موسوعه شیخ بهایی تا پایان امسال منتشر می‌شود
کد خبر: 4094832
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

موسوعه شیخ بهایی تا پایان امسال منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار موسوعه شیخ بهایی تا پایان امسال خبر داد.

نجف لکزاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، پنجم آبان در مراسم رونمایی از مجموعه فقهی علامه شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن تسیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم مطهر احمدبن موسی(ع) و وفات استاد علیرضا صدرا از استادان برجسته کشور در عرصه سیاست، گفت: ایشان روز گذشته بر اثر سکته قلبی وفت یافتند و ثلمه بزرگی بر حوزه مطالعات و اندیشه سیاسی اسلام وارد شد. او توجه تام و تمامی به مبانی قرآنی و اسلامی و احادیث اهل بیت(ع) داشتند.

وی افزود: بنده از دوره لیسانس با ایشان آشنا بودم و استادی صددرصد معتقد به اسلام و مبانی اسلامی بودند و انشاء الله بتوانیم راه او را ادامه دهیم.

لکزایی با اشاره به انتشار موسوعه‌های شهید اول و ثانی، علامه شرف‌الدین، علامه بلاغی و ... بیان کرد: الان هم موسوعه شیخ بهایی در دست انتشار است و تا پایان امسال در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. علامه محمدحسین کاشف الغطاء هم سه موسوعه دارد که موسوعه کلامی قبلا در 14 جلد و دو جلد مدخل رونمایی شد؛ موسوعه فقهی هم امروز در 27 مجلد رونمایی می‌شود و مباحث سیاسی و اجتماعی و تاریخی ایشان هم در آینده رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه سبب شده تا ما آثار برخی از بزرگان و علما را احیاء کنیم این است که ایشان اندیشه‌های راهبردی داشته‌اند یعنی ضمن توجه به مسائل خرد جامعه اسلامی از توجه به مسائل کلان هم غافل نبودند. مثلا کسی مانند شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء ضمن اینکه به سؤالاتی از سراسر  مناطق اسلامی در حوزه فقهی و تفسیری و کلامی و ... پاسخ می‌داد در مسئله فلسطین هم پرچمدار و به مناطقی چون فلسطین و لبنان و سوریه رفته و علیه اسرائیل مبارزه کرده است.

لکزایی با بیان اینکه ایشان در قیام‌های جهادی در عراق مشارکت داشته است، اضافه کرد: آن مرحوم در عین حال به تاریخ و حکمت و کلام هم پرداخته و از همه زیباتر به نظام قانونی که بر جهان اسلام حاکم است توجه داشته لذا کتاب المجله که کتاب قانون بوده با رویکرد اهل بیتی مورد نقد قرار می‌دهد یعنی با  اینکه شیعه حکومت و دولتی ندارد او قانونش را می‌نویسد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: لذا این علمای راهبردی و جامع باید به جهان اسلام بیشتر معرفی شوند و الگوی خوبی برای طلاب و دانش‌آموختگان باشند.

انتهای پیام
captcha