افزایش مستمری مددجویان بهزیستی/ باندهای مافیایی؛ پشت جریان بهره‌کشی از کودکان خیابانی
کد خبر: 3826633
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
قبادی‌دانا خبر داد:

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی/ باندهای مافیایی؛ پشت جریان بهره‌کشی از کودکان خیابانی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه هیچ خانواری از چرخه دریافت مستمری حذف نمی‌شود، از افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در سال جاری خبر داد.

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی/ باندهای مافیایی؛ پشت جریان بهره‌کشی از کودکان خیابانیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛‌ وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز، 22 تیرماه، در اولین روز از هفته بهزیستی، به همراه معاونان این سازمان در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات انجام شده در سازمان مطبوع خود پرداختند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در این نشست همچنین از سامانه اطلاع‌رسانی املاک تحت نظارت بهزیستی و طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان بهزیستی تا سال 1400 رونمایی شد.

در ابتدای این نشست قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی با اعلام این مطلب که بودجه اختصاص یافته به مستمری بگیران بهزیستی در سال جاری، برابر با بودجه سال گذشته بود، گفت: سال گذشته 500 هزار خانوار، مستمری بگیر بهزیستی بودند که در پایان سال 550 هزار خانوار دیگر نیز به این تعداد اضافه شدند.

وی اعلام کرد: با توجه به مشکلات مالی موجود ابتدا مطرح شد که مجبور هستیم 200 هزار خانوار را از چرخه دریافت مستمری حذف کنیم اما با همکاری مجلس و وزارت رفاه نه تنها این 200 هزار نفر از دریافت مستمری محروم نمی‌‌شوند، بلکه مستمری امسال افزایش نیز خواهد یافت.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت اجرای طرح ساماندهی کودکان کار، گفت: 70 درصد کودکان کار در تهران و 65 درصد در سایر کلان‌شهرها از اتباع خارجی هستند و در طرح ساماندهی کودکان خیابانی تهران نیز 92 درصد کودکان جمع‌آوری شده اتباع بوده‌اند.

وی تصریح کرد: با قاچاق کودکان به داخل خاک ایران مواجه هستیم و باندهای مافیایی پشت بهره‌کشی از این کودکان قرار دارند. ما با کودکانی مواجه هستیم که مورد بهره‌کشی و سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند و نیاز است همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه با ما همکاری کنند؛ اما عده‌ای می‌خواهند این کودکان در خیابان باشند و دیده شوند، البته پاک‌ کردن صورت مسئله به صورت جمع‌آوری هم جفاست و باید این کودکان به درستی مدیریت شوند.

عزم 100 درصدی دستگاه‌ها برای اجرای طرح ساماندهی کودکان کار

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه هویت کودکان جمع‌آوری شده از طریق اثر انگشت‌ و عنبیه چشم ثبت می‌شود، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید چه کسانی می‌خواهند کودکان در خیابان باشند؟ آیا سازمان بهزیستی در اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی تنها مانده است؟ گفت: منظور من سازمان‌ها نبودند، بلکه عده‌ای دوست دارند این کودکان خیابانی را ایرانی معرفی کنند و چهره شهرهای ایران را با این کودکان نشان دهند. دستگاه‌ها 100 درصد عزم اجرای طرح ساماندهی کودکان کار را دارند.

مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز گفت: تلاش ما اجرای کامل آئین‌نامه ساماندهی است و در این آئین‌نامه وظایف تمامی نهادها مشخص شده است. در حال حاضر 53 درصد کودکانی که جمع‌آوری شده‌اند هیچ هویتی ندارند، البته سیاست ما رعایت حال کودکان در این طرح است. عزت نفس بچه‌ها در خیابان‌ها لگدمال می‌شود و حتی دو و نیم درصد درآمد زباله‌گردی نیز به زباله‌گردان داده نمی‌شود.

ممکن است کودکان خیابانی اتباع به کشورشان بازگردانده شوند

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که آیا این کودکان به کشورهای خود فرستاده می‌شوند؟ گفت: تاکنون 230 کودک جمع‌آوری شده و ممکن است یکی از انتخاب‌ها بازگرداندن این کودکان به کشورهایشان باشد.

در ادامه رئیس سازمان بهزیستی از ارائه خدمات بهزیستی به شش میلیون نفر از هموطنان خبر داد و افزود: یک میلیون و 450 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و یک میلیون و 80 هزار نفر نیز از بهزیستی مستمری می‌گیرند که از این پس 178 هزار خانوار که سرپرست آنها معلول هستند نیز قرار است براساس بعد خانوار، مستمری دریافت کنند. البته در سال جاری 198 هزار خانوار جدید هم پشت نوبت دریافت مستمری قرار گرفتند و این در حالی است که در پایان سال گذشته، تعداد پشت نوبتی‌ها به صفر رسیده بود.

