نگاهی به آیین‌های دهه دوم محرم در سمنان
کد خبر: 3841505
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

نگاهی به آیین‌های دهه دوم محرم در سمنان

گروه اجتماعی ــ سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان(ع) و یاران باوفایشان، در دهه دوم محرم در استان سمنان به شیوه‌ها و آیین‌های مختلفی برپا می‌شود.

نگاهی به آیین‌های دهه دوم محرم در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، عزاداری در دهه دوم محرم در استان  به شیوه‌ها و آیین‌های مختلفی برپا که این عزاداری با شور و حال خاصی در نقاط مختلف این استان پهناور برپا می‌شود که یکی از آیین‌های قدیمی مردم استان در روز یازدهم محرم و نخل‌گردانی مردم دامغان و شاهرود است.

با شکوه‌ترین عزاداری ماه‌های محرم و صفر در دامغان در روز یازدهم محرم برگزار می‌شود که در این راستا دسته‌های سوگواری نقاط روستایی و دیگر شهرها در این روز از هنگام صبح به شهر آمده و با حرکت زنجیروار در خیابانهای شهر دامغان به عزدارای می‌پردازند.

همچنین حمل نشانه‌های عزاداری مانند پرچم، پنجه، بیرق، علم و کتل در هر دسته مشاهده که این مراسم از دو مسیر تکیه ابوالفضل(ع) و خیابان زرجوی شمالی آغاز شده و در نهایت در فردوس رضا با برپایی نماز ظهر خاتمه می‌یابد. برخی هیأت‌های شهر در این روز به نشانه میزبانی در پشت سر دسته‌جات و هیئت‌ها حرکت کرده و نخل محله امام را با خود حمل می‌کنند. در این روز اهالی شهر دامغان عزاداران دیگر نقاط را بر سر سفره‌های اطعام نذری خود پذیرایی می‌کنند.

آیین نخل‌گردانی در روز یازدهم محرم نیز با شور و حال وصف نشدنی مردم شهرستان شاهرود در این شهر برگزار می‌شود، در این روز نخل بزرگ شهر شاهرود توسط عزاداران به حرکت در می‌آید. برای این منظور دسته‌جات عزاداری سطح شهر و روستاهای اطراف با حمل طوق و علم به سمت مسجد نخل حرکت می‌کنند.

پس از قرار گرفتن مردان در زیر چوب‌های نخل، با ذکر یا حسین(ع) نخل را از مسجد به سمت مزار قدیم شهر حرکت می‌دهند. پس از نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت نخل را مجدداً به جایگاه اولیه باز می‌گردانند. اهالی نقاط کویری طرود و سطوه در این روز برای عزاداری به مقبره پیرمردان در حومه روستا می‌روند‌.

در روز 13 محرم ( سوم امام) نیز مراسم یقه بندی در روستای نردین ( منطقه کالپوش) برگزار می‌شود، در این روز یکی از اهالی محل در خانه خود طعام نذری پخته و تعزیه خوانان را برای صرف نهار دعوت می‌کند.

پس از نهار یکی از اعضای خانه، یقه تک تک تعزیه‌خوانان را به نشانه خاتمه عزا می‌بندد، در بسیاری از نقاط اهالی برای رفع عزا در این روز کوزه‌ای سفالی را بر زمین زده و می‌شکنند.

انتهای پیام

captcha