برپایی نمایشگاه قرآن با حضور فعالان قرآنی 21 کشور
کد خبر: 4130878
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
محمدمهدی اسماعیلی در جمع خادمان قرآن کریم خبر داد:

برپایی نمایشگاه قرآن با حضور فعالان قرآنی 21 کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در تهران و بیست‌وهشتمین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم گفت: نمایشگاه امسال نسبت به دوره قبل از نظر وسعت دو برابر شده و از فعالان 21 کشور دعوت شده است، همچنین وزرای حوزه معارف دینی کشورهای اسلامی به تهران می‌آیند.

اسماعیلی، وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در تهران و بیست‌وهشتمین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم امروز، 12 فروردین 1402 که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، چند مورد از اقدامات دولت در حوزه قرآن و عترت را بیان کرد و گفت: در این دولت مردمی، مهمترین مأموریت حوزه فرهنگی را عبور انقلاب اسلامی از مرحله دولت اسلامی به جامعه اسلامی می‌دانیم و این اتفاقی بزرگ و تاریخی است که باید روی دهد.

بازگشت به برهنگی ارتجاست

وی با اشاره به اینکه در 12 فروردین 1358 نظام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شد و بعد با تصویب قانون اساسی دولت اسلامی شکل گرفت و عبور از مرحله دولت اسلامی به جامعه اسلامی و تحقق تمدین نظام اسلامی را نیز باید شاهد باشیم، عنوان کرد: توجه به فرهنگ قرآنی در رأس این فعالیت‌هاست و در این مسیر عقب‌گرد و ارتجا نداریم. بازگشت به برهنگی ارتجاست و در این مسیر و حرکت نورانی، برهنگی جایی ندارد و جامعه هر روز باید به سمت سلوک برود. این برنامه مهم دولت مردمی در همه بخش‌هاست. فرهنگ قرآنی در این دولت در صدر است. توسعه و ترویج قرآن مأموریت مهم دولت است.

شعار بازگشت به مساجد

اسماعیلی افزود: با تأسی به راهنمایی حکیم فرزانه، رهبر انقلاب، که سال‌هاست، طلیعه ماه مبارک رمضان را به خانواده قرآنی اختصاص داده‌اند و مطالباتی را بیان می‌کنند، مبنای امور این وزارتخانه مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری است. ایشان در جلسه قرآنی امسال فرمودند: هر مسجد را پایگاهی برای ترویج قرآن قرار دهید. ما نیز امسال در وزارت ارشاد 26 هزار کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد را به پایگاه تعلیم و ترویج قرآن مبدل خواهیم کرد و در بخش‌های مختلف این رویکرد دنبال می‌شود. همچنین بسته مأموریتی برای تحقق وظایف فرهنگ قرآنی برای دیگر معاونت‌های ارشاد و حتی دیگر دستگاه‌ها تعریف خواهیم کرد و در ادامه ارزیابی نیز خواهد شد. وظیفه هر دستگاه را در راستای ترویج قرآن تعیین و گزارش عملکرد‌ها را فصلی تقدیم رئیس‌جمهور می‌کنیم. این دولت با شعار بازگشت معارف قرآنی و توجه به مساجد، مدیریت کشور را در اختیار گرفته است.

گفت‌و‌گو‌های قرآنی تهران در نمایشگاه

اسماعیلی با اشاره به آغاز به کار دو هفته‌ای نمایشگاه قرآن در تهران گفت: نمایشگاه در سی امین دوره ممتاز خواهد بود. 49 بخش و کمیته فعال هستند. از 21 کشور دعوت شده است و وزرای حوزه معارف دینی کشورهای اسلامی به تهران می‌آیند. دکتر مصطفوی «گفت‌و‌گو‌های قرآنی تهران» را راه‌اندازی کرده‌اند که بسیار مبتکرانه است.

وی افزود: نمایشگاه امسال نسبت به پارسال از نظر وسعت دو برابر شده است و 75 هزار مترمربع به آن اختصاص یافته است. دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها غرفه‌های ویژه با محوریت مؤسسات قرآنی را دارند.

اسماعیلی در ادامه به برشمردن فعالیت‌های این وزارتخانه پرداخت و بیان کرد: در وزارت فرهنگ، مجوز فعالیت سه هزار مؤسسه قرآن و عترت صادر شده است. در لایحه بودجه با حمایت رئیس‌جمهور و مجلس محترم گام‌های بلندی برای تقویت زیرساخت فرهنگی و در صدر آن حوزه قرآن برداشته شده است.

وی در پایان با اشاره به اجرای طرح قرآنی «بشری» و اینکه بیش از پنج هزار مربی قرآن در آن تربیت شده‌اند و نیز اجرای طرح رسول اکرم(ص) گفت: افتخار جامعه اسلامی ما به تعالیم اسلامی است. در یک روستا 300 بانوی حافظ قرآن حضور دارند. اینها افتخار نظام است و این مسیر در دولت فعلی با قوت به یاری خدا ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha