هزینه‌کرد بودجه قرآنی از ابتدای تخصیص تاکنون اعلام شود/ هیئت بازرسان اختیارات چندانی ندارد
کد خبر: 3797604
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
عباس سلیمی:

هزینه‌کرد بودجه قرآنی از ابتدای تخصیص تاکنون اعلام شود/ هیئت بازرسان اختیارات چندانی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سلیمی از پایان مأموریتش در هیئت بازرسان صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و ابلاغ‌نامه پایان کار این هیئت به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: هیئت بازرسان از نظر اقتدار مبتنی بر ضمانت اجرایی، اختیارات چندانی ندارد.

هزینه‌کرد بودجه قرآنی از ابتدای تخصیص تاکنون اعلام شود/ هیئت بازرسان اختیارات چندانی ندارد

عباس سلیمی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و یکی از اعضای هیئت بازرسان صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌های این هیئت، گفت: روند انتخاب هئیت بازرسان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این ترتیب بود که در انتخاباتی که برگزار شد، علاوه بر اینجانب، آقایان محمد انجم‌شعاع و محمدحسین محمدزاده به عنوان سه عضو هیئت بازرسی تعیین شدیم.

صرف یک‌ سال زمان برای صدور حکم
وی با اشاره به اینکه صدور احکام این سه نفر، 11ماه به طول انجامید، افزود: افرادی که قرار بود به مدت دو سال عضو هیئت بازرسان باشند، نزدیک به یک سال درگیر صدور احکام خود بودند. بقیه زمان نیز صرف پیگیری و تقاضا برای داشتن حسابرس قانونی شد. با توجه به اینکه برای انجام کارهای محول به هیئت بازرسان باید حسابرس قانونی وجود داشته باشد، زمان زیادی صرف این دو موضوع شد.
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی به روند اداری کُند و بوروکراسی حاکم بر آن اشاره و اظهار کرد: با توجه به روند حاکم و زمانی که صرف پیگیری مسائل شد، حکم دوساله اعضای هیئت بازرسان صندوق مشارکت پایان یافت.
سلیمی بیان کرد: دو هفته قبل، گزارش پایان‌ کار این هیئت را تنظیم کردم و به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل دادم. در این گزارش قید شد که این گزارشِ عدم موفقیت ما در انجام وظایف محوله بوده است. امیدوارم که ترکیب‌های بعدی هیئت بازرسان بتوانند به وظایف خود عمل کنند. لذا به دلیل این ملاحظات در آن گزارش به صورت ریز به مسائل نپرداختیم.
سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش‌دهی هزینه‌کرد بودجه سال 97 و نقش هیئت بازرسان در این زمینه بیان کرد: از زمانی که بحث بودجه قرآنی (بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی) مطرح شده تاکنون حدود 400 میلیارد تومان دریافت و تخصیص داده شده است. بالاخره هزینه‌کرد این بودجه با وجود مختصر بودن در قیاس با کل بودجه‌های مملکت باید مشخص شود.

