نظریات متقن برای سند اسلامی ایرانی پیشرفت تولید نشده است
کد خبر: 3782184
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
معاون پژوهش حوزه:

نظریات متقن برای سند اسلامی ایرانی پیشرفت تولید نشده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش حوزه و عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: این سند مبتنی بر نظریات متقن کاملا اسلامی نیست زیرا محققان دینی این نظریات را تولید نکرده‌اند.

میرمعزیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، شامگاه پنجشنبه، در بررسی سندالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با حضور نخبگان حوزوی برگزار شد در پاسخ به این سؤال که سند مذکور مبتنی بر نظریات جامعه‌شناسی غربی مانند کانت و دورکیم است، تصریح کرد: امکان اینکه بتوانیم این سند را صد درصد بر مبنای اسلامی تدوین کنیم وجود ندارد زیرا نظریات اسلامی متقن در این زمینه تولید نشده است.

وی افزود: این سند مجموعه ای از کلان نظریاتی است که در ذیل آن باید 20 تا 30 نظریه از جمله عدالت تولید شود البته این مسئله به معنای آن نیست که راه برای ما بسته است؛ رهبری فرمودند حالا که نظریه نداریم، مبانی و فقه و اخلاق و ... را داریم و می‌توانیم جهت‌گیری و غایت و رسالت متفاوتی از اهداف غرب را تعریف کنیم و در سند هم این کار صورت گرفته است.

میرمعزی با پذیرش ضعف‌های این سند در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه سند مذکور کلیات ابوالبقاء است اظهار کرد: سند 2030 مجموعه حدود 20 قانون کلی و ابوالبقاء است ولی با همین سند دنیا را تابع خود کرده است بنابراین کلی بودن سند مشکل‌ساز نیست بلکه مشکل در کشور ما این است که مسیر اجرا فراز و نشیب دارد و مسئولان زیگزاگی حرکت کرده‌اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای سند هم در حال تدوین است و به مبانی نظری ملحق خواهد شد تصریح کرد: برخی واژه‌ها مفهومی فرامکتبی دارند مانند عدالت ولی برخی محققان ما براساس فرمایش امام علی(ع) که اعطاء کل ذی حق حقه، عدالت را مفهومی اسلامی و دینی می‌دانند در حالی که این طور نیست.

وی افزود: عدالت مفهومی عام و برای همه ادیان و مکاتب است و پیروان هیچ مکتبی در لزوم عدالت تردید ندارند ولی وقتی سخن از اینکه عدالت و حق چیست می‌شود دیدگاه ها متفاوت خواهد شد و تفسیر هر کسی از عدالت براساس مبانی تمدنی و مکتبی او متفاوت خواهد شد.

میرمعزی با بیان اینکه سوسیالیزم و سرمایه‌داری هم عدالت را اعطاء حق افراد به آنان می‌دانند افزود: پیشرفت هم همین حالت را دارد یعنی حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب تعریف همگانی از پیشرفت است اما اینکه راه رسیدن به پیشرفت چیست؟ غایت آن کدام است و چه عواملی بر آن دخیل هستند در مکاتب مختلف، متفاوت است.

وی با بیان اینکه اسناد دنیا، از واژه توسعه بهره گرفته‌اند ولی ما در سند و برای اینکه واژگان سند هم با مفاهیم غربی خلط نشود از کلمه پیشرفت استفاده کردیم بیان کرد: پیشرفت عناصری مانند الگو، مبانی، آرمان، رسالت و افق و تدابیر را در بردارد لذا مسیر، ارمان و غایت پیشرفت ما با غرب متفاوت است زیرا ما رسیدن به مقام انسانی مد نظر خدا را هدفگذاری کرده‌ایم ولی غرب، هدفش رفاه حداکثری و مادی‌گرایی است.

عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: با تدوین این سند هیچ رئیس جمهور و مسئول کشوری حق نخواهد داشت بگوید به نظر من باید برای پیشرفت این کار را بکنیم زیرا مسیر پیشرفت و اهداف و رسالت و تدابیر آن تعریف شده است.

در این نشست همچنین یکی از نخبگان حوزه با انتقاد از سند گفت: در بحث جامعه‌شناسی سند، هیچ ادبیاتی از اسلام و ایرانیت نداریم و همه برگرفته از تعاریف اندیشمندان غربی است؛ در واقع با این کار در زمین غرب بازی می‌کنیم زیرا غرب در بستر جامعه و فرهنگ به سمت پلورالیزم رفت ولی در سند ما میان برخی مفاهیم مانند ولایت با مفاهیم غربی وصله های ناچسب برقرار شده است.

همچنین در این نشست هادی اکبرزاده، معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سخنانی گفت: براساس سند الگوی پیشرفت قرار است ایران تا 50 سال آینده جزء ده اقتصاد دنیا و جزء 5 کشور برتر دنیا در زمینه تولید اندیشه و علم شود همچنین خام فروشی نفت متوقف و جمعیت حقوق بگیر دولت نیز به کمتر از یک درصد برسد.

وی با بیان اینکه سند چون 50 ساله است باید هر چند وقت یکبار بازنگری شود بیان کرد: برهه بندی تدابیر پیشران و ساز و کار نظارت بر سند و پایش آن از جمله مواردی است که برخی موارد به سند ملحق شده و بخش اجرایی نیز ملحق خواهد شد.

وی افزود: نقدها و نامه‌های زیادی مبنی بر وجود اشکال در سند به ما می‌رسد ولی راه کار کم است و ما از نخبگان حوزه و دانشگاه می‌خواهیم که در کنار نقد و بیان ایرادات راه کارهای خود را در قالب جملاتی که بتوان آن را در سند گنجاند ارائه دهند تا مباحث پیرامون سند جنبه عملیاتی و کاربردی داشته باشد.

همچنین در این نشست یکی از نخبگان حوزوی ضمن بیان برخی ایرادات تصریح کرد: یکی از کاستی‌ها این است که حدود و ثغور توسعه و پیشرفت در این سند مبتنی بر قرآن نیست مثلا غرب مدعی رفاه حداکثری است ولی ما حتی اگر بتوانیم به این مسئله هم دست یابیم باز از منظر قرآن، رفاه حداکثری ممکن نیست و مطلوب هم نیست.

وی افزود: قرآن به گردش ایام در میان مردم تاکید فرموده است لذا باید جایی هم برای سنن الهی در سند باز شود زیرا تمدن‌ها، افراد و جوامع در معرض ابتلائات و امتحانات الهی هستند و ملت ما هم مستثنی نیستند.

انتهای پیام

captcha