ارسال کتاب به درب منازل طی ایام کرونا در فارس
کد خبر: 3974710
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

ارسال کتاب به درب منازل طی ایام کرونا در فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه در دوران کرونا این مراکز با تمهیدات لازم به فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری خود ادامه دادند، گفت: در استان فارس با اجرای طرح ارسال کتاب درب منازل جریان امانت فیزیکی کتاب‌های مورد نیاز اعضا ادامه یافته است.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومي فارس، روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس امروز، 10 خردادماه با اشاره به میزان بهره‌مندی دانش‌آموزان از کتاب‌های اهدایی گفت: طیف وسیعی از دانش‌آموزان، بر حسب ضرورت و نیاز برای دسترسی رایگان و سریع به این منابع مفید و ارزشمند به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کرده‌اند، این موضوع در مناطق کم برخوردار و روستایی با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو بوده است.

وی تصریح کرد: در دورانی که تمامی کسب و کارها تحت تأثیر شرایط کرونایی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمدند، کتابخانه‌های عمومی با تمهیدات لازم و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در شرایط مختلف به فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری (مجازی) خود ادامه دادند، از این رو در استان فارس نیز با اجرای طرح ارسال کتاب درب منازل جریان امانت فیزیکی کتاب‌های مورد نیاز اعضا ادامه یافته است.

منوچهری افزود: در این راستا عمدتاً کتاب‌های آموزشی جزو پرمخاطب‌ترین منابع برای دانش‌آموزان بوده است؛ به خصوص وقتی که این منابع به روز و متناسب با تغییرات سالانه تحصیلی بوده و به تعداد کافی اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان نیز مخاطبان کتاب‌های آموزشی بوده‌اند و با ارائه مشاوره به مسئولان کتابخانه‌ها زمینه مناسبی را برای تأمین منابع مورد نیاز دانش‌آموزان در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌ها برای معرفی بهتر کتاب‌های اهدایی گفت: با اهدای کتاب‌ها، به مدت یک ماه در قفسه ویژه، کتب جدید در معرض دید عموم قرار گرفته و در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های پیام‌رسان و همچنین وبلاگ کتابخانه‌ها) نیز به مخاطبان معرفی و آگاهی‌رسانی شده است، همچنین بر طبق طرح عضویت سراسری اعضا در کتابخانه‌های عمومی کشور، مخاطبان توانسته‌اند با عضویت در یک کتابخانه و دریافت کارت عضویت سراسری، کتاب موردنظر خود را از تمامی کتابخانه‌های عمومی کشور امانت بگیرند و این مهم، امکان دسترسی نامحدود و آسانتر اعضا به منابع موردنیازشان را فراهم آورده است.

منوچهری بیان کرد: طی دو سال گذشته ۱۰۰ درصد کتاب‌های اهدایی بنیاد قلم چی به دفعات توسط دانش آموزان امانت گرفته و تمدید امانت شده‌اند؛ البته طی سال گذشته و با توجه به محدودیت‌های کرونایی، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم امکان حضور مستمر در کتابخانه‌ها، برای تحویل و تعویض کتب امانتی، در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی مهلت امانت از دو هفته به یک ماه افزایش یافت اما با این وجود، آمار بالایی در استفاده از کتاب‌های اهدایی ثبت شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اظهار کرد: بر استفاده مناسب از کتاب‌های اهدایی به جهت برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی تعداد بیشتری از دانش‌آموزان از کتاب‌های آموزشی تأکید داریم و کتابداران در این راستا به طور هماهنگ اهتمام داشته‌اند.

وی افزود: بیش از ۲۰هزار نفر طی سال گذشته از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان فارس و مخاطبان این کتاب‌ها، دانش‌آموزان بودند.

منوچهری اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته تقریباً اغلب رتبه‌های برتر استان در کنکور سراسری و المپیادهای استانی پیش از این، عضو کتابخانه‌های عمومی بوده و از کتاب‌های اهدایی استفاده کرده‌اند؛ این دانش‌آموزان اغلب در آزمون‌های برنامه‌ای نیز حضور داشته‌اند.

انتهای پیام
captcha