ارتباط بلوغ معنوی با مخاطبین ندای «این‌ الرجبیون»
کد خبر: 3798432
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

ارتباط بلوغ معنوی با مخاطبین ندای «این‌ الرجبیون»

کانون خبرنگاران نبأ ــ «این رجبییون» خطابی است در محشر به کسانی که از ماه رجب بهره برده‌اند، چهره برزخی این افراد بر اهل محشر می‌درخشد. همچنین در محشر قامت رجبیون یک سر و گردن از بقیه بلندتر است؛ این افراد در حقیقت به بلوغ و رشد معنوی رسیده‌اند و در مقایسه با سایرین برتری یافته‌‌اند.

حجت الاسلام‌والمسلمین محمود ابوالقاسمی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با اشاره به اینکه افرادی هستند که به دلیل مشغله روزمره نمی‌توانند در برنامه معنوی اعتکاف حضور داشته باشند؛ اما به شدت دلتنگ این فرصت خودسازی هستند، گفت: اعتکاف فرصت مغتنمی است که طی آن انسان در زمان خاصی با خدای خود خلوت می‌کند تا به عبادت بپردازد؛ فردی که به دلایل مشغله روزمره نمی‌تواند در این مراسم شرکت کند، می‌تواند در این ایام اعمالی را که برای معتکفین وارد شده، در ساعات مشخصی در خانه و همراه با جمع معتکفان در مساجد انجام دهد. به‌ویژه در این ایام اعمال ام‌داوود در روز پانزدهم ماه رجب نمونه‌ای از این برنامه‌ها است.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فرارسیدن ماه رجب بین بلوغ معنوی و جمله معروف «این رجبیون» چه ارتباطی وجود دارد، تصریح کرد: «این رجبییون» خطابی است در محشر به کسانی که از ماه رجب بهره برده‌اند. مثلا حداقل یک روز از این ماه را روزه گرفته‌اند و با انجام مستحبات این ماه، قدر و منزلت رجب را می‌دانند و برای این ماه احترام قائلند. چهره برزخی این افراد بر اهل محشر می‌درخشد. همچنین در محشر قامت رجبیون یک سر و گردن از بقیه بلندتر است؛ این افراد در حقیقت به بلوغ و رشد معنوی رسیده‌اند و در مقایسه با سایرین برتری یافته‌‌اند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی افزود: رشد و بلوغ معنوی رجبیون به‌خاطر اعتقاد آن‌ها به فضایل این ماه مبارک بوده و این همان بلوغ معنوی است که در نتیجه ایمانشان به آن دست یافته‌اند.

ابوالقاسمی در تبیین اینکه بهترین الگو برای بهره‌گیری معنوی از ماه رجب برای معتکفین چیست و در حقیقت چطور باید از فرصت اعتکاف، به بلوغ معنوی رسید، اظهار داشت: هرچقدر ما شبیه به اهل بیت(ع) باشیم و کارهای روزمره ما مثل ایشان باشد؛ این بلوغ بیشتر حاصل می‌شود، اهل بیت(ع) برای ما اسوه حسنه هستند؛ آن‌ها بیشترین انس و الفت را با برنامه‌های معنوی و مستحبات در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان داشته‌اند، حتی پیامبر اکرم(ص) هر ساله دهه آخر ماه رمضان معتکف می‌شدند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: نه تنها در بحث اعتکاف بلکه در همه مسائل زندگی و موضوعات دینی و اخلاقی این بزرگواران را باید الگوی خود قرار دهیم. برای اینکه ببینیم چطور اعتکاف ما بهترین اعتکاف و نماز ما بهترین نماز است؛ باید سعی کنیم اعتکاف و نمازمان شبیه به اعتکاف و نماز ائمه(ع) باشد چون آن‌ها کاملترین انسان‌ها هستند؛ پس نتیجه می‌گیریم که رفتارشان هم کامل‌ترین رفتارهاست، لذا برای اینکه بیشترین رشد را داشته باشیم، باید سعی کنیم رفتار و عادتمان را به آن‌ها شبیه کنیم و در مجموع به‌گونه‌ای باشیم که حس و حال و حتی اخلاقمان برگرفته از مشی و سلوک ائمه اطهار(ع) باشد.
ابوالقاسمی در ادامه تصریح کرد: اسوه‌های دینی راه رسیدن به بلوغ معنوی را برای ما کوتاه می‌کنند تا زودتر به تکامل عقلی برسیم؛ همانگونه که انسان برای رسیدن به همه اهداف به الگو و راهبر خود مراجعه می‌‌کند، در مسیر تکامل روحی نیز به پیشوایان دینی مراجعه می‌کند؛ این همان راه میان‌بر است.

این مبلغ حوزوی تأکید کرد: عبادت و بندگی ذات اقدس الهی باید برای خانواده‌ها به‌ویژه جوانان شیرین و گوارا باشد؛ یکی از روش‌ها و دستورها در این زمینه این است که مردم را به غیر از زبان با عمل نیک به دین دعوت کنیم. اگر من برای نماز خود ارزش قائل شوم، آن را به موقع اقامه کنم، از نماز خواندن لذت ببرم و به صورت عملی نشان دهم نماز مهمتر از هر کار و مشغله دیگری است، می‌توانم مبلغ نماز باشم.
ابوالقاسمی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: در کنار اینکه باید زیبایی‌های دین و احکام شریعت را مکرر برای جوانان بازگو کنیم؛ باید اطلاعات خود را پیرامون چرایی انجام تکالیف دینی و اهمیت پایبندی به شریعت نیز بالا ببریم تا بتوانیم درباره آن برای سایرین تبلیغ کنیم.

الهام راد 

انتهای پیام

 

captcha