انسان خردمند اسیر قیل و قال نمی‌شود/ تأثیر زیارت در سلامت روان
کد خبر: 3826945
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام شهاب مرادی:

انسان خردمند اسیر قیل و قال نمی‌شود/ تأثیر زیارت در سلامت روان

گروه اجتماعی ــ خطیب برجسته كشور با بیان اینكه بگو مگو یكی از خطاهای ارتباطی است، گفت: انسانی که خرد داشته باشد اسیر قیل و قال نمی‌شود و اگر شود، خرد و لطافت انسانی را از دست می‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، خطیب برجسته كشور، شب گذشته، 22 تیرماه در جشن میلاد امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شده بود، با بیان اینكه بحمد الهی و به بركت نظام جمهوری اسلامی حرم‌های اهل بیت(ع) و امامزادگان از جمله حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) توسعه پیدا كرده و آبادتر شده است، ابراز امیدواری كرد كه روزی شاهد آبادی حرمین شریفین باشیم.

وی با بیان اینكه فرمایشات و توصیه‌های ائمه اطهار به مردم برای بهتر شدن زندگی دنیاست، افزود: زندگی این دنیا را باید بسازیم تا آخرتمان ساخته شود.

همه چیز برای سعادت انسان است
مرادی با تصریح اینكه همه چیز برای سعادت انسان است، گفت: دنیا مهم است ولی نه برای خودش، بلكه برای انسان‌ها؛ نوع روابط انسان‌ها با دنیا می‌تواند او را پرورش و رشد دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه،‌ آخرت را باطن دنیا توصیف كرد و گفت: برخی برای دنیا اصالت و اهمیتی قائلند ولی به این معنی نیست و تأكید زیادی بر حفظ حقوق حیوانات و محیط زیست دارند، درست است كه همه این‌ها هم سفارش شده اسلام است ولی به این معنی نیست که درخت و حیوانات از انسان‌ها مهم‌ترند؛ حیوان آزاری نکنیم و محیط زیست نگه داریم.

وی با بیان اینكه دنیا مهم است برای اینکه آخرت انسان را می‌سازد، گفت: در هر رتبه از علم و دانش و خرد که قرار بگیریم اگر دچار لغزش‌هایی در حوزه ارتباط با همدیگر قرار بگیریم، داشته‌هایمان را از دست می‌دهیم.

انسان خردمند اسیر قیل و قال نمی‌شود
مرادی تأكید كرد: انسانی که خرد داشته باشد اسیر بگو و مگو و قیل و قال نمی‌شود و اگر شود، خرد و لطافت انسانی را از دست می‌دهد؛ قلب او نیز تفقه انجام نمی‌دهد چون دچار سختی شده است، پس بگو و مگو یكی از خطاهای ارتباطی است.

وی حدیثی از امام رضا(ع) را در این زمینه یادآور شد و گفت: امام رضا(ع) فرمودند خداوند از سه چیز خوشش نمی‌آید، یكی بگو و مگو و قیل و قال؛ دیگری ضایع كردن نعمت و ثروت و اسراف و سوم درخواست كردن از مردم.

خدا از قیل و قال خوشش نمی‌آید
این خطیب برجسته كشورمان ادامه داد: خدا از قیل و قال خوشش نمی‌آید پس جوانان مراقب باشید كه در چاله‌های بگو مگو نایستید زیرا هیچ نتیجه‌ای ندارد و خدا هم از آن بدش می‌آید.

وی با بیان اینكه در جامعه بسیار به این نصیحت نیاز داریم، گفت: در این عمر کوتاه و جسم در خطر اصلا خردمندانه نیست كه با هم دعوا کنیم؛ وقتی می‌توانیم علاقه ورزیم چرا دعوا کنیم ؛ چرا باید با هم جدال کنیم؛ چقدر خانواده‌ها هر سال به تلخی و دعوا و تضاد می‌رسند و از درون این دعواها چند صد هزار طلاق در می‌آید و چقدر رفاقت‌ها و روابط خانوادگی از هم می‌پاشد.

