نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی است
کد خبر: 4131220
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
وزیر ارشاد:

نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی است

محمدمهدی اسماعیلی در آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: ابتکار امسال نمایشگاه با دعوت از ۲۱ کشور جهان اسلام کمک می‌کند تا همه کشورهای اسلامی گردهم آمده و از معارف اسلامی بهره ببرند.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز، 14 فروردین ماه در افتتاحیه بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران اظهار کرد: خوشحالم که امروز در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن میزبان مهمانانی از کشورهای اسلامی به ویژه وزیر محترم فرهنگ و امور دینی موریتانی و وزیر محترم فرهنگ و گردشگری نیجر هستیم.

وی افزود: ما امروز سی‌امین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن را در تهران تجربه می‌کنیم، امیدوارم این جلسه برای دوستان عزیز و میهمانان گرامی حاوی نکات خوب و وحدت‌بخش میان امت اسلامی باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن سی‌امین دوره برگزاری با شکوه خود را آغاز کرده است؛ گفت: امروز در ایران صدها هزار حافظ قرآن و میلیون‌ها فعال در حوزه پژوهش‌ها و آموزش‌های قرآنی مشغول به کار هستند. دانشگاه‌ها و مدارس قرآنی و جلسات دینی رونق بسیار زیادی در کشور ما دارد و در ماه مبارک رمضان جلسات قرآنی با شکوه بسیار در حال انجام و برگزاری است.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ابتکار امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن و دعوت از ۲۱ کشور جهان اسلام کمک می‌کند تا همه کشورهای اسلامی گردهم آمده و از معارف اسلامی استفاده کنند.

وی گفت: در سال‌های اخیر شاهد اقداماتی علیه قرآن بودیم و قصد داریم در این نمایشگاه گام‌های مؤثری برای صیانت و اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: بیش از ۷۵ هزار مترمربع را در مصلای تهران به این دوره از نمایشگاه اختصاص یافته و بسیاری از بخش‌های نمایشگاه مبتکرانه پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن‌ها بخش بین‌الملل است که امیدواریم بتوانیم این تجربه جدید را پیش ببریم.

محمد حمید، وزیر فرهنگ گردشگردی و صنایع دستی نیجر از دیگر سخنرانان افتتاحیه بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: من نماینده کشور نیجر هستم تا در اینجا صحبت کنم و به مناسبت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن من در اینجا حضور دارم. ابتدا بر خودم لازم می‌دانم از دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم که از کشور ما دعوت به عمل آورده‌اند تا وحدت بین دو کشور تقویت شود.

نیجر به اسلام افتخار می‌کند

محمد حمید تصریح کرد: ما اینجا هستیم تا فرهنگ قرآنی و اسلام و مسلمانی را تبلیغ کنیم و از کشورمان سخن بگوییم، نیجر در غرب آفریقا قرار دارد و بخش زیادی از مردم این کشور مسلمانند و به خاطر همین فرهنگ مسلمانی در کشور ما، خواهان زیادی دارد و کشور نیجر به اسلام افتخار می‌کند.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی است

وی گفت: نیجر بزرگترین دانشگاه اسلامی را در آفریقا دارد و ما گام‌های مهمی برای نشر فرهنگ اسلامی و ارتقای معنویت برداشته‌ایم که از آن جمله رواج کتابخانه‌های اسلامی بوده است.

الداه ولد سيدی ولد أعمر طالب، وزیر امور اسلامی و معارف موریتانی دیگر سخنران مراسم نیز ضمن تشکر از مسئولان ایرانی به خاطر دعوت از این کشور برای شرکت در نمایشگاه گفت: من از مسئولان این نمایشگاه که در ماه قرآن، قرآن و مفاهیم قرآنی را ارج نهاده و چنین نمایشگاهی را برگزار کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: دعوت از موریتانی برای شرکت در نمایشگاه بیانگر روابط صمیمی ایران و موریتانی و روابط تاریخی گرم دو کشور است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث تعالی معارف اسلامی خواهد شد.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی است

وزیر امور اسلامی موریتانی همچنین اظهار کرد: شما با این نمایشگاه به مسئولیتی که واجب کفایی است، عمل کرده‌اید و چنین نمایشگاه قرآنی را به نمایندگی از امت اسلامی برگزار کرده‌اید.

وی در پایان گفت: قرآن کریم از بهترین عبادات است و در قرآن هم، قرائت و عمل به آن از عبادات برشمرده شده است.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای گردهمایی کشورهای اسلامی است

یادآور می‌شود، بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز با حضور هنرمندان کشورهای مختلف جهان و نمایندگانی از ۲۱ کشور آغاز به کار کرد. هند، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، روسیه، عراق، پاکستان، سریلانکا، لبنان، افغانستان، تانزانیا، کنیا و عمان از جمله کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه هستند که در این رویداد به معرفی فعالیت‌های خود می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha