مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای در مخالفت با جنبش تحریم اسرائیل تصویب کرد
کد خبر: 3829653
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای در مخالفت با جنبش تحریم اسرائیل تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را در اعلام مخالفت با جنبش بین‌المللی تحریم رژیم صهیونیستی با حمایت نمایندگان هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از ایسنا، این قطعنامه در حالی تصویب شد که دموکرات‌های آمریکا تلاش می‌کنند بحث‌های سیاسی پیش‌آمده بر سر بالا گرفتن اختلاف در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی را به سبب انتقادها و مخالفت‌های تعدادی از نمایندگان دموکرات علیه این رژیم کاهش دهند.

دموکرات‌ها در تمام مدت گذشته از سال جاری میلادی به سبب اعلام این مخالفت‌ها و انتقادها مشکل پیدا کرده‌اند. گروهی از قانونگذاران لیبرال و مترقی حزب دموکرات به ویژه دو نماینده زن اقلیت مسلمان یعنی ایلهان عمر و رشیده طلیب از جنبش بین‌المللی موسوم به بایکوت، محروم سازی و تحریم اسرائیل (BDS) حمایت کرده و از این رژیم و نحوه رفتارش با فلسطینی‌ها انتقاد کرده‌اند.

در عین حال جمهوریخواهان رقیب دموکرات‌ها به روی این انتقادها و مخالفت‌هایی که این گروه از دموکرات‌ها علیه اسرائیل مطرح می‌کنند، مانور داده و دموکرات‌ها را دارای موضعی متناقض نسبت به حمایت از اسرائیل دانسته‌اند.

پیش از رای‌گیری درباره این قطعنامه مخالفت با جنبش تحریم اسرائیل، قانونگذاران ارشد پشتیبان این لایحه نسبت به سیاسی‌کاری در قبال موضوع اسرائیل هشدار داده و این موضوع را برای روابط اسرائیل و آمریکا خطرناک خواندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، الیوت اِنگِل، نماینده دموکرات و رییس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این مساله به نحوی زشت سیاسی شده و من نهایتاً آن را برای روابط آمریکا و اسرائیل زیان‌بار می‌دانم.

قطعنامه مذکور با 398 رای مثبت در برابر 17 رای منفی تصویب شد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کردند با دادن رای مثبت به این قطعنامه نشان دهند که همچنان حامی اسرائیل هستند و  این که خط مشی حزب آنها در قبال اسرائیل قرار نیست از سوی گروهی از اعضای لیبرال‌تر این حزب نظیر رشیده طلیب و ایلهان عمر تعیین شود.

استنی هویر، یک نماینده دموکرات دیگر و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این به قانونگذاران قول داده بود که این لایحه را تا پیش از تعطیلات تابستانی ماه اوت کنگره به رای بگذارد.

یک دستیار هویر که نامش را فاش نکرد، گفت: این قطعنامه هدفش محافظت از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در برابر تلاش‌های مداوم جمهوری‌خواهان به منظور حمله به آنها پیرامون موضعشان در قبال اسرائیل محسوب می‌شود.

ایلهان عمر به عنوان یک عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا جزو معدود قانونگذارانی بود که نسبت به گنجاندن یک پکیج تصویب شده از سوی این کمیته در داخل این لایحه اعتراض کرد. این قانون‌گذار که تنها چند ماه است وارد مجلس نمایندگان آمریکا شده و زمانی به عنوان یک پناهجوی سومالی به آمریکا آمده بود، گفت: ما برای برقراری صلح چه کاری انجام می‌دهیم؟ من معتقدم همین سوال ساده می‌تواند هر یک از آرائی که در این کمیته انداخته می‌شود را هدایت کند.

ایلهان عمر زمانی توییت کرده بود که قانونگذاران آمریکایی صرفا به خاطر این از اسرائیل حمایت می‌کنند چون اساسا برای این کار پول می‌گیرند.

از جمله عاملان اصلی پشتیبان قطعنامه مذکور  لابی صهیونیستی آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل) در واشنگتن و همین طور یک گروه یهودی دیگر در آمریکا موسوم به «جی استریت» بودند.

انتهای پیام

captcha