80 ناشر و 60 هنرمند سرشناس در نمایشگاه قرآن حضور دارند
کد خبر: 4130840
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
عزیززاده در گفت‌وگو با ایکنا:

80 ناشر و 60 هنرمند سرشناس در نمایشگاه قرآن حضور دارند

قائم‌مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره‌ بخش‌های جنبی این رویداد که از امروز در مصلی امام خمینی(ره) آغاز می‌شود، گفت: یکی از این بخش‌ها به بخش فروش کتاب، آثار و مکتوبات قرآنی بازمی‌گردد که در آن از 80 ناشر برگزیده سراسر کشور با ارائه جدیدترین آثارشان در کنار بخش محصولات و آثار فرهنگی اصیل از 60 هنرمند سرشناس حضور دارند.

«سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم» از 12 تا 25 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. برای اطلاع درباره بخش‌ها مختلف، رویدادها و برنامه‌های متعدد این رویداد در بخش‌های اصلی و جنبی آن؛ رویکردهای متفاوت این دوره نمایشگاه در قیاس با ادوار پیشین و آشنایی با بخش بین‌الملل و کشورهای خارجی حاضر در این رویداد قرآنی با محمدمهدی عزیززاده؛ قائم‌مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

محمدمهدی عزیززاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: امسال با توجه به آنکه شاهد تقارن و هم‌نشینی «بهار جهان» و «بهار جان» هستیم، ما نیز در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند سنت همه‌ساله، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در سی‌امین گام خود با افتخار برگزار خواهیم کرد و میزبان تمامی قرآن دوستان و تمامی مؤمنان روزه‌دار و مأنوس با کتاب آسمانی مسلمانان در این رخداد خواهیم بود.

وی با اشاره به آنکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی سی‌امین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و شاهد ورود آن به دهه چهارم فعالیتش خواهیم بود، درباره رویکرد ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در قیاس با ادوار پیشین خاطرنشان کرد: امسال در این رویداد نمایشگاهی و بین‌المللی معطر به نام کلام‌الله مجید تلاش کردیم تا در حوزه طراحی و فضاسازی آن نگاه مخاطب‌محوری خود را با تمرکز بر نوجوانان و جوانان دهه نودی، هشتادی و همچنین کودکان استوار کنیم.

قائم‌مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: ویژه‌ترین بخش نمایشگاه امسال مربوط به دختران و بانوان طراحی شده است و تمام سعی خود را به کار بستیم تا در فضاسازی نمایشگاه امسال این اصول را مدنظر قرار دهیم.

حضور 12 گروه به نمایندگی از اقوام مختلف ایرانی

عزیززاده یادآور شد: همچنین در این دوره نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه کتاب آسمانی مسلمانان، محصولات مختلف و متنوع حوزه قرآن و عترت نیز در بخش‌های مختلف این رویداد به نمایش درخواهد آمد. تمامی علاقه‌مندان و حاضران در مصلای حضرت امام خمینی(ره) به‌ عنوان میزبان این نمایشگاه، می‌توانند تمامی نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف با تخفیف‌های بسیار مناسبی که برای رفاه حال آنها در نظر گرفته شده است تهیه کنند.

قائم‌مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره دیگر ویژگی‌های ممتاز و متفاوت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در قیاس با ادوار پیشین این رویداد با تأکید بر آن‌که تلاش تمامی برگزارکنندگان این رخداد آن بود تا شب‌های رمضانی پرنشاطی را تمامی مخاطبان حاضر در گام سی‌ام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تجربه کنند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های متفاوتی که همکارانمان برای این دوره نمایشگاه تدارک دیده‌اند «جشنواره افطار ایرانی» است.

وی افزود: در جشنواره «افطار ایرانی»؛ 12 گروه از استان‌های مختلف به نمایندگی از اقوام مختلف ایرانی؛ آیین‌ها، رسوم و سنت‌های خود را در مواجهه و میزبانی از ماه مهمانی خدا با ارائه افطاری‌های ویژه و برگرفته از فرهنگِ خوراک و نوشیدنی‌های بوم و اقلیم دیارشان در نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

میزبانی از20 کشور مسلمان

عزیززاده همچنین درباره کشورهای حاضر در این رویداد و تنوع و تکثر بخش بین‌المللی این دوره نمایشگاه گفت: دیگر تلاش دست‌اندرکاران برگزاری این دوره نمایشگاه بر آن بوده تا بخش بین‌الملل نسبت به سال‌های پیش تفاوت‌های چشمگیرتری داشته باشد. بر همین اساس از کشورهای متعدد اسلامی دعوت کرده‌ایم تا ضمن حضورشان؛ نمایندگانی را از نهادها، مؤسسات و سازمان‌های مختلف ملی و بین‌المللی خود را برای حضور پررنگ‌تر در گام سی‌ام نمایشگاه قرآن کریم معرفی کنند.

