حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی جهانی داشته باشند/ تصویب ۲۰۰ رشته و گرایش
کد خبر: 3782404
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی جهانی داشته باشند/ تصویب ۲۰۰ رشته و گرایش

گروه معارف ـ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور تأكید كرد كه حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه كشور، امروز، 29 دی‌ماه در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، به تدوین 50 پیشنهاد در جهت افزایش توانمندی‌های حوزویان پرداخت و گفت: اگر بتوانیم این پیشنهادها را عملی کنیم، قطعاً حوزه‌ای پویا خواهیم داشت.

رسالت‌های روحانیت شیراز
وی به رسالت‌های روحانیت شیعه در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: بیش از هزار سال در طول تاریخ انتظار کشیده‌ایم که حکومت اسلامی تشکیل شود و اکنون خداوند عنایت کرد نظام مقدس اسلامی را در اختیار ما قرار داد. لذا چند گروه مخاطب را در دنیا داریم، که دایره اول مخاطبان «شیعیان» بوده و در انتظار معارف ناب اسلامی هستند.
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه «امت اسلامی به معنای عام» دومین گروه مخاطبان برای ترویج معارف هستند، گفت: بیش از یک میلیارد و 770 میلیون مسلمان طبق آخرین اخبار در جهان وجود دارد که بر گردن ما حق دارند تا معارف ناب اسلامی را برای آنان تبیین و ترویج کنیم.
وی «پیروان ادیان آسمانی» را سومین گروه مخاطبان دانست و بیان کرد: همان‌طور که در قرآن وجود دارد تکلیف شرعی است که معارف اهل بیت(ع) را برای همه مردم تبیین کنیم، باید رسالت پیامبر(ص) را امروز در جهان اجرا کنیم. حوزه‌های علمیه باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی برای ترویج معارف ناب اسلامی برای بشریت در دنیا داشته باشند، چراکه این امر رسالت همه حوزویان است.

پذیرش اولیه مدارس علمیه براساس استعداد و دیانت باشد
وی با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم در بخش آموزش موفق عمل کنیم، گفت: پذیرش اولیه نخبه‌گزینی باید براساس استعداد و دیانت باشد و پذیرش اولیه مدارس علمیه جهت نخبه‌پذیری باید براساس استعداد و دیانت انجام شود.
زمانی راه‌اندازی رشته‌های تخصصی را یکی دیگر از بخش‌های مهم در بخش آموزش دانست و افزود: درس‌های حوزوی ستون فقرات حوزه است، اما کفایت نمی‌کند، از این رو باید کلاس‌های تخصصی را راجع به موضوعات مورد نیاز مانند مذاهب، ادیان، فرق، مهارت‌های تبلیغی، فضای مجازی و ... برگزار کرد.
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: حدود ۲۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم تصویب شده که بخشی از آن را می‌توان در استان‌ها راه‌اندازی کرد.
وی به اهمیت بهره‌گیری از استادان پرداخت و بیان کرد: به‌کارگیری طلاب فاضل برای تدریس همزمان با تحصیل یکی از ضرورت‌هاست. همچنین روحانیانی که در نهادها و مراکز شاغل هستند، اما توانمندی تدریس را دارند می‌توانند در این موضوع کمک کنند.
زمانی یادآور شد: تمرین و تدریس، معیار موفقیت و تشویق، دانش‌افزایی اساتید، اعزام شخصیت‌های روحانی الگوی کشوری برای معاون امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور سخنرانی در مدارس جهت الگوگیری و تشویق طلاب به تحصیل، موظف كردن همه استادان به ایفای نقش تربیتی و انقلابی در کلاس‌ها و دانش‌افزایی وعاظ و ائمه جماعات، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های یک‌روزه از جمله ضرورت‌های بخش آموزش است.

ضرورت‌های بخش پژوهش
وی ضرورت‌های بخش پژوهش را مورد توجه قرار داد و گفت: خلاصه‌نویسی همه دروس توسط طلاب، مطالعه کتب جنبی، تخصیص ساعات مطالعه الزامی و تحقیق‌نویسی موارد مهم و ضروری در بخش پژوهش به شمار می‌رود.
وی مقاله‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی برای هر مقطع و سطح را از دیگر مسائل ضروری در بخش پژوهش دانست و ادامه داد: جامعیت علمی، نوشتن مقاله و اقدام استادان و طلاب فاضل به تألیف کتاب و کتابچه از دیگر مباحث ضروری در این بخش است.
زمانی به ضرورت‌های بخش تهذیب اشاره كرد و گفت: تربیت اخلاقی و خودسازی هر طلبه در این بخش مؤثر است؛ در گذشته اساتید نقش پدری را داشته‌اند، اکنون نیز این پدری را می‌توانند بیشتر ایفا کنند، مدیر مدرسه باید یک پرونده محرمانه داشته باشد تا ضعف طلاب را بنویسند و این ضعف‌ها را به تدریج به نقاط قوت تبدیل کنند.
وی تأکید کرد: ترویج تهجد، نوافل، ادعیه، مطالعه کتب اخلاق، چهل حدیث امام خمینی(ره)، شرح خطبه متقین، ذی‌طلبگی جوادمحدثی، دروس اخلاقی آقای مجتهدی و مشکینی، یکی از مسائلی مهمی است که باید از سوی طلاب مورد توجه قرار گیرد.
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: تلاوت قرآن، حفظ حدیث، برگزاری اردوها، تربیت مشاور و شناسایی طلاب و روحانیون آسیب دیده فکری و یا سیاسی و اقدام برای اصلاح آنان از دیگر موارد ضروری بخش تهذیب است.
انتهای پیام

captcha