«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی
کد خبر: 3802759
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
گزارش ایکنا از افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی

گروه مسابقات ــ در مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز دیگری سیستم صوتی ضعیف و اجرای گروه تواشیح با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران عصر امروز چهارشنبه، 21 فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر مسئولان کشوری و لشکری در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی علیرضا رضایی، نفر اول رشته قرائت سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، طی سخنانی ضمن خیر مقدم و تبریک اعیاد ماه شعبانیه اظهار کرد: متسابقان عزیز در این دوره از مسابقات در حوزه‌های مختلف قرائت، حفظ و بخش‌های دانش‌آموزی، عمومی، بانوان و طلاب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مراسم افتتاحیه مسابقات هم‌اکنون برگزار می‌شود و انشاء‌الله در پایان برگزاری مسابقات نیز به دیدار رهبر انقلاب خواهیم رفت.

سازمان اوقاف در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی می‌کوشد
خاموشی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند: «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می‌آمیزد»، گفت: اگر اجری که قرآن طلب می‌کند و خداوند متعال به قرایان و حافظان قرآن کریم اعطا می‌کند، به همین صورت باشد، سازمان اوقاف و خیریه مفتخر است که در نظام جمهوری اسلامی این وظیفه را دارد که به برگزاری چنین جلسات و مسابقاتی همت گمارد.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: این سازمان افتخار دارد که جلسات قرآنی را در شهرهای مختلف و مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه رصد می‌کند و این زمینه را فراهم می‌کند که افراد با یکدیگر به رقابت بپردازند و توانایی خود را ظهور و بروز دهند.
خاموشی با اشاره به اینکه تلاش همگان بر این است که با برگزاری این مسابقات بین‌المللی، توسعه فرهنگی قرآنی هر چه بیشتر به وجود آید، تصریح کرد: انشاء‌الله بتوانیم میزبانی خوبی از متسابقان عزیز داشته باشیم و شرکت‌کنندگان نیز به خوبی با یکدیگر به رقابت بپردازند و بر فرهنگ قرآنی ما نیز افزوده شود.
در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپ‌هایی در رابطه با نحوه برنامه‌ریزی این دوره از مسابقات و معرفی داوران، گروه تواشیح بقیة الله(عج) شهر قم به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال حضار در مراسم رو به رو شد.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی

همچنین، در ادامه، پس از خاطره‌گویی جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در سخنانی با اشاره به آیه شریفه «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‌ (های آنها) است» (حج ۳۲) گفت: در این آیه دعوت به سوی معنویت که همان تمسک به قرآن، عترت و نماز است مطرح شده و می‌فرماید: هر کس شعائر الهی را پاس بدارد، همانا این کار از تقوای قلوب میباشد، زیرا منظور از «شعائر الله» هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است که ما را به تقوا نزدیک می‌کند.
وی در ادامه ضمن خبر مقدم به قاریان، حافظان، داوران و استادان قرآن کریم در ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانش‌آموزان جهان، اظهار کرد: از همه بزرگوارانی که در گرامی‌داشت این کنگره عظیم با برگزاری مسابقات و با تلاوت قاریان خوشخوان و حافظان هوشمند می‌افزایند، سپاسگزارم و از خدای سبحان مسئلت می کنم جامعه اسلامی را در سایه قرآن و عترت از هر آسیبی مصون بدارد و امت اسلامی را در سایه قرآن کریم به عالی‌ترین فیوضات برساند.

مسابقات قرآن؛ بستر مناسب تعالی دینی دانش‌آموزان

بطحایی ادامه داد: شکی نیست که محور فعالیت‌های فرهنگی ما باید قرآن باشد و آنان که به عنوان محصول مدارس تربیت می‌شوند، کسانی باشند که علقهای نسبت به قرآن، انس با قرآن و اهل تدبر و فهم قرآن باشند؛ ما نیز به دنبال این هستیم تا به لطف الهی بتوانیم برنامه‌های قرآن را به عنوان اصلی‌ترین مقوله ارتقای فرهنگی دانش‌آموزان قرار دهیم و اهداف فرهنگی‌مان را از متن قرآن و با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) طراحی و پیگیری کنیم و به نوعی فرهنگ قرآنی و ولایی را ترویج و تعمیق دهیم.
وی افزود: در همین راستا، مسابقات بین‌المللی قرآن را با تأکید بر محوریت مدرسه، بستر مناسبی برای رشد و تعالی شخصیت دینی دانش‌آموزان بر مبنای معارف حیات‌بخش و انسان‌ساز قرآن کریم و ائمه هدی(علیهم السلام) می‌دانیم و تلاش و همت خالصانه و متعهدانه شما عزیزان و نیز داوری و قضاوت عادلانه و خداپسندانه شما را که محیطی امن و متعالی برای فرزندان نخبه قرآنی فراهم می‌کند، ارج می‌نهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زحمات فرهنگیان، اظهار کرد: از همکاران عزیز می‌خواهم توفیق فرصت خدمتگزاری به اعتلای کلمه الله را در جامعه و ترویج فرهنگ ناب اسلامی را در مدارس غنیمت شمارند و بر این نعمت، خداوند را شاکر باشند، زیرا مقام معلمی که به تزکیه و تعلیم انسان‌های مشتاق دین می‌پردازد، مقام انبیاء الهی است و همه خلایق برای او دعا می‌کنند.
وی در پایان از دست اندرکاران این رخداد بین‌المللی قدردانی کرد و گفت: از خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و همه مردم ایران اسلامی، بلکه تمام مسلمانان جهان را در پرتو عنایت حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) تا ظهور آن حضرت، حفظ فرماید و برگزار کنندگان این دوره را مشمول لطف خاص خود قرار دهد.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی

