«مسجد فیصل» پاکستان، نمونه‌ای درخشان از معماری مدرن اسلامی + فیلم
کد خبر: 4122826
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

«مسجد فیصل» پاکستان، نمونه‌ای درخشان از معماری مدرن اسلامی + فیلم

مسجد فیصل در اسلام‌آباد پاکستان که بزرگترین مسجد این کشور به شمار می‌رود دارای معماری خاص است. این مسجد به شکل چادرهای بادیه‌نشینان طراحی شده و از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، مسجد ملک فیصل معروف به «فیصل مسجد» که در دامنه تپه‌های سرسبز «مارگالا» در اسلام‌آباد واقع است به عنوان بزرگترین مسجد پاکستان شناخته می‌شود.
این مسجد علاوه بر برگزاری نماز و مراسم عبادی به عنوان یک جاذبه گردشگری و سمبل هنر و معماری اسلامی به مرکز جذب توریست تبدیل شده و از محوطه آن تمام شهر اسلام‌آباد قابل مشاهده است.

در سال ۱۹۶۹، یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی بنای این مسجد میان ۱۷ معمار بین‌المللی انجام شد که در نهایت «ودات دالوکای» معمار ترکیه‌ای برنده آن شد. کار ساخت آن از ۱۹۷۶ آغاز شد و در ۱۹۸۶ به پایان رسید.
این مسجد که فاقد گنبدهای رایج در مساجد است به شکل چادر بادیه‌نشینان طراحی و توسط چهار مناره بلند 79 متری احاطه شده است. این بنا دارای سقف‌های شیبدار صدفی شکل است که یک سالن عبادت مثلثی شکل را تشکیل می‌دهد.

در مجموع این بنا و محوطه آن، مساحتی به وسعت 33 جریب معادل 130 هزار متر مربع را پوشش می‌دهد. این مسجد به دلیل تأمین هزینه 28 میلیون دلاری ساخت آن از سوی ملک فیصل، پادشاه وقت عربستان سعودی، به نام او نامگذاری شد. مسجد فیصل، ظرفیت ۱۰۰ هزار نمازگزار را دارد.

کتابخانه عمومی مسجد که توسط آکادمی «دعوه» تأسیس شده است شامل هزاران جلد کتاب در موضوعات اسلامی است. روزانه صدها نفر به این کتابخانه مراجعه کرده و از کتاب‌های موجود در آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha