نقش مهم شناخت مفاهیم در حفظ قرآن / تنها وصیت همسر شهیدم قرآن خواندن برای او بود
کد خبر: 3994460
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
یک حافظ قرآن مطرح کرد؛

نقش مهم شناخت مفاهیم در حفظ قرآن / تنها وصیت همسر شهیدم قرآن خواندن برای او بود

یک حافظ قرآن همدانی با بیان اینکه حفظ قرآن مستلزم داشتن شناخت و به خصوص مفاهیم آن است، گفت: شناخت مفاهیم قرآن خیلی مهم است، اگر حافظ ترجمه قرآن را بلد نباشد نمی‌تواند آیات را به ذهن بسپارد، لازم است معانی را یاد بگیرد، وقتی فردی با مفاهیم قرآن آشنا شود دوست دارد همه کلمات را حفظ کند.

نقش مهم شناخت مفاهیم در حفظ قرآن / تنها وصیت همسر شهیدم قرآن خواندن برای او بودخدیجه فروغی، حافظ و مربی قرآن همدانی متولد سال 1359، طلبه سطح سه و مربی قرآن در آموزش و پرورش، همسر طلبه شهید احمد حجتی است که در مسیر نجف اشرف در سال 92 ترور شد و دارای دو فرزند است.

این حافظ قرآن به تشریح نحوه آشنایی و ورود به فعالیت‌های قرآنی پرداخت و در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: خواهر بزرگ‌ترم صوت و لحن بسیار زیبایی داشت، کلاس پنجم بودم که با شنیدن صدای او خیلی مشتاق به فراگیری قرآن شدم.

وی مطرح کرد: اصالتاً اهل روستای لالجین همدان هستم، در دوران کودکی در کلاس‌های قرآن بسیج شرکت می‌کردم، در لالجین استاد قرآنی نبود، سال 68 با چند نفر از هم‌سن و سال‌هایم در کلاس‌های آقای ملکی از بستگانم که تازه از جبهه برگشته بود شرکت می‌کردیم و پس از آن در کلاس مربی‌هایی که او تربیت کرد حضور پیدا می‌کردیم.

فروغی اظهار کرد: کلاس سوم راهنمایی بودم و هم‌زمان که در کلاس‌های روخوانی و تجوید بسیج شرکت می‌کردم به دانش‌آموزانی هم که در مقطع پنجم ابتدایی بودند آموزش می‌دادم.

وی با بیان اینکه حضور در این کلاس‌ها باعث رشد بنده شد، گفت: با توجه به اینکه در مناطق محروم بودیم و هیچ امکاناتی در زمینه آموزش قرآن نداشتیم، پس از اخذ دیپلم به حوزه علمیه همدان رفته و با اساتید متبحری آشنا شدم.

این حافظ قرآن با بیان اینکه علاقه‌ام به قرآن عامل اصلی ورود به مقوله حفظ بود، افزود: وقتی فردی با مفاهیم قرآن آشنا شود دیگر دوست دارد همه کلمات را حفظ کند.

لطافت آیات قرآن

وی با اشاره به لطافت آیات قرآنی گفت: قصد داشتم نهج‌البلاغه و صحیفه را حفظ کنم اما متن این کتب سخت و سنگین بود، حفظ قرآن به نظرم آسان‌تر آمد، قرآن کلمات زیبایی دارد و به راحتی در ذهن جا می‌شود و این در فرد ایجاد انگیزه می‌کند.

فروغی تصریح کرد: در ابتدا جزء 30 را در کلاس‌های قرآنی روستا به‌صورت تفریحی با دوستان حفظ می‌کردیم که سپس متوجه شدم توانایی حفظ کل قرآن را دارم.

همسر شهید حجتی با بیان اینکه در سال 1378 شروع به حفظ قرآن کردم، گفت: هنگامی‌ که شروع به حفظ قرآن کردم هیچ کلاس حفظی در لالجین نبود البته به لطف خدا در حال حاضر جامعةالقرآن لالجین تعداد بسیار زیادی حافظ تربیت کرده است.

وی ادامه داد: یک سال و نیم قبل از اینکه وارد حوزه علمیه همدان شوم خود در زمینه حفظ قرآن مشغول بودم، اما هنوز تسلطی بر آیات پیدا نکرده بودم تا اینکه مؤسسه جامعة‌القرآن در همدان تأسیس شد و با اساتیدی همچون خانم جهانگیری آشنا شدم.

فروغی با بیان اینکه کل قرآن را در مدت یک سال و نیم حفظ کرده است، اظهار کرد: اولین دوره حفظ تخصصی همدان، دوره یک ساله بود که من به‌عنوان اولین مربی این دوره در همدان بودم، برای ورود به جامعة‌القرآن آزمون داده و جذب مؤسسه شدم و قرار شد هم‌زمان هم خود مشغول به کار حفظ و تثبیت آن باشم و هم به‌عنوان مربی قرآن‌آموزان تازه وارد فعالیت کنم، صفحات کلام‌الله را در ذهنم تثبیت می‌کردم و در کلاس مجدد با قرآن‌آموزان آنها را مرور می‌کردم.

