فعال شدن مجدد کارگروه ملی زیارت در خراسان‌رضوی
کد خبر: 3874083
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

فعال شدن مجدد کارگروه ملی زیارت در خراسان‌رضوی

گروه فرهنگی ــ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از فعال شدن مجدد کارگروه ملی زیارت در استان خبر داد.

فعال شدن مجدد کارگروه ملی زیارتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، امروز، 5 بهمن‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: دهه فجر امسال با توجه به وقایع اخیر و شهادت سردار سلیمانی و با توجه به شرایط حساس انتخابات آتی و وضعیت اقتصادی خاص، متمایز است، لذا باید تحقق مشارکت حداکثری با توجه به انسجام ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی نشان داد که نحوه عملکرد مسئولین و مدیران می‌تواند فهم بسزایی در اعتماد عمومی داشته باشد و این حادثه علی‌رغم مشکلات اقتصادی تحریم‌های استکبار نشان داد مردم ما قدرشناس هستند.

مثلث اقتصادی استانداری مورد توجه نخبگان

براتی افزود: در خراسان رضوی پس از انتصاب علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی که یکی از همرزمان سرادار سلیمانی است، تعامل و همکاری خوبی در استان و در سطح ملی شکل گرفته و رویکرد اجرایی شدن طرح مثلث اقتصادی از سوی استاندار مورد توجه نخبگان قرار گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: طرح مثلث اقتصادی 10 ماه است که آغاز شده و تاکنون کارنامه خوبی را ارائه کرده است، ضمن اینکه برنامه‌های معاونت زیارت طی 10 ماه جاری در حال برگزاری است و برای میزبانی از زائران و گردشگران در ایام نوروز نیز آماده شده است.

وی ابراز کرد: برنامه‌ها نسبت به سال گذشته چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی مطلوب برگزار شده و همه افرادی که ناظر عملکرد ما بودند این رضایت را به زبان آورده‌اند. هر چند از نظر ارائه خدمات به زائرین عملکرد خوب بوده اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم و در این راستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

براتی تصریح کرد: برنامه‌های دهه کرامت، اربعین، دهه پایانی صفر، دهه ولایت و... از برنامه‌هایی بود که نسبت به سال گذشته با کیفیت بهتری انجام شد. کارگروه ملی زیارت پس از دو سال و نیم تعطیلی که به علت تغییر ساختار دفتر ریاست جمهوری اتفاق افتاد از تیرماه سال جاری مقدمات پیگیری در راستای فعال شدن آن استارت خورد.

وی اضافه کرد: با توجه به ارتباطات استاندار در سطح ملی بار دیگر کارگروه ملی زیارت با ریاست محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری فعالیت خود را از سر گرفت و اولین جلسه این کارگروه در نیمه اول آذرماه سال جاری برگزار شد که اکثریت اعضاء حضور داشته و مصوبات خوبی در این جلسه ارائه شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود 90درصد از زائران غیرایرانی برای زیارت اربعین پس از عبور از استان سیستان بلوچستان برای زیارت به مشهد مشرف و سپس به کربلا می‌روند، لذا بحث هدف شدن استان در مراسم اربعین حسینی از دیگر مواردی بود که با پیگیری صورت گرفته محقق شد و خراسان رضوی به عنوان چهارمین استان هدف به این مجموعه اضافه شد.

وی بیان کرد: از مزایای استان هدف شدن بوجه و اعتباری است که در این راستا تخصیص می یابد، ضمن اینکه در سیاست‌گذاری کلان نقش ایفا می‌کند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: سالانه بیش از 35 میلیون زائر و گردشگر وارد خراسان رضوی می‌شوند و در این زمینه نیز در جهت ارائه خدمات سفر نقش اساس داریم و عضو ثابت این ستاد هستیم.

