حک شدن نام «جهش تولید» بر سال 99 / پایان مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهم
کد خبر: 3961282
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی فصل بهار در سالی که گذشت /

حک شدن نام «جهش تولید» بر سال 99 / پایان مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهم

نامگذاری سال 99 به عنوان «جهش تولید»، برگزاری «رژه خدمت» ارتش، استقرار نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین، درگذشت آیت‌الله امینی، آزادسازی سهام عدالت، تغییر واحد پول کشور، پایان مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهم از جمله مهم‌ترین رویدادهای سیاسی _ اقتصادی فصل بهار در سالی که گذشت محسوب می‌شود.

شنبه//// 7 فروردین////// حک شدن نام «جهش تولید» بر سال 99/ پایان مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهمبه گزارش ایکنا؛ سالی که گذشت از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شد. با آغاز سال 99 همگان آماده تغییر در قوه مقننه و پایان ریاست 12 ساله علی لاریجانی بر خانه ملت بودند. با این حال خبر خوش سپاه مبنی بر استقرار اولین ماهواره نظامی در مدار زمین شور و غرور را برای ملت ایران به همراه آورد.

در ادامه اولین گزارش از مهم ترین رویدادهای سیاسی _ اقتصادی سال 99 را مرور خواهیم کرد؛ گزارشی که به فصل بهار سالی که گذشت می‌پردازد:

 

«جهش تولید» نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تسلیت و تبریک به خانواده‌های شهدای سال ۹۸ از جمله شهدای دفاع از حرم و مرزها و در رأس آنان شهید بزرگوار سردار سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنها و همچنین شهدای حادثه کرمان و حادثه هواپیما و شهدای سلامت، سال ۹۸ را سالی پر تلاطم برای ملت ایران خواندند و خاطرنشان کردند: سال قبل با سیل، آغاز و با کرونا تمام شد و در طول سال نیز حوادث گوناگونی مانند زلزله و تحریم‌ها پدید آمد اما اوج این حوادث، جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید.

ایشان، روانه شدن سیل مردم مؤمن و با همت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در قضیه سیل اول سال را از جمله زیبایی‌های سال ۹۸ برشمردند و افزودند: هیجان عمومی و حضور دهها میلیونی مردم در حادثه شهادت بزرگ شهید سلیمانی و خلق اجتماعات شکوهمند در تهران، قم، اهواز، اصفهان، مشهد و کرمان که در دنیا و در تاریخ کشورمان بی‌نظیر بود، جلوه دیگری از سربلندی مردم و مایه آبروی کشور و عزت ملت بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فداکاری‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز مردم در قضیه کرونا را نمونه دیگری از درخشش ملت در سال ۹۸ خواندند و گفتند: زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آنها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان، همگی مایه عزت و آبرو است.

ایشان آزمونهای سال ۹۸ را آزمونهایی دشوار خواندند و با تأکید بر اینکه هیچ ملتی با راحت‌طلبی و رفاه‌جویی محض به جایی نمی‌رسد، گفتند: غلبه بر دشواریها و عبورِ با روحیه از آنها موجب قدرتمند شدن یک ملت و کسب اقتدار و اعتبار است، همچنانکه ملت ایران تاکنون به این شکل بر مشکلات غلبه کرده و بعد از این نیز خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جمع‌بندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

ایشان همچنین سوم فروردین ماه در سخنرانی زنده و تلویزیونی به مناسبت عید مبعث و سال نو، قوت و برتری در فضای مجازی و پیشرفت و برتری در زمینه بهداشت و درمان را از ابزارهای قوی شدن برشمردند و افزودند: جهش تولید یکی دیگر از ابزارهای قوی‌شدن است.

 

لاریجانی اولویت‌های جهش تولید را ابلاغ کرد

در پی نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید»، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه به رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن ابلاغ اولویت‌های ۱۰ گانه، بر ایجاد ظرفیت‌های قانونی و پژوهشی جهش تولید در سال جاری تاکید کرد.

 اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که رییس مجلس شورای اسلامی در این مکاتبات بر آنها تاکید کرده است.

 

رهبر معظم انقلاب: طرح غربالگری کار بزرگی است

دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: گزارش جناب عالی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و از جمله طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به استحضار مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» رسید، مرقوم فرموده‌اند: «از تلاش‌های وزیر محترم و همکاران و مجموعه بزرگ درمانی کشور بار دیگر تشکر شود. تدابیر صورت گرفته خوب و انشاء‌الله موثر است. طرح غربالگری کار بزرگی است. بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه همه‌گیر خواهد کرد انشاء‌الله. مهم آن است که شتاب تلاش‌های همه جانبه کاسته نشود.»

ضمن ابلاغ مراتب تشکر معظم‌له، از خداوند متعال برای جناب عالی و همکاران‌تان و مجموعه بزرگ درمانی کشور صحت و سلامت و پیروزی مسالت داریم.

 

قدردانی روحانی از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی

رئیس جمهور با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تأمین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رییس جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد.

روحانی پی‌نوشت کرده است که نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.

 

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد

کاظم خاوازی با کسب ۱۹۶ رای موافق توانست از مجلس دهم رای اعتماد بگیرد و به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شود.

در پایان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، نمایندگان را تصدی وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی موافقت کردند.

بر این اساس از ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه علنی ۱۹۶ نفر رای موافق، ۱۵ نفر رای مخالف به خاوازی داده شد و چهار نفر رای ممتنع دادند.

پس از رای اعتماد مجلس به خاوازی، رئیس جمهور در حکمی وی را به عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی منصوب کرد. در این حکم آمده بود «با استناد به اصول هشتاد و هفتم و یکصد و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رأی اعتماد مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، جناب‌عالی به سمت «وزیر جهاد کشاورزی» منصوب می‌شوید تا با به‌ کارگیری همه استعداد و صلاحیت خویش و استفاده از مدیران شایسته، در پیشبرد برنامه دولت دوازدهم و اولویت‌ها و مأموریت‌های ابلاغی رئیس جمهور اقدام نمایید. امید است با اتکال به خداوند متعال، در هماهنگی با هیأت محترم وزیران و با حرکت در مسیر اعتدال و رعایت کامل «منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید» در انجام شایسته وظایف قانونی و خدمت به اسلام و ملت شریف ایران موفق باشید».