این مربی قرآن با اشاره به ازدواجش با شهید حجتی در سال 1383، گفت: با همسر شهیدم، 9 سال زندگی مشترک داشتیم، پس از ازدواج در قم ساکن شدیم که در آنجا کلاس حفظ تخصصی با تعدادی از دانش‌آموزان استعداد درخشان داشتم که مراحل اصلی حفظ من در آنجا شکل گرفت، پس از آن مربی دوره‌های حفظ دو ساله و چهار ساله در قم شدم.

وی تصریح کرد: این کلاس‌ها در تثبیت محفوظات من تأثیر داشت، آن دو سالی که کلاس تخصصی داشتم همه مسابقات را شرکت می‌کردم، به راحتی می‌توانستم قرآن را از حفظ بخوانم و الآن نزدیک به 11 سال از تثبیت محفوظاتم گذشته است.

فروغی بیان کرد: تمام دوره‌های تربیت مدرس را با آقای طباطبایی و همچنین دوره‌های روخوانی قرآن را نزد آقای قاسمی گذراندم.

حفظ قرآن مستلزم شناخت آن است

وی با بیان اینکه حفظ قرآن مستلزم داشتن شناخت و علی‌الخصوص درک مفاهیم آن است، گفت: همیشه در پاسخ به شکایت دانش‌آموزان حافظم که می‌گویند آیات قرآن فرّار از ذهن است به حضور مداوم در کلاس‌های قرآنی تأکید کرده و به آنها می‌گویم احساس کنید حافظ نیستید و مجدد شروع به حفظ کنید.

این همسر شهید با تأکید مجدد بر اینکه علاقه شرط اصلی حفظ قرآن است در غیر این صورت جاذبه‌ای برای فرد ندارد، تصریح کرد: شناخت مفاهیم قرآن خیلی مهم است، اگر حافظ ترجمه قرآن را بلد نباشد نمی‌تواند حفظ کند و باید آن را با معنی یاد بگیرد در غیر این صورت اگر دو سال هم برای حفظ قرآن وقت بگذارد ماندگاری ندارد.

فروغی همچنین به بیان اثرات مادی و معنوی قرآن در زندگی‌اش پرداخت و گفت: هم‌زمان که در جامعةالزهرا قم بودم به طلبه‌های ایرانی و خارجی قرآن آموزش می‌دادم در همان حین از بنده برای استخدام در آموزش و پرورش درخواست همکاری کردند و الآن نزدیک 10 سال است که در آموزش و پرورش به‌عنوان مربی در دبیرستان حضرت آمنه همدان مشغول به کار شده‌ام.

این حافظ قرآن اظهار کرد: در مسابقات قرآنی اداره آموزش و پرورش و استان هم به‌عنوان داور حضور یافتم و همچنین دارای رتبه‌های کشوری و استانی در تعدادی از مسابقات هستم.

تمام زندگی‌ام به برکت قرآن است

وی با بیان اینکه کل زندگی من به برکت قرآن است، گفت: آرزو دارم قرآن در روز قیامت شفیع من باشد و توانسته باشم به تمامی دستورات آن عمل کرده و در قیامت شرمنده آن نباشم.

فروغی با بیان اینکه همسرم شهید حجتی فردی اثرگذار در زندگی و فعالیت‌های قرآنی من بود، گفت: روزهای اول که در قم ساکن شده بودیم خود شهید به جامعةالقرآن‌های مختلف رزومه‌ام را تحویل داده بود و در نهایت حضور در آن کلاس‌ها عامل‌ اصلی در استخدام بنده در آموزش و پرورش بود.

وی اظهار کرد: اگر همسرم با مرگ طبیعی فوت می‌کرد هیچ‌گاه روحیه امروزم را نداشتم، هر جا کم آورد و دچار مشکل شده‌ام شهید دستم را گرفته و هر زمان هم مشکلم حل نشده به امام حسین(ع) متوسل می‌شوم.

شهید حجتی پشتیبان اصلی‌ام بود

این مربی قرآن با بیان اینکه شهید حجتی در تمام برنامه‌های قرآنی پشتیبانم بود، گفت: آغاز کار اصلی قرآنی من در قم و مشوق اصلی‌ام همسر شهیدم بود.

وی با بیان اینکه سادگی و اخلاص در عمل خصوصیت بارز شهید حجتی بود، اظهار کرد: یک‌بار به همسرم گفتم که فرشمان کهنه شده و باید عوض شود او در جوابم گفت فرش نو می‌خریم اما روحت بسیار بزرگ است آن را معطوف به مسائل دنیا نکن.

فروغی با بیان اینکه شهید حجتی اصلاً بسته به این دنیا نبود، گفت: تنها وصیت شهید این است که در حد مقدور همسرم برایم قرآن بخواند.

انتهای پیام
captcha