وی با اشاره به اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان بهزیستی، در خصوص این طرح گفت: براساس این طرح یک میلیون و 450 هزار معلول تحت حمایت بهزیستی، مشاوره و بررسی ژنتیک می‌شوند و خانواده‌های معلولانی که معلولیت آنها ناشی از مشکل ژنتیکی است نیز به صورت رایگان مورد بررسی ژنتیکی قرار می‌‌گیرند و در نهایت بانک ذخیره ژنتیک بیماری‌های ایجاد کننده معلولیت در ایران را ایجاد خواهیم کرد.

قبادی‌دانا از فعالیت سامانه شفافیت در بهزیستی نیز سخن گفت و ضمن اشاره به شش گام محقق شده در طرح شفافیت، اعلام کرد: گام هفتم شفافیت در بهزیستی بارگذاری اطلاعات املاک در اختیار بهزیستی است.

وی اعلام کرد: برای اولین بار کمک هزینه ودیعه مسکن به مددجویان پرداخت می‌شود، اعتبار خرید وسایل توانبخشی 98 درصد و وسایل بهداشتی مورد نیاز بیماران و معلولان 126 درصد رشد داشته است و کمک هزینه پرداخت شهریه در دانشگاه‌های غیر دولتی برای دانشجویان تحت تکفل افراد معلول پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی به نبود آمار دقیقی از افرادی که در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی زندگی می‌کردند اشاره و اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد 47 هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند اما فقط یارانه 39 هزار نفر پرداخت می‌شد که این مسئله نیز حل شد.

تورم بودجه لازم برای اجرای قانون حمایت از معلولان را 3 برابر کرد

وی به تأثیر تورم بر بودجه‌ای که برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت لازم بود اشاره کرد و گفت: بودجه لازم در اثر تورم سه برابر شده است و این در حالی است که سال گذشته هیچ ردیف‌ بودجه‌ای برای اجرای این قانون اختصاص نیافت، اما امسال مذاکراتی برای تخصیص بودجه به این قانون انجام شده است.

راه‌اندازی سامانه دیده‌بان بهزیستی تا 3 ماه آینده

قبادی‌دانا در ادامه از پرداخت کمک هزینه 300 تا 500 هزار تومانی در بازه زمانی هر سه ماه یک بار به افراد دارای معلولیتی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند، دریافت مجوز واردات خودروهای مناسب‌سازی شده واقعی(خودروهای ویژه‌ای که افراد با ویلچر می‌توانند پشت فرمان بنشینند)، پرداخت کمک هزینه خرید وسایل منزل به نیازمندان، اجرای کامل اختصاص سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در آزمون استخدامی اسفندماه سال گذشته و استخدام 115 معلول، اجرای طرح استانداردسازی شیرخوارگاه‌ها، جذب نیروی انسانی برای کار در شیرخوارگاه‌ها و راه‌اندازی سامانه دیده‌بان بهزیستی تا سه ماه آینده خبرداد.  

وی ادامه داد: در حال بررسی تعارض منافع در سازمان بهزیستی هستیم و 20 گلوگاه آسیب، شناسایی شده و قرار است اقدامات مدیریتی در این موارد انجام شود. همچنین در هفته بهزیستی دو هزار و 100 واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌‌شود و پایان تحویل دو هزارمین مسکن روستائیان زلزله زده کرمانشاه را خواهیم داشت. گردهمایی بزرگ خیران بهزیستی نیز در مشهد برگزار می‌شود تا خیران متقبل ساخت مسکن خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر شوند.

رئیس سازمان بهزیستی از شفاف‌ و الکترونیکی شدن فرایند فرزند‌خواندگی و ارائه خدمات رایگان ارتوپدی و ارولوژی به هزار بیمار نیازمند و ساماندهی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به مددجویان دانشجو نیز خبر داد و گفت: 45 هزار مددجوی این سازمان به دلایل مختلف از جمله عدم توان تکمیل اطلاعات، یارانه عادی خود را نمی‌توانستند دریافت کنند؛ با تلاش همکاران ما این مشکل نیز در حال رفع شدن است و امیدواریم این افراد در آینده بتوانند یارانه عادی خود را دریافت کنند.

در ادامه این نشست، قبادی‌دانا در پاسخ به این سؤال که آیا مدیران بهزیستی می‌توانند مرکز نگهداری داشته باشند؟ گفت: قانون منعی نکرده است، اما تعارض منافع نباید مانعی در ارائه خدمات باشد.

کاظم نظم‌ده، مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی نیز در همین خصوص اعلام کرد: سه و نیم درصد مراکز ما تحت اداره کارکنان بهزیستی و یک درصد آنها توسط مدیران این سازمان اداره می‌شوند، اما علی‌رغم اینکه محدودیت قانونی وجود ندارد ترجیح ما این است که مدیران یکی از دو کار را انتخاب کنند. 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید!

انتهای پیام 

captcha