مرادی با یادآوری اینكه بگو مگو دعوا و كینه درست كرده و وقت را تلف می‌كند، گفت: به جای آن می‌توان گفت‌وگوهای سازنده انجام داد. در حقیقت گفت‌وگویی خوب است كه در آن به نتیجه برسیم و اگر حاصلی ندارد، باید آن گفت‌وگو را رها كرد.

در ایام انتخابات اسیر بگو مگوها نشویم
این خطیب كشورمان در ادامه به در پیش‌رو بودن ایام انتخابات اشاره كرد و گفت: چند ماه دیگر کشور در فضای انتخابات می‌رود و بازار شایعه، غیبت و تهمت راه می‌افتد و طرفداران افراد و گروه‌های مختلف بگومگوها هایشان شروع می‌شود،‌ پس مراقب باشید در این چاله‌ها نیفتید زیرا حیف جوان دانشجوی پرشور با هر گرایشی است كه وقتش را تلف کند.

دعوا تفاهم نمی‌آورد
وی با تأكید بر اینكه دعوا تفاهم نمی‌آورد، گفت:‌ این جمله بسیار ساده‌ای ولی خیلی‌ها قبول ندارند در صورتی كه در دعوا خردمندی در كار نیست.
مرادی اضافه كرد: همچنین خداوند از اینكه شما ثروت خود را ضایع کنید خوشش نمی‌آید، پس پول خود را حرام نکنید. از برگزاری مراسم‌‌های اضافه خودداری كنید و هزینه‌های اضافه را انجام ندهید.

این خطیب كشورمان با بیان اینكه این فقر، فقر فرهنگی است که دارایی‌های خود را ضایع می‌کنیم، گفت: در اینجا صرفاً منظور پول نیست بلكه امکانات هم هست. اگر امکانات و پولی دارید حرامش نکنید، اسراف نکنید خیلی اوقات بیکار گذاشتن یک امکانی اسراف است.

وی گفت: خدا از ضایع کردن و خراب کردن و استفاده درست نکردن از دارایی خوشش نمی‌آید و زمانی كه خدا از كاری خوشش نیاید، بركت را از آن می‌گیرد.

مرادی یكی از راه‌های استفاده بهینه از اموال و دارایی را وقف دانست و گفت:‌ ماه محرم در پیش‌رو داریم و هم‌اكنون باید برای اطعام در آن ایام به خصوص دهه اول محرم برنامه‌ریزی كنیم.

زیارت قطعاً برای سلامت روان مفید است
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار كرد: دشمن بسیار زیاد به زیارت و امامزادگان حمله می‌كند، چون زیارت رفتن برای دین و سلامت روح و روان فایده قطعی دارد اما سؤال اینجاست چند پایان‌نامه و مقاله درباره تأثیر زیارت در سلامت روانی وجود دارد و توجه به این نكات است كه جهت‌گیری دانشگاه اسلامی می‌شود.

وی با تأكید بر اینكه چیزی كه دشمن با آن مخالف است و آن را سركوب می‌كند حتماً برای ما خوب است، گفت: یکی از چیزهایی که خیلی به آن حمله می‌شود اطعام در محرم و صفر و اربعین است پس حتماً این كار را انجام دهید و از هم‌كنون برای آن برنامه‌ریزی كنید به خصوص كسانی كه تمكن مالی دارند و كسانی هم كه تمكن مالی ندارند می‌توانند حداقل‌ها را تأمین كنند.

مرادی همچنین گفت: آخرین نكته این است كه باید درخواستمان را از مردم كم كنیم و درخواست‌ها باید از خدا و اهل بیت(ع) باشد زیرا خدا دوست ندارد از مردم چیزی بخواهیم.
انتهای پیام

captcha