذاریم اما میان ما هیچگونه ارتباطی برقرار نشده یا دائما در حال ستیز باشیم صرفا تفرقه ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: هرچقدر که این تفرقه بیشتر باشد میزان وحدت ما کم‌تر خواهد شد؛ بنابراین باید در ابتدا طرز فکر خودمان را درست کنیم که متأسفانه در شرایط کنونی این طرز فکر در میان کشورهای اسلامی اصلا مناسب نیست. بسیاری از سران این کشورها دست‌نشاده ابرقدرت‌ها و مخالف شکل‌گیری وحدت هستند.
لزوم دوری کشورهای اسلامی از افراطی‌گری
غنیمی‌فر تاکید کرد: به نظرم اگر بازاری همانند بازار مشترک اروپا در میان مسلمانان ایجاد کنیم، اقدامی مؤثر و نتیجه‌ بخش در زمینه ایجاد وحدت و رونق اقتصادی خواهد بود. البته در این سوی دنیا، غیر از ژاپن، چین و کره، اکثر کشورها مسلمان هستند. در جنوب و غرب آسیا، مسلمانان بسیاری وجود دارند و بیشترین جمعیت مسلمانان هم مربوط به اندونزی است؛ بنابراین اگر چنین بازاری شکل بگیرد بسیار موفق عمل خواهد کرد.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در ادامه به بیان برخی پیش‌نیازهای شکل‌گیری چنین بازاری پرداخت و گفت: در ابتدا باید از این سیاسی‌کاری افراطی که متأسفانه حتی کشور خودمان هم درگیر آن است خودداری کنیم تا بتوانیم به یکدیگر نزدیک شویم اما اکنون سران بسیاری از این کشورها مواجب‌بگیر ابرقدرت‌ها هستند.
کشورهای اسلامی اهداف خود از حضور در بازار مشترک را باید روشن کنند
این فعال اقتصادی ادامه داد: به محض اینکه کشوری بخواهد ایدئولوژی خود را پیاده کند همه متفرق شده و حتی دشمن ما می‌شوند اما اگر بتوانیم کاری کنیم که از اختلاف دوری کرده و از جنبه‌هایی که دارای اشتراکات بیشتری هستیم به یکدیگر نزدیک شویم و فقط در آن زمینه‌ها صحبت کنیم و اجازه ندهیم کار به تفرقه کشیده شود، یکی از بزرگترین کارهای اقتصادی دنیا را انجام خواهیم داد.
وی تصریح کرد: پیش‌نیاز دیگر شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی این است که هرکشوری باید روشن کند که هدف من صرفا فعالیت اقتصادی در بازار مشترک جهان اسلام است و به هیچ وجه به دنبال این نیستم که دیدگاه‌‌های سیاسی و مذهبی دیگران را همانند خود کنم. اگر دیگران هم چنین عقیده‌ای داشته و معتقد به خداوند، قرآن مجید و محمد رسول‌الله باشیم، تمام کارها در این مورد درست خواهد شد.
بازار مشترک اسلامی نیازمند وحدت همه مسلمانان حول نقاط مشترک است
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: اگر به کشور خودمان هم دقت کنیم افرادی با طیف‌ها و دیدگاه‌های مختلف وجود دارند بنابراین وجود نقاط اختلاف، امری طبیعی است.در نتیجه برای شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی، باید همه کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد شوند. در اینصورت، قدرتی جدید در عرصه جهانی، پا به عرصه وجود می‌گذارد. اکنون آمریکا و یاران آن و در سوی دیگر چین وجود دارد و با شکل‌گیری چنین قدرتی، سومین قدرت جهانی، پا به عرصه وجود می‌گذارد.
غنیمی‌فر یادآور شد: مسلمانان برای شکل‌گیری چنین بلوکی باید تفاوت‌های مذهبی و اختلاف‌نظرهای سیاسی را کنار بگذارند وگرنه گروه‌هایی همانن داعش، طالبان، جبهه‌النصره و.... مدام به جان مسلمانان افتاده و آشوب ایجاد می‌کنند.
بانک توسعه اسلامی دچار سیاسی‌کاری شده است
وی درباره الگوی شکل گرفته حول محور بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: این بانک قبلا بهتر کار می‌کرد اما آن هم دچار همین مسائلی که بیان شد و از جمله سیاسی‌کاری شده است. بانک توسعه اسلامی در شرایط کنونی توسط کارگزاران عربستان سعودی اداره می‌شود. محمدبن سلمان می‌خواهد همه چیز را برطبق عقاید و میل خود اداره کند. السیسی و دیگران هم چنین چیزی را می‌خواهند. بنابراین باید از خودخواهی‌های سیاسی و مذهبی دست بکشیم و خداوند متعال، قرآن مجید و حضرت محمد(ص) را به عنوان اصول اتحاد در نظر داشته باشیم.
غنیمی‌فر درباره امکان شکل‌گیری پول مشترک در میان جوامع اسلامی گفت: اگر قرار باشد هر کشوری عقاید خود را در مورد پول مشترک دخالت دهد و مثلا بر چاپ نشان‌های ملی یا مذهبی آن کشور بر روی این پول تأکید داشته باشد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد اما اگر اول اختلافات را برطرف کنیم، شکل‌گیری این پول مشترک هم مقدور خواهد شد در غیراینصورت ممکن است برخی کشورها همانند انگلستان که در حال جدا شدن از اتحادیه اروپا است، به فکر جدایی از این بازار مشترک باشند.
انتهای پیام

 

captcha