 

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت نیمه شعبان

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت نیمه شعبان فرمودند: عید سعید نیمه‌ شعبان بر همه‌ شما برادران و خواهران عزیز، بر همه‌ ملّت ایران، بر همه‌ مسلمانان جهان و همه‌ آزادی‌خواهانِ سطحِ دنیا مبارک باد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به حادثه جاری در کشور بیان کردند: در مورد این حادثه‌ رایج کشور که حادثه‌ [ویروس] کرونا است؛ خب این یک ابتلای عمومی است، یک آزمون است؛ آزمون برای دنیا است؛ هم برای دولت‌ها، هم برای ملّت‌ها؛ دولت‌ها هم در این حادثه امتحان می‌شوند، ملّت‌ها هم در این حادثه امتحان می‌شوند. آزمون عجیبی است.

ایشان در ادامه افزودند: یک نکته این است که ملّت ایران در این آزمون درخشید، خوش درخشید؛ ملّت ایران در آزمون کرونا، در این بیماری عمومی، این وبای مدرن در واقع باید گفت، ملّت ایران خوب درخشیدند. اوّلاً اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعه‌ درمانی کشور که من بارها گفته‌ام.

آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این یک خاطره‌ خوشی است که در این دوره، جامعه‌ پزشکی و پرستاری و جامعه‌ درمانی کشور از خودش یادگار خوبی و خاطره‌ خوبی را به جا گذاشت. در کنار اینها، داوطلبان؛ [یعنی] آن کسانی که جزو مجموعه‌های درمانی هم نبودند، امّا داوطلبانه آمدند وارد این میدان شدند. طلّاب جهادی، دانشجویان جهادی، هزاران بسیجی پُرتلاش، هزاران بسیجی در بخش‌های مختلف کشور و آحاد مردم، خدمات باارزشی که واقعاً از توصیف بالاتر است، اینها ارائه کردند که انسان را حقیقتاً خرسند می‌کند از سویی و ممنون و متشکّر می‌کند از سوی دیگری.

رهبر معظم انقلاب بیان کردند: در کنار اینها نیروهای مسلّح؛ انصافاً نیروهای مسلّح از همه‌ توان سازندگی خود و ابتکار خود استفاده کردند؛ حتّی در زمینه‌ علمی، حتّی در زمینه‌ مسائل کشفیّات و ساخت و ساز و تولید امکانات بهداشتی و درمانی از بیمارستان‌ها تا نقاهتگاه‌ها تا بقیّه‌ وسایلی که در اختیار نیروهای مسلّح بود، بهترین بخش‌های خود را در خدمت این کار گذاشتند؛ توان سازندگی‌شان، توان ابتکارشان را در عرصه‌ علم و عمل.

آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: ظرفیّت‌های جدیدی کشف شد، پیدا شد، معلوم شد ظرفیّت‌های بسیار زیادی در داخل نیروهای مسلّح و همچنین بیرون نیروهای مسلّح وجود دارد که این ظرفیّت‌ها را ما نمی‌شناختیم. این جوان‌هایی که می‌آیند در تلویزیون توضیح می‌دهند، کارهایی که کرده‌اند، چیزهایی که ساخته‌اند، اینها را غالباً ما نمی‌شناختیم؛ این ظرفیتّ‌های کشف‌شده‌ جدید است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به نمونه‌هایی از خدمات داوطلبانه در مقابله با کرونا افزودند: مردم هم انصافاً مشارکت‌های مردمی مشارکت‌های بسیار زیبا و صحنه‌های جالب و شگفت‌انگیزی را به وجود آورده؛ در همه جا هست. من چند مورد را بخصوص اسم می‌آورم؛ این به معنای این نیست که این چند مورد اختصاص دارند؛ نه، حالا اینها گزارش به بنده شده، اینها را من عرض می‌کنم. مثلاً در سبزوار طرح هر محلّه یک قربانی شروع شده؛ اهل محل جمع می‌شوند یک گوسفند قربانی می‌کنند، به نیازمندان همان محل گوشت می‌دهند؛ این خیلی چیز لازم و مهم و کار جالبی است که اینها انجام می‌دهند برای اطعام نیازمندان.

ایشان در ادامه گفتند: در یزد، مادر شهیدی با همکاری جمعی از بانوان که همراه کرده با خود عدّه‌ای از بانوان را، خانه‌های خودشان را تبدیل کرده‌اند به خیّاط‌خانه، که در این خیّاط‌خانه‌ها ماسک تولید می‌کنند و مجّانی در اختیار مردم می‌گذارند؛ یا در نهاوند گروهی از بانوان که در زمان دفاع مقدّس نان می‌پختند و برای جبهه می‌فرستادند، اینها فعّال شدند برای مهار بیماری و کمک می‌کنند؛ در خوزستان، طلّاب قرارگاه تشکیل داده‌اند و حتّی داخل خانه‌های مردم را هم ضدّ عفونی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه افزودند: در شیراز معتمدین محلّی با صاحبان املاک ــ صاحبان خانه‌ها و مغازه‌ها ــ صحبت می‌کنند که اجاره نگیرند، یا تخفیف بدهند، یا مهلت بدهند و کمک بشود به کاسب؛ در تبریز، رئیس حوزه علمیّه خودش وارد شده و به شکل میدانی مشغول فعّالیّت است؛ در یکی از شهرها نماینده‌ نامزد حزب‌اللّهی‌ای که در انتخابات رأی نیاورده ستاد خودش را تعطیل نکرده و نگه داشته و فعّالان را در خدمت حرکت جهادی و مبارزه‌ با کرونا سازمان‌دهی کرده.

آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: اینها البتّه گزارش‌های محدودی است که بنده حالا علی‌العجاله در اختیار داشتم ولیکن صدها مورد شبیه این بلکه هزارها مورد شبیه این در سرتاسر کشور به شکل‌های گوناگون وجود دارد که من به بعضی از اینها هم قبلاً در صحبت قبلی اشاره کردم. اینها این مهم است که توجّه کنیم اینها نشانه‌ عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم ما است در دل مردم ما است.

 

مراسم «رژه خدمت» ارتش برگزار شد

ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان با روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان ارتش در سراسر کشور «رژه خدمت» برگزار کرد.

این مراسم با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع، امیر سرلشگر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر سرتیپ عزیز نصیر زاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در مرکز آموزش‌های شهید امان‌اللهی نیروی زمینی ارتش در تهران و همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

در این رژه، نمونه‌هایی از تجهیزات رفع‌آلودگی، بیمارستان‌های سیار، خودروهای طراحی و بهینه شده و همچنین کمک‌های مومنانه کارکنان ارتش برای امدادرسانی به ملت شریف ایران در مبارزه با ویروس کرونا از مقابل جایگاه ویژه عبور می‌کنند.

این رژه همزمان با تهران در ۲۴ مرکز استان برگزار و یگان‌های حاضر در این رژه، بلافاصله پس از عبور از جایگاه، برای رفع آلودگی و ضد عفونی معابر و همچنین اقدامات مردم‌یاری بلافاصله به مناطق کم برخوردار و دورافتاده اعزام می‌شوند.

در این مراسم انواع آمبولانس، ون، ۲۰ دستگاه خودرو رفع آلودگی ارس، ۵ دستگاه خودرو رفع آلودگی درخش، خودرو مه پاش و انواع تجهیزات و یگان‌های رفع آلودگی نیروی زمینی ارتش به نمایش گذاشته شد.

نیروی پدافند هوایی ارتش هم در این آیین آزمایشگاه و رادیولوژی سیار، درمانگاه متحرک، انواع آمبولانس و خودرو‌های آتش نشانی، خودرو رفع آلودگی و ش م ر درخش ۷، خودرو ش. م. ر Dsm را به نمایش گذاشت.

داروخانه سیار، سامانه قائم ۹۹، آتگو آب و کف پاش، سامانه جبار ۹، درفش ۷، دندانپزشکی سیار و انواع تجهیزات و یگان‌های رفع آلودگی از تجهیزات و ادوات نیروی هوایی ارتش نیز از مقابل جایگاه عبور کرد.

نیروی دریایی ارتش نیز انواع آمبولانس و خودروهای آتش نشانی و کامیون‌های رفع آلودگی، خودرو‌های واکنش سریع، سامانه‌های پزشکی سیار در این آیین به نمایش گذاشت.

 

نخستین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین قرار گرفت

نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود.

این پنجمین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایران است و پیش از این ماهواره‌های امید، رصد، نوید و فجر در مدار زمین قرار گرفته و به اهداف مورد نظر خود دست یافتند. بر اساس تحلیل‌های متخصصان، این ماهواره از تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و موتور سوخت جامد در مرحله فوقانی سامانه ماهواره‌بر جزو تازه‌ترین فناوری‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی پس از پرتاب و در مدار قرار گرفتن نخستین ماهواره چند منظوره جمهوری اسلامی ایران که کاربرد دفاعی هم دارد توسط سپاه با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و ملت شریف ایران اسلامی گفت: پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد.

 

تشکر رهبر معظم انقلاب از عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در تماس تلفنی با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام رهبر عظیم الشان انقلاب و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به مناسبت روز تاسیس سپاه را به وی ابلاغ کرد.

متن پیام فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) به این شرح است:

«سلام من را به مناسبت روز تاسیس سپاه به آحاد کارکنان سپاه و خانواده‌های محترمشان برسانید.

از عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه تشکر می‌کنم و دعاگویشان هستم».

 

درگذشت آیت‌الله امینی

آیت‌الله ابراهیم امینی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و نایب رییس سابق این مجلس دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله‌ ابراهیم‌ امینی‌ در سال‌ ۱۳۰۴ در نجف‌ آباد در خانواده‌ مذهبی‌ و علاقه‌مند به‌ اهل‌ بیت‌(ع‌) دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. در سال‌ ۱۳۲۶ برای‌ ادامة‌ تحصیل‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت‌ تا از محضر استادان‌ آن‌ دیار کسب‌ فیض‌ نماید. در آنجا نیز از محضر آیات‌ عظام‌ و استادان‌ بسیاری‌ در فقه‌ و اصول‌ و حکمت‌ بهره‌ برد و در کنار آن‌ به‌ تهذیب‌ نفس‌ و بهره‌مندی‌ از دروس‌ اخلاق‌ اشتغال‌ داشت‌. وی‌ در درسهای‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌(ره‌) و در درس‌ خارج‌ اصول‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ می‌نمود. بعدها که‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ امام‌(ره‌) نیز تشکیل‌ شد، در آن‌ شرکت‌ می‌جست‌.

فعالیت‌های‌‌ سیاسی‌ آیت‌الله‌ امینی‌ از سال‌ ۱۳۴۱ با شرکت‌ در جلسه‌ای‌ سرّی‌ که‌ مفاد آن‌ اصلاح‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، تبلیغ‌ اسلام‌، امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر و سعی‌ در اجرای‌ احکام‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ اسلام‌ بود، آغاز شد. این‌ جلسه‌ بعدها به‌ تشکیل‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ منجر شد. آیت‌الله‌ امینی‌ یکی‌ از اعضای‌ فعال‌ آن‌ در پیش‌ و پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ بوده‌ است‌.

