سینمای ایران در مقایسه با غرب نگاهی خنثی به آخرالزمان دارد
کد خبر: 3805185
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
سعید مسثغاثی:

سینمای ایران در مقایسه با غرب نگاهی خنثی به آخرالزمان دارد

گروه هنر ــ یک مستندساز و کارشناس سینما گفت: سینمای ایدئولوژیک غرب از دهه 90 میلادی به بعد نگاهی فراگیر به موضوع آخرالزمان در همه ژانر‌ها داشته، این در حالیست که سینمای ایران در این زمینه تقریباً فعالیتی انجام نداده است.

سعید مستغاثی مستندساز، تهیه کننده و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره جایگاه موضوعات آخرالزمانی در سینمای ایران و جهان گفت: مباحث آخرالزمانی جزء مهمترین موضوعات مورد توجه هالیوود است. این رویکرد را می‌توان به خوبی از کمیت و کیفیت آثار دریافت. کارنامه سالانه هالیوود بیانگر آن است که نیمی از آثار تولیدی سینمای آمریکا به این موضوع اختصاص دارد و این نکته ادعا و باور من نیست و بسیاری از سیاست‌گذاران هالیوود اظهار کرده‌اند که آرایش آخرالزمانی به خود گرفته‌اند.
وی درباره علت توجه هالیوود به چنین موضوعاتی گفت: چرایی این موضوع ریشه در تاریخ دارد که در قالب چند کتاب به آن پرداخته شده است، اما سؤال اصلی اینجاست که ما با وجود ظرفیت‌های موجود در این زمینه چه کرده‌ایم؟ و شاید بپرسید چه لزومی دارد که ما هم در این زمینه فعالیت کنیم؟ ما به عنوان شیعه دوازده امامی معتقد به امام حاضر(عج) هستیم و برای آخرالزمان هم نشانه‌ها و دلایل فراوان داریم، و اگر نگرش و اندیشه‌هایمان را در این زمینه مطرح نکنیم به دیگران اجازه داده‌ایم هر محتوای فکری را به ما القاء و تزریق کنند. به صورت استثناء چند کار در سینمای ایران تولید شده که در آن به مباحث آخرالزمانی به صورت غیرمستقیم اشاره کرده، اما این اتفاق بسیار نادر است و در مقابل تولیدات هالیوود اصلاً به نظر نمی‌آید. در سینمای هالیوود به اشکال مختلف به این موضوع اشاره شده است.
کارگردان مستند «راز آرماگدون» با بیان اینکه سینمای آخرالزمانی و مهدوی در امتداد یکدیگرند، تصریح کرد: مباحث مربوط به حوزه مهدویت به لحاظ تنوع بسیار گسترده‌تر از موضوعات آخرالزمانی است، ولی هر دو مفهوم به نوعی در امتداد یکدیگرند و در مباحث مهدوی مؤسساتی که کار تحقیقاتی در این زمینه انجام می‌دهند بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ شاخصه در این حوزه تعیین کرده که می‌توان به واسطه آن به حقانیت مهدویت پی برد.
وی متذکر شد: جالب است بدانید که عده‌ای معتقدند سینمای ما ایدئولوژیک است، درصورتی‌که نگاه ایدئولوژیک نگرش سینمای غرب است، چون به خوبی مفاهیم ذهنیشان را تبیین می‌کنند، درصورتیکه سینمای ما به صورت خوشبینانه خنثی است و اگر بخواهیم واقع بینانه به آن بنگریم باید بگوییم حتی در خدمت ایدئولوژی غربی است. این نگرش قبل از انقلاب در سینمای ایران به وجود آمد و متأسفانه بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد. این اندیشه هنر را صرفاً ابزاری برای سرگرمی می‌داند و معتقد است که هنر تنها وسیله‌ای برای سرگرمی است.
مستغاثی تأکید کرد: رویکرد در خدمت ایدئولوژی غربی تنها به سیاست‌های هنری خلاصه نشده است، بلکه این نگرش روی سبک زندگی ما هم تأثیر منفی گذاشته است. این نگاه که سینما باید در خدمت ایدئولوژی حاکم باشد نگاه شخصی نیست، بلکه متفکران بزرگ غربی هم بر این نکته تأکید دارند. این اتفاق را به خوبی در سینمای فرانسه، ژاپن و... می‌شود مشاهده کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کم کاری در حوزه موضوعات آخرالزمانی نشئت گرفته از چیست گفت: مجموعه شرایط فرهنگی چنین فضایی را در کشور ایجاد کرده است. است، یعنی دانشگاه‌ها یا کتب و انتشارات هم در این دسته‌بندی جا می‌گیرند و اگر این فضای فرهنگی اصلاح شود قطعاً وضعیت سینما هم بهبود می‌یابد.
انتهای پیام
captcha