ظرفیت‌ باشگاه قرآنی برگزیدگان ادوار
در ادامه این مراسم نیز سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله بعثت فرمودند که این مسئله صرفاً انتقال پیام نبود و واژه بعثت مفهومی بسیار فراتر از تعلیم و انتقال پیام دارد، گفت: انسان در ادبیات قرآنی سه رستاخیز دارد.
صالحی با اشاره به اینکه واژه بعثت در سه دلالت رستاخیز‌ به کار می‌رود، اظهار کرد: آشناترین و مشهورترین این رستاخیز‌ها، رستاخیز پایانی یعنی قیامت کبری است، اما در کنار این رستاخیز از دو رستاخیز آغازین و میانی نیز در طول زندگی انسان‌ها نام برده شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این دو رستاخیز شامل رستاخیز ابتدای زندگی بشر که انسان‌ها امتی واحد را از لحاظ قرآنی تشکیل می‌دادند و نیز رستاخیز میانی که همان بعثت پیامبر اکرم(ص) بوده است، بیان کرد: اگر در ارتباط با جهان مادی این نظریه مطرح می‌شود که انفجار نخست مبدأ پیدایش جهان مادی بوده است، تاریخ انسان نیز در حوزه معنایی، چنین مشابهتی دارد.
وی افزود: انسان‌ها در رستاخیز نخست، فطرت نخستین داشتند که همانا مرحله تراکم معنوی است، اما این تراکم در مرحله بلوغ انسانیت با بعثت پیامبر به یک گستره عظیم تبدیل شده است. ویژگی بعثت پیامبر همراهی انسان کامل و کتاب کامل است که این دو پا به پای هم به پیش آمدند.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی
صالحی با اشاره به اینکه در این دوره انفجار نور سه موضوع مهم انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را در بر گرفت، بیان کرد: قرآن هم انسان و هم جامعه و هم ساخت و ساز تشکل بزرگ را شکل داد و آن را محقق کرد.
وی افزود: ده‌ها هزار حافظ کل قرآن کریم و بیش از یک میلیون حافظ قرآن و ایجاد ده‌ها هزار دانشگاه قرآنی و هزاران مؤسسه قرآنی برخی از این اتفاقات را شامل می‌شوند. مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی که به ایستگاه سی و ششم خود رسید، یکی از این اتفاقات قرآنی نظام است و فرصتی برای امت اسلامی است که با قرآن همراهی کند و این مسیر را پیش ببرد.
صالحی اظهار کرد: در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هزاران برگزیده در طول دوره‌های گذشته مشخص شدند که مجموعه این برگزیدگان خود یک باشگاه بزرگ قرآنی را تشکیل می‌دهند که این باشگاه قرآنی می‌تواند پرچمدار قرآن کریم در سطح جامعه اسلامی باشد. مجموعه این باشگاه قرآنی و گفتمان قرآنی ایشان می‌تواند این رویداد بین‌المللی قرآنی را از یک رویداد موسمی به رویدادی مستمر در طول سال تبدیل کند.

تلاوت متسابقان پس از مراسم افتتاحیه
پس از پایان مراسم افتتاحیه، بلافاصله روز اول سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و به ترتیب نانت هاپوپ یویومرونگ از تایلند (قاری دانش آموز)، سیداحمد اسامه از موریتانی (حافظ بزرگسال)، محمود ابوالخیر از سوریه (حافظ دانش آموز) و وان عین‌الدین حلمی از مالزی (قاری بزرگسال) تلاوت خود را اجرا کردند.

«من سپاهی‌ام»؛ پویش ویژه روز اول مسابقات بین‌المللی قرآن/ ضعف سیستم صوتی

سیستم صوتی ضعیف/ پویش «من سپاهی‌ام»
یکی از نکاتی که در رابطه با مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات می‌توان بدان اشاره کرد، مسئله صوت مراسم بود که با انتقاد بسیاری از حضار در مراسم رو به رو شد؛ چراکه صوت شبستان اصلی، که سالن برگزاری مسابقات نیز است، مشکلات زیادی داشت. همچنین، دو گروه تواشیح بقیة الله(عج) و میعاد قم با لباس ویژه و رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب پویش «من سپاهی‌ام» در مراسم به اجرای برنامه پرداختند که استقبال فراوان حضار را در پی داشت.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۲۳:۳۱
0
0
بعد از ۳۶ دوره برگزاری مسابقات مشکلات زیادی به خصوص در سیستم صوتی مشاهده شد.
captcha