نتیجه پژوهش از زائرین در بهار 98

براتی در تشریح پروژه پژوهشی بهار 98 گفت: در این پژوهش یک جامعه آماری برای تحلیل و بررسی الگوی زیارت، خدمات، رفتارشناسی فرهنگی، اقتصادی زائرین و مجاورین در نظر گرفته شد که در این پژوهش نظرسنجی از زائرین 30 تا 40 سال متشکل از 50 درصد آقایان و 50 درصد بانوان و مجاورین 20 تا 30 سال متشکل از 50 درصد آقایان و 50 درصد بانوان صورت گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: براساس آمار پژوهشی زائرین نوروز امسال 20درصد تهرانی ها، 11درصد آذربایجان، 9درصد مازندران و کرمان و بقیه از سایر استان‌ها بودند.

وی اظهار کرد: وضعیت تشرف مجاورین بیش از 70‌درصد هفتگی و 28‌درصد ماهانه با میانگین حضور 62 دقیقه به احتساب تشرف 36 درصد شب هنگام، 24 درصد صبحگاهان و 23 درصد بعدازظهر ارزیابی شد، این نظرسنجی برای زائرین 41درصد تشرف سالانه، 19درصد هر پنج سال یکبار، 14 درصد سالی دوبار، 9درصد دوسالانه و 6 درصد زائر اولی بود.

وی افزود: بر اساس آمار 89درصد از زائران با خانواده به مشهد مشرف شده اند. در حوزه حمل و نقل 46درصد زائران با خودرو شخصی، 64درصد با توجه به اسکان اطراف حرم با پای پیاده و 14 درصد با اتوبوس در طول مدت میانگین 5 روزه حضور خود در مشهد استفاده کردند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین زمان تشرف زائران به حرم مطهر در صبحگاه به میزان 55درصد و 45 درصد ظهر بوده و میانگین حضور زائران 107 دقیقه ارزیابی شده است و براساس نظرسنجی 86درصد از مجاورین و 81درصد از زائرین رضایت کامل از خدمات سفر داشته‌اند.

براتی در خصوص خدمات پارکینگ و میزان استفاده زائران، ابراز کرد: 44‌درصد زائرین از پارکینگ اطراف حرم و 38درصد از پارکینگ‌های رو باز استفاده کرده و بقیه از حاشیه خیابان برای پارک خودرو استفاده کرده‌اند.

پنج انتظار کلیدی زائرین

وی تصریح کرد: براساس نظرسنجی و نتیجه پژوهش پنج انتظار کلیدی از زائرین در اولویت کار قرار گرفت که شامل نظارت و کنترل جمعیت و خدمات، رسیدگی به وضعیت اسکان زائران، کنترل ترافیک اطراف حرم، افزایش امکانات رفاهی و تفریحی و افزایش پارکینگ در سطح شهر است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: در خصوص وضعیت بازار و رفتار اقتصادی زائران نیز براساس پژوهش انجام شده 79درصد اظهار داشتند که حتما خرید کرده، 40درصد از کیفیت اجناس راضی بوده، 58درصد خرید سوغات را در اولویت قرار داده،32درصد از بازار سنتی خرید کرده و 23 درصد کالای سنتی را ترجیح می‌دادند.

براتی بیان کرد: براساس این نظرسنجی 62درصد زائرین تنها کالای ایرانی خریداری کرده و در مجموع بر حسب میانگین هزینه سفر هر خانواده به مشهد دو میلیون 200 هزار تومان بوده است.

نتیجه پژهش اربعین 98

وی در خصوص پژوهش سفر زائرین اربعین افزود: در این حوزه دو پژوهش انجام شده که یکی از پژوهش‌ها توسط دانشگاه بغداد بوده و هنوز نتیجه آن اعلام نشده و پژوهش که توسط دانشگاه فردوسی صورت گرفته تعداد دفعات تشرف زائران 41درصد برای اولین بار، 20درصد دومین بار، 14درصد سومین بار و 21درصد چهارمین ارزیابی شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در خصوص هدف زائرین از زیارت 28درصد زائرین هدفشان را طلب حاجت، 26 درصد مشارکت در حرکت و نشان دادن اقتدار مسلمین در اربعین، 15درصد زمینه‌سازی ظهور، 13درصد تقویت اتحاد و روحیه همبستگی بین مسلمانان، 11 ‌رصد عمل به وظیفه شرعی و بیش از 9درصد کسب ثواب و شفاعت اعلام شده است، ضمن اینکه علی‌رغم اتفاقات آستانه اربعین 93درصد از زائرین احساس کامل امنیت در سفر داشته‌اند.

وی بیان کرد: بیشترین اسکان زائرین اربعین در موکب‌های ایرانی و عراقی بوده و بعد از آن منازل عراقی‌ها با 29درصد در رتبه دوم قرار گرفت. 19درصد از حسینیه‌ها، 6درصد از فضای باز، 4‌درصد از اماکن زیارتی و 3درصد از هتل‌ها و مسافرخانه‌های عراق در طول ایام اربعین اسکان یافتند.

براتی ادامه داد: بیشترین مشکلات زائران بحث بهداشت در کشور عراق بوده و بعد از آن 43درصد از زائران در خصوص حمل‌ونقل در کشور عراق، 36‌درصد از گرانی، 15درصد از حمل و نقل داخل ایران، 13درصد از عدم آشنایی به زبان عربی و 11 درصد از اماکن اسکان، 7 درصد از مرز خروجی و 5 درصد از مسائل مرزی نارضایتی داشتند.

وی در خصوص تعریف ردیف بودجه زیارت اظهار کرد: در سال 96، 97 و 98 ردیف بودجه با اعتبار 15 میلیارد تومان تعریف می‌شد و در گذشته با توجه به اینکه بودجه تخصیص می‌یافت 37 طرح زیربنایی در حوزه زیارت آغاز شد اما با توجه به تنگناهای دولت در خصوص تخصیص اعتبارات این طرح‌ها اولویت‌بندی شده است که البته تخصیص صفر بود و استان مبلغی نگرفت.

حذف ردیف بوجه زیارت در سال 99

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال 99 ردیف بودجه زیارت به کلی حذف شده و در تلاش هستیم تا مجدد این ردیف بودجه حفظ شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته سه میلیون 700 هزار زائر غیرایرانی به مشهد مشرف شده‌اند، این در حالی است که طی 9 ماه سال 98 تعداد سه میلیون 897 هزارو 286 زائر غیر ایرانی به مشهد مشرف شده‌اند، ضمن اینکه در ایام تشییع سردار سلیمانی به دلیل شرایط امنیتی برخی پروازها لغو شد.

براتی افزود: در بحث گردشگری سلامت وضعیت فوق العاده‌ای از نظر زیربنایی، بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص در استان داریم و با توجه به اینکه در این حوزه علاوه بر جمعیت مجاور زائرین هم تحت پوشش هستند، اما سرانه ما همان سرانه استان است.

وی تصریح کرد: مجتمع‌های بین راهی در حال احداث نیز از دیگر اموری است که باید برای تکمیل آن 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد، ضمن اینکه با توجه به شرایط اقتصادی متفاوت در سطح خانواده ها احداث 35 زائرسرای ارزان قیمت در دست اقدام بوده که تعدادی از آن‌ها تکمیل و مورد استفاده زائرین قرار گرفته است و مبلغ پرداختی شبی 15 هزار تومان است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم با بهره‌گیری از کمک‌های خیرین بسیاری از موضوعات حوزه زائران را برطرف کنیم از طرفی در کارگروه ملی زیارت که در آذرماه سال جاری در مشهد برگزار شد، به صراحت اعلام کردیم که اگر ردیف بودجه‌ای در حوزه زیارت در نظر گرفته می‌شود، برای پرداخت آن نیز تخصیص ۱۰۰درصدی منظور شود و این طور نباشد که همانند سال گذشته و سال جاری این بودجه پرداخت نشود.

انتهای پیام
captcha