رونمایی از 4 اثر فاخر قرآنی در مرکز طبع و نشر قرآن
کد خبر: 3790425
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

رونمایی از 4 اثر فاخر قرآنی در مرکز طبع و نشر قرآن

گروه ادب ــ ۴ اثر فاخر قرآنی از جمله قلم خوشنویسی استاد مرتضی رهنما و قلم رایانه‌ای «مصحف» در مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی می‌شود.

۴ اثر فاخر قرآنی در مرکز طبع و نشر قرآن رونمایی می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرکز طبع و نشر قرآن کریم و شورای عالی قرآن به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آیین رونمایی از ۴ اثر تولید کرده و سه‌شنبه ۳۰ بهمن از ساعت ۱۵ در مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی می‌کند.

قلم قرآنی استاد مرتضی رهنما

یکی از این آثار، قرآن کریم به قلم مرتضی رهنما از اساتید عرصه هنر تلاوت و کتابت کلام وحی است که دارالکتابه مرکز آن را تهیه کرده است.

توجه به اصول هنری کتابت در خط نسخ، در عین رعایت خوانایی کلمات و احتراز از ترکیبات پیچیده متداول در هنر خوشنویسی، که خود نشان از چیره‌دستی کاتب دارد، به کارگیری علایم و حرکات مربوط به هر حرف در جای خود، که نه تنها از یکدستی و هماهنگی سطور و صفحات نکاسته، بلکه علاوه بر چشم‌‏نوازی صفحات مصحف، آسانی قرائت را نیز فراهم آورده است. استفاده از شیوه کم‌علامت رایج در مصحف‏‌های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز رعایت قواعد رسم‏‌المصحف که سبب مقبولیت مصحف در جهان اسلام خواهد بود، از ویژگی‌های آن است.

ترجمه استفاده شده در این مصحف شریف، حاصل تلاش گروهی محققان این مرکز است؛ ترجمه‏ای روان و در عین حال دقیق از منظر انتقال مفاهیم آیات. این ترجمه پس از انجام ویرایش‌‏های علمی و ادبی و بررسی‌های مکرر به عموم علاقه‌مندان تقدیم شده است.

سامانه جامع «رسم المصحف»

در این مراسم، سامانه جامع «رسم المصحف» که برای نخستین بار در جهان اسلام به همت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران طراحی و راهاندازی شده نیز رونمایی می‌شود. این سامانه درصدد است تا اطلاعات مبنایی و کاملی را در حوزه رسم‌المصحف (و یا شیوه خاص نگارش کلمات قرآن کریم) در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد.

این سامانه با هدف یاری رساندن به پژوهشگران علاقهمند به این حوزه در سراسر جهان با قابلیت‌های ارائه اطلاعات علمی- پژوهشی در حوزه رسم‌المصحف در قالب سامانه تحت وب به صورت رایگان برای تمام پژوهشگران در سطح جهان، دسترسی به فهرست کلمات قرآن کریم به همراه بیان شیوه نگارش آن‌ها بر اساس اقوال معتبر در کتب و منابع علم رسم‌المصحف با امکان مقایسه با مصاحف مشهور، امکان جستجوی کلمات قرآن کریم و مقایسه رسم آن‌ها در بیش از ۲۵ مصحف از مصاحف رایج در جهان اسلام، دسترسی به منابع اطلاعاتی دیجیتال در حوزه رسم المصحف به صورت کتاب و مقاله و امکان مشاهده مصاحف مشهور جهان اسلام از جمله مصحف جمهوری اسلامی ایران، امیری، مصاحف رایج در شبه قاره هند، لیبی، ترکیه و ... راه‌اندازی شده است.

نشانی این سامانه www.Quranrasm.ir است و از پایگاه اطلاع‌رسانی اصلی این مرکز به آدرس www.Moshaf.org نیز قابل دسترسی است.

گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی

اثر سوم، تهیه و تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت تحقیق، ترتیل، دعا، تواشیح و اذان است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت شورای عالی قرآن، گلچینی از تلاوت‌ها و نغمه‌های دینی فاخر از استادان و قاریان برجسته ایرانی آماده شده است.

تولید قلم رایانه‌ای مصحف

اثر چهارم تهیه و تولید قلم رایانه‌ای «مصحف» است که می‌توان آن را اولین قلم رایانه‌ای برای تایپ کلمات و عبارات قرآن کریم و سایر متون دینی در کشور دانست، طرح این پروژه که در دهه هفتاد آغاز شده، پس از گذراندن سالیان، با تلاش کارشناسان این حوزه، اینک به نصاب درخور توجهی در مسائل مربوط به خط و امور رایانه‌ای رسیده است.

دریافت این فونت از طریق www.Moshaf.org امکان‌پذیر است.

یادآور می‌شود؛ آئین رونمایی از 4 اثر یادشده در مرکز طبع و نشر قرآن کریم واقع در بزرگراه رسالت، روبروی مصلای امام خمینی(ره)، ضلع جنوبی مجتمع امام‌خمینی(ره)، سالن امام‌علی(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha