گروه‌های محرک فعالیت‌های قرآنی و عملکرد آنها در شرایط بحران
کد خبر: 3895157
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
محمدرضا پورمعین بیان کرد:

گروه‌های محرک فعالیت‌های قرآنی و عملکرد آنها در شرایط بحران

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی به طور کلی دچار رخوت و کسالت شده است به معرفی گروه‌های مرجعی که می‌توانند فعالیت‌های قرآنی را در این شرایط راهبری کنند، پرداخت.

گروه‌های محرک فعالیت‌های قرآنی و عملکرد آنها در شرایط بحران / چهار گروه راهبر در ایام‌ کرونا

محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونا و راهکارهای راهبری این فعالیت‌ها در چنین وضعیت، گفت: باید این فعالیت‌ها را در چهار گروه احیا کرد. اولین گروهی که باید اقداماتی انجام دهند گروه سازمان‌ها و نهادهای قرآنی هستند که مسئولیت مستقیم نیروی انسانی و اعتبارات را دارند، مانند آموزش و پرورش نسبت به آموزش قرآن در مدارس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی.

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم بیان کرد: شایسته است این دستگاه‌ها فعالیت‌های ذکر شده را در فضای مجازی و در رسانه‌های ملی و محلی بازخوانی کنند و نسبت به تاریخچه و یادآوری این‌ فعالیت‌ها به صورت روزانه برنامه‌ریزی داشته باشند و فضا را به این موضوعات اختصاص دهند. مثلا مسابقات جهانی قرآن کریم اگر در تاریخی باید برگزار می‌شد و این‌کار صورت نگرفت، باید در این ایام بحث‌های کارشناسی و نکات تبلیغی و ترویجی ادوار گذشته به بحث گذاشته شود و بازبینی شود تا در خاطره‌ها زنده نگه داشته شود.

پورمعین با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی باعث خواهد شد تا جامعه به تحرک واداشته شود، اظهار کرد: همیشه در زمان برگزاری چنین رویدادهایی فرصت برای تفکر و بررسی کارشناسی محدود است. تعطیلی موقت این فعالیت‌ها بهترین فرصت را در اختیار قرار داده تا کارنامه‌ها و عملکردها را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم تا ان شالله بعد از سپری شدن این بحران بتوانیم از نقطه‌نظرات به دست آمده، بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: می‌توانیم فعالیت‌های دانشگاهی، حوزوی، آموزشی، جلسات و محافل و ... را مورد بازبینی قرار دهیم و نتایج را به رأی بگذاریم تا همین نظرات، چراغ راه آینده فعالیت‌ها پس از پشت سر گذاشتن این بحران باشد.

پورمعین در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو، دومین‌ گروه تأثیرگذار در چنین شرایط را اساتید و پیشکسوتان قرآنی عنوان کرد و گفت: این گروه با مخاطبان عام و خاصی در ارتباط هستند و با تعطیل شدن فعالیت‌ها، ارتباطات ولو مجازی را قطع نکنند. پیام‌ها و نکات تخصصی که این گروه در چنین شرایطی بیان می‌کنند، می‌تواند در راهبری فعالیت‌ها اثرگذار باشد.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران سومین گروه اثرگذار در این شرایط را جامعه نخبگانی و خلاق در حوزه قرآن معرفی کرد و افزود: بحث خلاقیت در این ایام، می‌تواند برای پیشبرد فعالیت‌ها و دور کردن آن از رکود ناشی از تعطیلات اثرگذار باشد. چنین کاری عمدتاً از سوی جامعه نخبگانی و جمعیت خلاق امکان‌پذیر خواهد بود. توجه به ایده‌پردازی‌های متفاوت و ایجاد راهکارهایی برای خلاقیت که در حال حاضر جای پردازش خوبی دارد، می‌تواند فعالیت‌های قرآنی را از آسیب‌های احتمالی این بحران دور کند. این‌ گروه می‌تواند مشخص کند که یک خادم قرآن، یک‌ نویسنده قرآنی، یک‌ هنرمند قرآنی، یک قاری و یک‌ حافظ قرآن چه کاری می‌تواند انجام دهد تا فعالیت‌های قرآنی برقرار باقی بماند.

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم بیان کرد: ایکنا می‌تواند چنین نقشی را به خوبی ایفا کند و فعالان بخش‌های مختلف عرصه قرآنی را مورد توجه قرار دهد و محتواهای کاربردی که در آینده تبدیل به یک‌ اندوخته قابل بهره‌برداری می‌شود به مرحله تولید برساند. کسانی که تولیدکننده محصول قرآنی هستند خود را از دایره مواد غذایی دور نکنند و این‌ محصولات هم غذای روح است و اتفاقا در چنین شرایطی بسیار مورد نیاز است.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران تاکید کرد: بنابر این چهارمین‌ گروهی که می‌تواند فعالیت‌ها را در چنین شرایطی راهبری کنند، تولیدکنندگان‌ و مولدان محصولات قرآنی هستند که نباید در چنین شرایطی فضا را ترک کنند، بلکه با رعایت دستورالعمل‌های اعلام شده با جدیت بیشتر محصول را عرضه کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد میزان فعالیت قرآنی در ایام کرونا و تکاپوی اندک جامعه قرآنی برای انجام فعالیت، گفت: من کسالتی در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌بینم. فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی پس از بی‌حالی ابتدایی در حال حاضر در معرض جان گرفتن دوباره است. فعالیت‌های قرآنی هم باید همین گونه باشد، اگر‌ جلسه‌ای یا حلقه‌ای بوده که تعطیل شده می‌توانند از طریق فضای مجازی وارد شوند. من به مسئولان قرآنی کشور از شورای توسعه تا اتحادیه‌ها و دستگاه‌ها و ... هشدار می‌دهم که از رخوت و کسالت خارج شوند و همین وضعیت را به عنوان یک چالش در نظر بگیرند تا از دل این شرایط راه‌کارهایی برای ارتقا پیدا کنند. مشخص نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد و شاید در زمان دیگری چنین شرایطی تکرار شود، بنابر این باید بیشترین دستاورد را به دست آورد تا چراغ راه آینده قرار گیرد. ضمن احترامی که به همه اساتید و پیشکسوتان دارم، استدعا دارم در فضای مجازی و غیر حضوری راهکارهای خوبی برای برون‌رفت از این وضعیت به دست بیاید.

انتهای پیام
captcha