وی با اعلام آن‌که حضور حدود 20 کشور در نمایشگاه قرآن کریم امسال قطعی شده است یادآور شد: ازجمله این کشورها می‌توان به روسیه، سریلانکا، هند، پاکستان، تاجیکستان، اندونزی، مالزی، عمان و عراق از قاره‌های آُسیا و اروپا اشاره کرد. همچنین از قاره آفریقا نیز کشورهایی چون نیجر، تونس و الجزایر تاکنون حضورشان در نمایشگاه قطعی شده است. از تمامی این کشورها مؤسسات، نهادها و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآنی و هنرمندان شناخته‌شده‌شان در این دوره نمایشگاه حضور به هم خواهند رساند.

افتتاح با حضور رئیس دولت سیزدهم

قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آن‌که سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز شنبه؛ 12 فروردین با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد و تا 25 فروردین ادامه خواهد داشت، گفت: این رویداد طی بازه زمانی یادشده از ساعت 17 تا 24 میزبان مخاطبان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای میزبانی هرچه شایسته‌تر از تمامی مخاطبان و روزه‌داران حاضر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بسته‌های افطاری ساده در محوطه نمایشگاه پیش‌بینی شده است تا بازدیدکنندگان در ساعت افطار ضمن بازدید خود از بخش‌های مختلف این رویداد بتوانند افطاری ساده‌ای را مهمان نمایشگاه قرآن و سفره پُر نعمت و برکت ماه مهمانی خدا باشند.

حضور 80 ناشر با جدیدترین آثار قرآنی

عزیززاده درباره‌ بخش‌های جنبی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره بر آنکه سه بخش فروشگاهی را مانند ادوار پیشین در این دوره نمایشگاه نیز میزبانی خواهیم کرد اظهار داشت: یکی از این بخش‌ها به بخش فروش کتاب، آثار و مکتوبات قرآنی بازمی‌گردد که در آن از 80 ناشر برگزیده سراسر کشور با ارائه جدیدترین آثارشان در حوزه کتاب آسمانی مسلمانان میزبانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این بخش محصولات و آثار فرهنگی اصیل مانند تابلوفرش‌ها، خوش‌نویسی و دست‌نوشته‌های مربوط به قرآن و اسماءالحسنی که مجموعه‌ای از 60 هنرمند سرشناس سراسر کشور است را به مخاطبان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه ارائه خواهیم کرد.

شرکت 250 تولیدکننده محصولات پوشش عفیفانه

قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همچنین در کنار بخش‌های یاد شده، در غرفه عرضه محصولات مرتبط با حجاب؛ بخش بزرگی را برای ارائه محصولات «پوشش عفیفانه» که طی سالیان و ادوار گذشته این نمایشگاه به‌عنوان غرفه عفاف و حجاب معرفی شده بود، با وسعت و تنوع بسیار قابل‌توجهی در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده‌ایم.

وی یادآور شد: در این غرفه‌ها که همسو با شعار سال 1402 و مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری با محور «مهار تورم و رشد تولید» تدارک دیده شده است شاهد ارائه محصولات متنوع تولیدکنندگان داخلی به مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه سی‌ام قرآن کریم خواهیم بود.

پاسخ به پرسش‌های مردم

قائم‌مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تشریح دیگر بخش‌های اقماری این دوره نمایشگاه به بخش «مشاوره‌های قرآن بنیان» اشاره کرد و گفت: در این بخش که به‌صورت کاملاً رایگان به بازدیدکنندگان این نمایشگاه در تمامی حوزه‌های عمومی و تخصصی مشاوره‌های دقیق، علمی و کارشناسان ارائه خواهد شد، جمعی قریب بر 70 مشاور متخصص گرد هم آمده‌اند تا با حضور در نمایشگاه، ارتباط مستقیم و رودررو با مخاطبان؛ پاسخ‌گوی تمامی موضوعات نیاز به مشورت آن‌ها و کمک در راستای تصمیم‌گیری دقیق پرسشگران و طالبان این دست از خدمات باشند.

برپایی «کرسی‌های تلاوت اذانگاهی»

عزیززاده در پایان درباره نشست‌های تلاوت قرآن در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: هر شب طی بخشی با نام «کرسی‌های تلاوت اذانگاهی» از ساعاتی قبل ‌از اذان مغرب شاهد حضور قاریان ممتاز، برجسته و برگزیده کشور در نمایشگاه هستیم. تمامی آن‌ها طی برنامه‌ریزی مختلف به تلاوت کلام‌الله مجید می‌پردازند.

وی یادآور شد: این محفل نورانی، میزبان تمامی بازدیدکنندگان و حاضران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خواهد بود. برای علاقه‌مندان و مشتاقان همدلی با آیات وحی برای حضور در این کرسی‌های تلاوت اذانگاهی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمامی افراد بی‌نیاز نیاز به ثبت‌نام می‌توانند رد این محافل جمع‌خوانی قرآن مجید شرکت کنند.

یادآوری می‌شود؛ سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 25 فروردین‌ 1402 از ساعت 17 تا 24 در مصلای امام خمینی(ره) میزبان مخاطبان خواهد بود.

گفت‌وگو از امین خرمی

انتهای پیام
captcha