وی پس از انقلاب مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده داشت که از جمله آنها می‌توان به نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ هرمزگان، نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ مازنداران‌، عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌(ره‌)، سه‌ دوره‌ نمایندگی‌ در مجلس‌ خبرگان‌ از چهار محال‌ و بختیاری، نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌، ریاست‌ دبیرخانه‌ مجلس‌ خبرگان، عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، امام‌ جمعه‌ شهر قم‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری اشاره کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و انقلابی مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیم‌گیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونه چشم‌نوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بی‌اعتنائی به جاذبه‌های مادی را مجسّم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.

 

برگزاری مراسم انس با قرآن در اولین روز از ماه مبارک رمضان

در اولین روز از ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و موسم ضیافت الهی، مراسم انس با قرآن در مصلای تهران و ارتباط زنده تصویری با حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد و قاریان قرآن کریم به تلاوت آیات نور پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، به بیان مواردی از دستورهای کاربردی و سعادت‌بخش قرآن برای تنظیم قواعد و روابط فردی و جمعی زندگی انسانها پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها راه نجات بشریت از ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی، لگدمال شدن ارزشها و حاکم شدن امنیت و سلامت و آسایش را عمل به دستورهای کاربردی قرآن دانستند و گفتند: یک دسته از دستورهای کاربردی قرآن، نحوه قاعده سازی در زندگی است. اگر این قاعده‌سازی بر مبنای قدرت و پول و شهوت باشد، انسان از زندگی واقعی و اخروی بی‌نصیب خواهد ماند اما اگر انسانها بنای زندگی خود را در دنیا براساس نیکی و حسنه قرار دهند، علاوه بر منافع دنیوی قطعاً به مقاصد واقعی و حقیقی زندگی نیز خواهند رسید.

وسیله قرار دادن نعمت‌های الهی همچون ثروت و قدرت برای آباد کردن زندگی انسانهای دیگر و نجات نیازمندان و نیکی به همنوعان، یکی دیگر از دستورهای کاربردی قرآن بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عمل به دسته دیگری از آیات قرآن و دستورهای کاربردی آن را موجب تنظیم مناسبات اجتماعی دانستند و افزودند: از جمله این دستورها، «نهی از غیبت در جامعه» و «رعایت انصاف حتی در قبال مخالفان و دشمنان» است.

ایشان «پیروی نکردن از موضوعاتی را که نسبت به آنها یقین وجود ندارد» از جمله دستورهای قرآن خواندند و یکی از مشکلات ژورنالیسم رایج در دنیا را عمل نکردن به این دستور و تلاش برای شایعه پردازی و خبرسازی دانستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «پرهیز از اعتماد و گرایش به ظالمان»، «رعایت قسط و عدل و انصاف در زندگی» و «خیانت نکردن در امانت» را از دیگر دستورهای اسلام برشمردند و با تأکید بر اینکه خیانت نکردن در امانت شامل مسئولیت هم می‌شود، گفتند: «نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن در مقابل او» از دستورهای مهم قرآن است و وضعیت امروز برخی دولتهای اسلامی و تحقیر آنها به‌وسیله قدرتهای ظالم نتیجه ترسیدن آنها از دشمنان اسلام است.

در این مراسم نورانی، تعدادی از اساتید قرآنی و قاریان جوان و یکی از مناجات‌خوانان به اجرای برنامه پرداختند.

 

ابلاغیه رهبر انقلاب اسلامی در موافقت با آزادسازی سهام عدالت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولتهای مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۱۳۸۵/۴/۱۲ هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست.

نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه ورود آن شرکتها را در بورس فراهم نماید.

با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه گانه فوق را به‌عمل آورد.

 

واحد پول کشور از ریال به تومان تغییر یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که واحد پول ایران تومان قرار گیرد؛ هر تومان برابر ۱۰ هزارریال جاری و معادل یک‌صد پارسه است.

بنابر ماده واحده این لایحه، ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸ تیر ۱۳۵۱ به این ترتیب اصلاح شد که« واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر (۱۰.۰۰۰) ریال جاری و معادل یکصد قران است.»

بنابر تبصره ۱ این ماده واحده؛ برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

بر اساس تبصره ۲ این ماده، دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره‌گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره(۴) این بند خواهد بود. طریقه جمع‌آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طبق مفاد بند «ب» ماده (۳) و بند «ج» ماده (۴) قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجراء می‌شود.

همچنین بر اساس تبصره ۳ س از پایان دوره‌گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

نمایندگان با تصویب تبصره ۴ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند ظرف دو سال از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون، ترتیبات اجرائی لازم را جهت آغاز دوره‌گذار فراهم کند.

طبق تبصره ۵ این ماده آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراءشدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

سخنگوی دولت در توئیتی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح چهار صفر از پول ملی در مجلس نوشت: حذف چهارصفر یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است.

 

بروز حادثه برای شناور کنارک

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشریح چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار، اعلام داشت: در این حادثه ۱۹ تن شهید و ۱۵ نفر مجروح شدند که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در پیامی به فرمانده کل ارتش، شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

حادثه دردناک شناور کنارک که به شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریائی ارتش انجامیده برای اینجانب بسیار تلخ و تاسف آور است. گرچه کارکنان زحمتکش که در هنگام خدمتی دشوار و با افتخار جان باخته‌اند از پاداش و ثواب الهی برخوردارند ان‌شاءالله، ولی غم از دست دادن عزیزان برای خانواده‌های آنان و خسارت فقدان جوانان صمیمیِ پرتلاش برای نیرو بسی بزرگ و سنگین است. این‌جانب به آن خانواده‌های داغدار تسلیت عرض میکنم و صبر و تسلای آنان و شفای آسیب‌دیدگان را از خداوند مسألت مینمایم و از مسئولان ذیربط میخواهم که ابعاد این حادثه را به درستی روشن کرده، ضمن شناسائی مقصران احتمالی، تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین پیشامدهای خسارتبار و تلخ را اتخاذ نمایند.

