چهار ویژگی مهم روز 18 ذی‌الحجه/ بهترین اعمال شب و روز عید غدیر
کد خبر: 3836129
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

چهار ویژگی مهم روز 18 ذی‌الحجه/ بهترین اعمال شب و روز عید غدیر

گروه جامعه ــ هجدهم ذی‌الحجه، روز عید غدیر، عیدالله الاکبر، عید آل محمد(ص) و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن که این روز را عید گرفته است. نام روز عید غدیر در آسمان، «عهد معهود» و در زمین «میثاق ماخوذ» و «جمع مشهود» است.

به گزارش ایکنا؛ «... الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚالْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ...»، نزول این آیه شریفه در حجةالوداع بر پیامبر(ص)؛ این‌گونه تفسیر شده که ولایت، آخرین فریضه الهی است. اگر هر یک از اکمال دین، اتمام نعمت، رضایت حق و یأس کفار به تنهایى در روزى اتفاق افتد، کافى است که آن روز از «ایام‌الله» باشد، تا چه رسد به روزى مثل غدیر، که همه‌ این ویژگى‌ها را یک جا دارد. به همین دلیل در روایات اهل‌بیت(ع)، عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد به شمار آمده است. اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را هم بررسى کنیم، هیچ روز مهمى مانند؛ بعثت، هجرت، فتح مکه، پیروزى در جنگ‌ها و ... با همه‌ ارزش‌هایى که داشته‌اند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند؛ حتى «حجةالوداع» هم دارای این اهمیت نیست؛ چون حج، جزئى از دین است، نه همه‌ دین.
 
اعمال شب و روز عید غدیر
در روایتی آمده که از امام صادق(ع) پرسیدند: آیا مسلمانان غیر از جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند. امام(ع) فرمودند: بله، عیدی است که از همه این‌ها احترام بیشتری دارد. آن روزی است که رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین علی(ع) را به جانشینی خود معرفی کرد و فرمود که هر کس، من مولا و آقای اویم پس علی (ع) مولا، آقا و پیشوای اوست و آن روز هجدهم ذی‌الحجه است.
راوی از امام (ع) پرسید: در آن روز چه اعمالی باید انجام داد؟
امام (ع) فرمودند: در این روز، روزه بدارید و خدا را عبادت کنید و محمد(ص) و آل محمد(ص) را یاد کنید و بر ایشان صلوات بفرستید.

شب هجدهم ذی‌الحجه، شب عید غدیر و شب با شرافتى است. سید در اقبال دوازده رکعت نماز به یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب با دعایى نقل کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند به کتاب اقبال رجوع کنند.

روز هجدهم، روز عید غدیر و عیداللهِ‌الاکْبَرْ و عید آل محمد(ص) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن که این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عید غدیر نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق مَاخوذ و جَمع مَشهُود است.

امام رضا(ع) نیز به پسر ابی‌نصر فرمود: هر کجا که باشی سعی کن که روز غدیر نزد قبر مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) حاضر شوی، چرا که خدا در این روز گناه 60 ساله مؤمنین را می‌آمرزد و در این روز دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند. بخشش یک درهم به مؤمن محتاج در این روز، برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود.

جشن گرفتن در روز عید سعید غدیر، جزء احیای شعائر اسلامی نیست. اما اقامه این عید، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را خوشحال می‌کند، پس خوب است در هر کوی و برزنی پرچم‌های شادی برافراشته شود، مؤمنان به دیدار یکدیگر بشتابند و این روز را تبریک گویند.

اعمال روز عید غدیرخم
۱- روزه، که کفاره 60 سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل با صد حج و صد عمره است.
 
۲- انجام غسل.

۳- زیارت حضرت علی (ع) و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام(ع) در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آن‌ها زیارت معروفه به «اَمین‌الله» است که از نزدیک و دور خوانده مى‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

۴- اقامه دو رکعت نماز به مانند نماز صبح، در رکعت اول سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید خوانده شود. پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند؛ سپس سر از سجده بردارد و دعای «اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَ اَنَّکَ ...» خوانده شود. پس از این دعا باز به سجده رود و صد مرتبه ذکر «اَلْحَمْدُلِلّهِ» و صد مرتبه ذکر «شُکْراًلِلّهِ» بگوید و روایت شده که هر کس این عمل را به‌جا آورد، ثواب کسى را دارد که در روز عید غدیر نزد حضرت رسول خدا(ص) حاضر شده و با آن حضرت بر ولایت بیعت کرده باشد. بهتر است این نماز نزدیک ظهر اقامه شود که پیامبراکرم(ص) در آن ساعت امیرالمؤمنین (ع) را در غدیر خم به امامت و خلافت براى مردم منصوب فرمود.

۵- پس از غسل، نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت نماز اقامه شود. در هر رکعت حمد یک مرتبه، سوره توحید 10 مرتبه، آیة‌الکرسى 10 مرتبه و سوره قدر 10 مرتبه خوانده شود که ارزش این نماز برابر با 100 هزار حج و 100 هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوایج دنیا و آخرت می‌شود. بهتر است که بعد از این نماز، دعای «رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً ...» خوانده شود.

۶- خواندن دعای ندبه.

۷- خواندن دعای «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ ...» که سیدبن‌طاووس از شیخ مفید نقل کرده است.

۸- در هنگام ملاقات مؤمنین به عنوان تهنیت جمله زیر را بگوییم: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ ستایش خاص خدایى است که قرار داد ما را از تمسک جویان به ولایت امیرمؤ منان و سایر امامان (ع)» و نیز بخوانیم: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَکْرَمَنا بِهذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ اِلَیْنا وَ میثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلایَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَالْمُکَذِّبینَ بِیَوْمِ الدّینِ؛ ستایش خاص خدایى است که گرامى داشت ما را به این روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما کرده بود و پیمانى که با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذیب کنندگان روز جزا».

۹- 100 بار این ذکر گفته شود: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ؛ ستایش خاص خدایى است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان على بن ابی‌طالب (ع)».

در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده از عطر و شادى کردن شیعیان امیرالمؤمنین(ع)، عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن به روزه‌داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تبسم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن بر ایشان و شکر الهى به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صَلَوات و عبادات کردن فضیلت بسیار دارند. روز عید غدیر، روز برطرف شدن غم‌هاى مؤمنان است. این روز، روزى است که حضرت موسى(ع) بر ساحران غلبه کرد و خداوند آتش را بر ابراهیم خلیل(ع) سَرد و گلستان کرد.

۱۰- در این روز خواندن عقد اخوت با برادران مؤمن سفارش شده و کیفیت آن به نحوى که در مستدرک وسایل از کتاب زاد الفردوس نقل شده است.
 
منابع:
مفاتیح‌الجنان
تفسیر نور
دانشنامه اسلامی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن مهدوى نيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۰۹:۲۶
1
1
عالى بود خدا خيرتون بده كه اين مطالب رو با صحافى زيباتون گوش زِد مؤمنين ميكنيد بهشت قرين ارزونى شما باشه .
captcha