اعلام تمامی هزینه‌کردها از روز اول دریافت بودجه‌های قرآنی 
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه حق مسلم مردم است که از بودجه قرآنی از ابتدا تاکنون و هزینه‌کرد آن مطلع شوند، گفت: به اعتقاد من نه تنها بودجه سال 97، بلکه از روز اول که بودجه قرآنی دریافت شده است باید اطلاع‌رسانی و مشخص شود که آیا این مبالغ به کدام اشخاص حقوقی یا حقیقی با چه عنوانی اختصاص یافته است.
سلیمی با بیان اینکه بحث ما در مورد بودجه توانمندسازی یگان‌های موشکی کشور که قائل به سری بودن آن هستیم نیست، گفت: بودجه قرآنی کشور محرمانه نیست که در مورد آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود. وقتی سازمان برنامه و بودجه، هزینه‌های کل کشور را اطلاع‌رسانی می‌کنند، باید در مورد هزینه‌کرد بودجه قرآنی پاسخ داده شود.
وی با اشاره به اینکه اگر چنین اقدامی صورت بگیرد به برخی حرف و حدیث‌ها که ممکن است، بی‌اساس باشد، خاتمه داده می‌شود، گفت: بحث بودجه و شفاف‌سازی آن خارج از دو حالت نیست، یا اینکه همه این بودجه‌ها عادلانه توزیع شده و عادلانه و صحیح هم هزینه شده است و یا اینکه ممکن است برخی اشتباهات رخ داده باشد. در این زمینه نیز باید صراحتاً گزارش داده شود. اگر در حد تذکر دادن به دریافت‌کننده بودجه است، تذکر داده شود. اگر در حد مؤاخذه است، این کار را انجام دهند و اگر در حد جبران است، آن را جبران کنند؛ چراکه موضوع بیت‌المال است.
سلیمی اظهار کرد: اینکه جامعه قرآنی در مورد موضوعی شفاف‌سازی نکند، به هیچ وجه مطلوب نیست و ممکن است موجب برخی مسائل شود. لذا اعتقادی به ضرورت شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره بحث بودجه هست.
وی در پاسخ به این سؤال که هیئت بازرسان اقدامی برای ترغیب اعضای صندوق به شفاف‌سازی انجام داده است یا خیر، گفت: جلسات متعددی داشته‌ایم، اما به اعتقاد من هیئت بازرسان از نظر اقتدار مبتنی بر ضمانت اجرایی، اختیارات چندانی ندارد. نهایت کاری که می‌تواند انجام دهد این است که گزارش‌ها را به هیئت امنای مربوطه اطلاع دهد. البته این امکان هم به خاطر فرایند طولانی صدور حکم و انتخاب حسابرس برای ما فراهم نشد.
انتهای پیام 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۳:۲۴
0
0
سلام و درود بر استاد سليمي

پيشنهاد به جا و حكيمانه اي است.
در راستاي شفاف سازي هزينه ها و اعتبارات اين كار لازم و ضروري است.

شوراي توسعه فرهنگ قرآني به چه كسي پاسخگو است؟
تاكنون اعتبارات حمايتي و بودجه هايي كه براي پشتيباني از دستگاه هاي مجري فعاليت هاي قرآني تخصيص يافته، در كجا هزينه شده است؟

به عنوان مثال :
اعتبارات آموزش عمومي قرآن كه بايد 50 درصد آن در وزارت آموزش آموزش و پرورش هزينه مي شد، در اين نهاد هزينه نشده است.

پس اين اعتبارات چند صد ميلياردي در كجا هزينه گرديده است؟
اميد است با مديريت جديد دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين شفاف سازي انجام پذيرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۳:۲۸
0
0
بيان اين كه : « هیئت بازرسان اختیارات چندانی ندارد. » آن هم از زبان بزرگمردي چون استاد عباس سليمي، حاكي از سيطره مافيايي است كه با وجود اعتبارات چند صد ميلياردي، اما فضايي برای شفاف سازي مالي ندارد.

اميد است اصلاح جامعه قرآني از شفاف سازي شوراي توسعه آغاز شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۵:۳۰
0
0
تشكيل شوراي توسعه فرهنگ قرآني يك بي راهه بود.
تشكيلات در تشكيلات نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه بر آن مي افزايد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۹:۰۲
0
0
ازبیانات ارزشمند و دردمندانه اخوی شهید، چهره خدوم عرصه های قرآنی، مرد روزهای سخت که ایشان در برهه ای از زمان، مردانی را تربیت کردند که امروز هریک از آنان در کسوت عباس سلیمی دیگر ، در جای جای میهن اسلامی در حال جان فشانی هستند و جرثومه هایی چون ریگی را از آسمان ، به زیر کشیدند، برداشت بنده این است که لابی گری برخی افراد ذی نفوذ، به پاکترین اعتبارات کشور هم آسیب وارد کرده و این اعتبارات را هم آلوده به خود بزرگ بینی خام خود کرده اند. واقعا معاون محترم یک وزارتخانه عریض و طویلی چون بهداشت و درمان، با توصیه ای چه افراد صاحب نفوذی چون .....، صدارت کمیته تخصیص را برعهده دارند. مگر ایشان غیر از تصدی مسئولیت خود مجاز هستند مسئولیت دیگری هم داشته باشند و اساسا مگر فرصت چنین مکان پر مشغله را هم دارند.
captcha