 

ارائه گزارش در مورد علت سقوط پرواز یاسوج

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی دلیل اصلی سقوط هواپیمای ای. تی. آر شرکت هواپیمایی آسمان در اطراف یاسوج را پدیده «یخ زدگی هواپیما» به علت صدور گواهینامه‌ صلاحیت پروازی توسط سازمان هواپیمایی بدون بررسی کارشناسی اعلام کرد.

«بهرام پارسایی» در جلسه علنی مجلس، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را درباره علت سانحه سقوط هواپیمایی ای. تی. آر شرکت هواپیمایی آسمان قرائت کرد.

پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان از تهران به مقصد یاسوج که با هواپیمای ATR ۷۲ به علامت ثبت EP-ATS برنامه ریزی شده بود در ساعت ۸:۰۵ صبح یکشنبه ۲۹ /۱۱/ ۱۳۹۶ از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد.

 این هواپیما پس از اوج گیری، برابر هماهنگی‌های انجام شده با مراقبت پرواز (مرکز کنترل فضای کشور) در مسیر هوایی W۱۴۴ در ارتفاع ۲۱۰۰۰ پایی به سمت یاسوج ادامه مسیر می‌دهد. با نزدیک شدن به یاسوج در ساعت ۰۹:۲۲:۲۳ خلبان از مراقبت پرواز درخواست کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی می‌کند و متعاقب آن هواپیما از ارتفاع ۲۱۰۰۰ پا ابتدا به ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا و سپس به ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا کاهش ارتفاع می‌دهد. 

هنگام کاهش ارتفاع در ساعت ۰۹:۲۷:۱۴ زمانی که ارتفاع هواپیما برابر ۱۵۶۹۲ پا بوده، هشدار یخ زدگی در کابین خلبان به صدا درآمده و چراغ مربوطه روشن می‌شود، در نتیجه ناچیز سامانه یخ زدایی (De-Icing) هواپیما را روشن می‌نماید. در ساعت ۰۹:۲۹:۴۸ با افزایش دما و برطرف شدن علائم یخ زدگی، سامانه یخ‌زدایی (De-Icing) خاموش می‌شود.

از ساعت ۰۹:۲۹:۲۹ (یعنی ۱۸ ثانیه قبل از خاموش کردن سامانه یخ زدایی) سرعت هواپیما شروع به کاهش کرده و همزمان با آن، زاویه حمله (Pitch) هواپیما نیز شروع به افزایش می‌کند. تلاش کرو پروازی برای افزایش سرعت هواپیما با افزایش قدرت موتور حتی به پیش از حداکثر مقدار لازم برای آن شرایط پرواز و استفاده از قدرت اضطراری حداکثر (MCT)، مشکل را برطرف نمی کند و زاویه Pitch هواپیما مستمراً افزایش و کاهش سرعت ادامه می‌یابد.

همزمان با کاهش سرعت، ارتفاع هواپیما نیز به صورت ناخواسته کاهش می‌یابد و نهایتاً در ساعت ۹:۳۱:۱۵ هواپیما وارد یک گردش ناخواسته (un-commanded roll) به سمت راست به مقدار ۶ درجه شده و یک ثانیه بعد سیستم خلبان خودکار (Autopilot) هواپیما غیرفعال و هواپیما با گردش‌های متوالی به سمت چپ و راست همزمان با کاهش شدید ارتفاع نهایتاً به کوه برخورد می‌نماید.

در این سانحه همه سرنشینان شامل۶۰ نفر مسافر و ۶ نفر کرو پرواز جان باختند. عدم عملکرد مشخص‌کننده اضطراری موقعیت هواپیما (ELT)، شناسایی به موقع محل سانحه و انتقال قربانیان را غیرممکن کرده و لذا این کار با وقفه چند روزه صورت می‌گیرد.

 

ارتباط تصویری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب

در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان، نشست تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی از طریق ارتباط تصویری برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند و سپس رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنرانی کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی تاکید کردند: پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید. مطالبه طبعاً با اعتراض همراه است، امّا نگذارید این اعتراض، اعتراض به نظامِ اسلامی تلقّی شود؛ جدّاً مانع شوید که دشمن، این اعتراض را اعتراض به نظام تلقّی یا القا ‌کند. مطالبه‌گری را با ارائه‌ پیشنهاد و راهِ‌حلّ قابلِ قبول همراه کنید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: جبهه‌ انقلاب را گسترش بدهید؛ یارگیری کنید؛ حذف نکنید. بعضی‌ها که به اسلام و انقلاب معتقدند، در فلان مساله با شما موافق نیستند؛ این موجب طرد نشود. البتّه منظور جذب منافق و آدم بی‌اعتقاد نیست.

معظم له افزودند: با کسانی که مبانی انقلاب را قبول نمی‌کنند، ایجاد تردید می‌کنند و دشمن را تزیین می‌کنند، مماشات نکنید. ایجاد تردید، ستون فقرات کار دشمن است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: امروز جامعه و نظام آمریکایی نه تنها جذّابیّت ندارد، بلکه به یک معنا در بخش مهمّی از دنیا منفور هم هست. عملکرد بلندمدّت آمریکا موجب منفور شدن این دولت در بخش مهمّی از دنیا شده است؛ جنگ‌افروزی، کمک به دولتهای بدنام، تروریست‌پروری‌ها، حمایت بی‌دریغ از ظلم و کارهایی مانند اینها. البتّه آمریکایی‌ها در عراق و سوریه ماندنی نیستند و اخراج خواهند شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خودسازی اشاره کردند و افزودند: خودسازی خیلی مهم است؛ هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد جمعی. وقتی بنیه‌ معنوی شما قوی شد، در زمینه فکر و تصمیم‌گیری و عمل توانایی‌های بیشتری پیدا خواهید کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند:‌ انفعال و انحراف، دو آسیب محیط‌های جوان از جمله دانشگاه است. انفعال با خودسازی برطرف میشود و انحراف فکری با تقویت مبانی معرفتی.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه با طرح سه نکته، از سه زاویه «موقعیت کنونی کشور» را تبیین کردند:

۱. جمهوری اسلامی در یک مبارزه عظیم با جبهه ظلم و استکبار است.

۲. ظرفیت کشور برای مقابله بسیار بالا است و تجربه در قضایای گوناگون این را به ما نشان میدهد.

۳. با انقلاب اسلامی، احساس قدرت و عزت در کشور و مردمِ ما نهادینه شده است؛ البته دشمن در صدد است که اعتمادبه‌نفسِ ملیِ ما را از بین ببرد.

 

آزادی مجید طاهری از زندان آمریکا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با تائید آزادی مجید طاهری از زندان آمریکا تایید کرد که این روند می‌تواند برای همه زندانیان رخ بدهد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده هایشان می‌پیوندند.

او ادامه داد: خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری نیز روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت.

ظریف نوشت: این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.

دادگاه آمریکا، پرونده پزشک ایرانی مقیم این کشور را که به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا متهم شده بود، مختومه اعلام کرد و وی می‌تواند به ایران بازگردد.

طاهری پزشک ایرانی است که ۳۳ سال در آمریکا اقامت دارد و در فلوریدا مشغول به کار بوده است. دولت آمریکا او را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد و نزدیک به ۱۶ ماه در بازداشت قرار داشت.

 

استعفای رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامه‌ای از رییس جمهوری درخواست کرد به دلیل بیماری و نیاز به استراحت و پرهیز از کار سنگین به توصیه‌ پزشکان، با استعفای وی از مسوولیتش موافقت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی در متن نامه خود به رییس جمهور نوشته است: خداوند متعال را سپاسگزارم که حسن ختام و پاداش خدمت سی و چند ساله‌ام را در نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمت به شهدا و فرهنگ والای ایثار و شهادت قرار داد. بر خود فرض می‌دانم از حضرت عالی که چنین فرصت مغتنم برای خدمت به افضل انسان‌ها برای اینجانب فراهم کردید، صمیمانه قدردانی کنم .

شهیدی با بیان اینکه امیدوارم شرایط و تمهیدات جدید موجب تحولات مورد نیاز برای ارائه خدمات بهینه و در خور شأن جامعه ایثارگری را فراهم کند، افزوده است: همانگونه که استحضار دارید اخیراً به دلیل بیماری و به توصیه‌ پزشکان نیازمند استراحت و پرهیز از کار سنگین می‌باشم.

وی در این نامه با اشاره به اینکه تا تعیین فرد جدید برای قبول مسئولیت، کماکان به خدمت خود با افتخار ادامه خواهد داد، نوشته است: همچنین در حد بضاعت از هیچ کوششی برای کمک، همراهی و انتقال تجربیات به فرد جدید دریغ نخواهم کرد.

 

«سعید اوحدی» رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شد

رییس جمهوری به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانونی اساسی در حکمی «سعید اوحدی» را به عنوان «معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد.

در حکم رییس جمهور خطاب به سعید اوحدی آمده است: به استناد یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و تجربیات ارزنده به موجب این حکم، جناب‌عالی را به عنوان «معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب می‌نمایم.

رییس جمهوری تصریح کرد: انتظار دارد با به‌کارگیری تمام توان و وقت خود و همکارانتان، رضایت خانواده شهداء، جانبازان، آزادگان و همه ایثارگران را حاصل نمایید. که همه ما مدیون این عزیزان هستیم و ارتقاء منزلت و کرامت آنان وظیفه همگان است.

روحانی افزود:‌ توفیق شما را در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.

 

تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت رمضان عبدالله

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مجاهد مقاوم دکتر رمضان عبدالله را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت برادر مجاهد و مقاوم، آقای دکتر رمضان عبدالله را به ملت عزیز فلسطین و به همه‌ مجاهدانی که دل در گرو مسأله‌ فلسطین دارند و بخصوص به سازمان فداکار «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» و نیز به خانواده‌ آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم. جریان مقاومت فلسطین عنصر بسیار صادق و ارزشمندی را از دست داد، امیدوارم با هدایت و کمک الهی، تلاش‌های جهادی جانشینان شایسته‌ئی که راه مجاهدانی چون فتحی شقاقی و رمضان عبدالله را دنبال می‌کنند، این ضایعه را جبران کند. والله ولیّ التوفیق

رمضان عبدالله شلح دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت. وی استاد اقتصاد دانشگاه غزه و از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که پس از شهادت فتحی شقاقی رهبر و پایه گذار این جنبش، از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ میلادی به مدت ۲۳ سال دبیرکلی آن را بر عهده داشت. 

 

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به روحیه تحول‌خواهی امام از دوران جوانی، افزودند: امام به روش پیامبران سرشت نهفته و غرایز معنوی انسان‌ها را بیدار می‌کرد که این ویژگی ده‌ها سال قبل از آغاز نهضت اسلامی نیز در درس اخلاق منقلب‌کننده ایشان در حوزه علمیه قم مشهود بود.

ایشان، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بی‌نظیر، روند تحول‌خواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی ومتلاطم می‌کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین تحولات ایجاد شده در پرتو روحیه تحول‌آفرینی امام، به «تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیه‌ای مطالبه‌گر» اشاره کردند و افزودند: امام عظیم‌الشأن، ملت ایران را از ملتی بی‌تحرک که فقط به فکر زندگی شخصی خود بود، به ملتی مطالبه‌گر وحاضر در میدان تغییر داد که این ویژگی از آغاز نهضت در سال ۴۱ و پس از آن ۱۵ خرداد ۴۲ تا مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و سال‌های بعد از آن، نمایان و مشهود است.

ایجاد تحول در نگاه حقارت‌پندارانه ملت در برابر «قدرت‌های خارجی و حتی مسئولان دون‌پایه رژیم پهلوی به ملتی دارای اعتماد به نفس و عزت ملی و مؤثر در سرنوشت کشور» دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب در تبیین نتایج روحیه تحول‌خواهی امام خمینی به آن پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تحول در مطالبات اساسی مردم از خواسته‌های بسیار محدود به مطالباتی همچون استقلال و آزادی» و «تحول در نگاه مردم به دین از یک چارچوب عادی و فردی به یک مکتب نظام‌ساز وتمدن‌ساز» را از دیگر آثار تعیین‌کننده نگاه تحول‌خواه رهبر کبیر انقلاب اسلامی برشمردند.

 

اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، شماری از مقام‌های ارشد نظامی ایران و چند نهاد قضایی را به بهانه ارتباط با نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد.

براساس وب سایت رسمی خزانه داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC)، رحمانی فضلی را به دلیل نقش وی در نقض حقوق بشر و همچنین هفت مقام ارشد نیروهای نظامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این تحریم‌ها شامل بنیاد تعاون ناجا، به همراه مدیر و اعضای هیئت امنا آن نیز می‌شود.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز مدعی شد ایران اعتراضات صلح آمیز مردم خود را سرکوب می‌کند و ایالات متحده همچنان به مسئولیت پذیری مقام‌ها و نهادهای ایرانی ادامه می‌دهد که بر مردم خود ظلم می‌کنند.

طبق بیانیه خزانه داری آمریکا اقدامات اتخاذ شده علیه مقامات ایران شامل حسین اشتری فرد فرمانده نیروی انتظامی ایران و ایوب سلیمانی جانشین وی در ناجا (معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح)، محسن فتحی زاده (ئیس سازمان حفاظت و اطلاعات ناجا)، یحی محمودزاده (معاون طرح و برنامه و بودجه ناجا)، حمیدرضا اشراق (معاون حقوقی و امور مجلس ناجا)، هابیل درویش مدیر عامل بنیاد تعاون ناجا ، محمد علی نوری نژاد (معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و حسن شاهپور فرمانده سپاه پاسداران در استان خوزستان می‌شود.

 

پایان کار مجلس دهم

مجلس دهم که از هشتم خردادماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده بود، در اردیبهشت سال 1399 به کار خود پایان داد.

علی لاریجانی در سخنرانی پایانی مجلس دهم گفت: سروران گرامی با آرزوی قبولی طاعات برای شما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است، گفت: مجلس ۱۰ هزار تذکر به رییس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد -البته برخی سوالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می‌شد- همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رای اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون‌ها در مسأله نظارت فعال بودند.

لاریجانی گفت: در مجلس دهم ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیون‌ها ارائه شد، کمیسیون ویژه، ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد که در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده‌ها به قوه قضاییه داده شد.

وی با تصریح این موضوع که یک هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس دهم برگزار شده است، گفت: این میزان جلسات بدون نظارت‌هایی بود که در منطقه آنها صورت می‌گرفت. همچنین ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیئت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیئت‌ها و شوراهای استانی، یک هزار و ۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود از جمله می‌توان به شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه اشاره کرد.

لاریجانی با اشاره به گزارش‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، افزود: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو تا از آنها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیئت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به ۲ هزار و ۴۲۵ آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت‌ها بالفعل انجام شد. زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می‌کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

پایان ریاست لاریجانی بر خانه ملت

علی لاریجانی، نماینده مردم قم در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی بود و توانسته بود در سه دوره حضور خود در خانه ملت، بر کرسی ریاست تکیه بزند.

حضور 12 ساله علی لاریجانی بر کرسی سبز ریاست مجلس رکوردی قابل توجه برای یک رجل سیاسی به شمار می‌رود.

لاریجانی با عدم ثبت نام برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، قبای ریاست مجلس را واگذار کرد.

 

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس

رهبر معظم انقلاب در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به همه مسلمانان جهان، تعیین روز قدس را ابتکار هوشمندانه امام خمینی و حلقه وصل مسلمانان برای هم‌صدایی درباره قدس شریف و فلسطین مظلوم خواندند و با اشاره به استقبال ملتها از روز قدس گفتند: سیاست عمده استکبار و صهیونیسم، کم‌رنگ کردن مسئله فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن است اما فوری‌ترین وظیفه، مبارزه با این خیانت است و قطعاً غیرت و اعتماد به نفس و هوشمندی روزافزون ملتهای مسلمان اجازه فراموش شدن آن را نخواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، غصب کشور فلسطین و تشکیل غده سرطانی صهیونیستی با فجیع‌ترین انواع قتل و جنایت و تداوم ده‌هاساله این ستم تاریخی را یک رکورد جدید از سَبُعیّت و شیطان‌صفتی بشر، برشمردند و افزودند: عامل و مجرم اصلی این فاجعه، دولتهای غربی و سیاستهای شیطانی آنها بود که هدف اصلی آنها و کمپانی‌داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیست و تجهیز آن به انواع امکانات حتی تسلیحات اتمی، ایجاد یک پایگاه دائمی در منطقه و امکان دخالت و تسلط بر کشورهای آن بود.

ایشان افزودند: متأسفانه اغلب دولت‌های عرب نیز پس از مقاومت‌های نخستین، بتدریج تسلیم شدند و با فراموشی وظیفه انسانی و اسلامی و سیاسی و غیرت و نخوت عربی، به هدفهای دشمن کمک کردند.

رهبر معظم انقلاب، نتیجه این تسلیم را کشانده شدن مسیر مبارزه به راه بی‌فرجام مذاکره با اشغالگر و حامیانش دانستند و خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین گشود و با ظهور جبهه مقاومت کار بر رژیم صهیونیستی سخت‌تر شد و البته در آینده بسی سخت‌تر خواهد شد.

ایشان در توصیف صحنه کنونی مبارزه گفتند: در این عرصه، جبهه مقاومت رو به اقتدار و امید فزاینده و در مسیر جذب روزافزون عناصر قدرت است اما جبهه ظلم و کفر و استکبار روز به روز تهی‌تر، مأیوس‌تر و کم‌توان‌تر می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در عین حال عرصه مبارزه را بشدت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی خواندند و تأکید کردند: هرگونه غفلت و سهل‌اندیشی و خطا در محاسبات اساسی، در این مبارزه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و حیاتی، زیانهای سنگینی وارد خواهد کرد.

 

آغاز به کار مجلس یازدهم

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری و ۲۶۸ نفر از منتخبان مجلس آغاز به کار کرد.

سید رضا تقوی، نماینده مردم تهران به عنوان رئیس سنی، زنگ آغاز مجلس یازدهم را نواخت. در کنار تقوی، سید مصطفی میرسلیم، روح الله نجابت، محسن فتحی و کامیاران اعضای هیئت رئیسه سنی را تشکیل دادند.

در این جلسه پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی قرائت شد. در این پیام، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

پس از استماع پیام رهبر معظم انقلاب، منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی براساس اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند را با قرائت سید رضا تقوی رئیس سنی قرائت کردند.

سید رضا تقوی رییس سنی مجلس پیش از به صدا دراوردن زنگ پایان جلسه گفت: بنا بود امروز منتخبان برای ادای احترام به بنیان گذار انقلاب اسلامی به حرم امام بروند ولی به دلیل شیوع کرونا امکان پذیر نشد.

وی پس از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه مجلس اعلام کرد: منتخبان مجلس یازدهم پس از پایان جلسه با حضور در مزار شهدای گمنام مجلس، به مقام شهدا ادای احترام می‌کنند.

 

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شد

منتخبان مجلس یازدهم محمد باقر قالیباف منتخب مردم تهران را به عنوان رییس مجلس برای سال اول مجلس یازدهم انتخاب کردند.

محمد باقر قالیباف در جریان انتخابات هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با ۲۳۰ رای به عنوان رییس مجلس یازدهم برای سال اول انتخاب شد.

همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علی نیکزاد به عنوان نواب رییس اول و دوم، محسن پیرهادی، محمد حسین فرهنگی و علیرضا سلیمی به عنوان ناظرین مجلس انتخاب شدند.

اسحاقی، امیرآبادی، پاشایی، دهنویان، صباغیان، فرشادان، کریمی، متفکر آزاد، حاجی دلیگانی، محمودی، موسوی به عنوان دبیران هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

پس از انتخاب 12 عضو هیئت رئیسه مجلس، اعضای هیئت رئیسه در حضور نمایندگان ملت مراسم تحلیف را به جای آوردند.

آنان در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرند و از انجام هرگونه اقدام مخالف آیین نامه اجتناب کنند.

 

لاریجانی مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت توفیقاته

نظر به تجارب مفیدی که جنابعالی در دوران مدیریت در بخشهای گوناگون بویژه در سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی از آن برخوردار گشته‌اید، جنابعالی را به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌کنم.

امید است این مسئولیت در خدمت هدف‌های والای نظام قرار گیرد.

 

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

در ترکیب آرا ۲۵ کشور شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین به این قطعنامه رای مثبت و در مقابل چین و روسیه رای منفی دادند.

همچنین ۷ کشور جمهوری آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند رای ممتنع دادند.

این برای اولین بار در ۸ سال گذشته است که آژانس درباره ایران قطعنامه صادر می‌کند.

این سازمان براساس گزارش‌های ادعایی، اتهام‌هایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران مطرح کرده است.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با یادآوری اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، تصریح کرد که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

وی به آژانس و کشورهای عضو توصیه کرده بود؛ فضای کلی روابط و همکاری‌های ایران و آژانس را در نظر بگیرند و از ایجاد یک بحران غیرضروری، پرهیز کنند.

 

رونمایی از بسته‌های تحریمی علیه ایران

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی با رونمایی از به اصطلاح بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران به دنبال این هستند به زعم خود و با هدف جلوگیری از سقوط آزاد آرای ترامپ، افکار عمومی را از ناآرامی‌های این کشور منحرف کنند.

دفتر کل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۲۵ کشتی باری و نفت کش ایرانی را که از قبل در فهرست کشتی‌های تحت تحریم این وزارتخانه قرار داشتند را با عنوان دیگری دوباره تحریم کرد. ظاهرا ترامپ و تندروهای جمهوری‌خواه قصد دارند مناسبات برجام را تا جایی تخریب کنند که دولت بعدی امکان بازگشت به آن را نداشته باشند. در همین راستا وبسایت «واشینگتن فری بیکن» در گزارشی اختصاصی خبر داده که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را تدوین کرده‌اند و پیش‌نویس این طرح در روزهای آینده به کنگره ارائه خواهد شد.

در به‌روزسانی جدید تحریم‌های مرتبط با ایران در پایگاه اطلاع‌رسانی اوفک، نام ۱۲۵ کشتی ایرانی که قبلا مشمول تحریم‌های کلی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران بودند، به فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم‌شده با عنوان «تحریم‌های مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی» اضافه شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا که پیشتر این کشتی‌ها را تنها با یک عنوان کلی تحریم کرده بود، اکنون با اهداف حقوقی خاص، برچسب «تحریم‌های مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی» را نیز به فهرست تحریم‌های خود علیه این کشتی‌ها افزوده است.

 

بررسی مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی در هیئت عالی نظارت مجمع

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضا و به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد.

در این نشست بررسی انطباق اصلاحیه ماده یک قانون پولی و بانکی کشور با سیاست‌های کلی نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، گزارش کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع مبنی بر مغایرت ماده واحده اصلاحی با بندهایی از سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

در ادامه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت‌های حذف چهار صفر از پول ملی، کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و کاهش بار روانی منفی ناشی از نسبت پول ملی فعلی با ارزهای رایج را از عمده نتایج این مصوبه دانست.

بر اساس این گزارش اعضای هیئت عالی نظارت، پس از بحث‌های موافق و مخالف این مصوبه را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانستند.

انتهای پیام
captcha