توهین به قرآن توهین به همه مقدسات بشری است
کد خبر: 4131231
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
آیت‌الله مبلغی:

توهین به قرآن توهین به همه مقدسات بشری است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن بالاترین نهاد عدالت و قداست است و توهین به آن به معنای توهین به همه قداست‌هاست.

آیت الله مبلغی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «تکریم قرآن مجید و کتاب مقدس از دیدگاه ادیان الهی و حقوق بین‌الملل»، امشب، ۱۴ فروردین ماه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

ضرورت همگرایی در جهان امروز

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری سخنران نخست این نشست بود که با ضروری دانستن همگرایی در جهان امروز اظهار کرد: جهان امروز به همگرایی احتیاج دارد و در قرآن به چند نوع همگرایی اشاره شده که اولین نوع همگرایی انسانی است و دومین نوع همگرایی مربوط به همگرایی ادیانی است و نوع سوم همگرایی هم به همگرایی در حوزه فطرت اشاره دارد؛ چهارمین نوع همگرایی نیز همگرایی نسل‌هاست و امروز باید آن را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم قوام و نیکوکاری را برای همه می‌خواهد و از سوی دیگر سلوک را بالاترین نقطه اخلاق‌ می‌داند، افزود: در کنار این موضوع قرآن بر عدالت هم تأکید دارد و برای آن قید و‌ استثنایی قائل نیست و آن را برای همه می‌خواهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: قرآن بالاترین نهاد عدالت و قداست است و توهین به آن به معنای توهین به همه قداست‌هاست. اصطلاح احترام به مقدسات به فرآیندی اشاره دارد که طی آن به یک ذات، شی، مکان یا زمان یا آداب ویژه به‌دلیل ارتباط آن با خدا یا معنویت، ارزش ویژه‌ای داده می‌شود.

تقدیس مقدس؛ پدیده‌ای پرنفوذ در تاریخ

وی پدیده تقدیس مقدس را یک حرکت و پدیده پرنفوذ در تاریخ دانست که رابطه اتباع ادیان و حتی روابط انسانی براساس آن تنظیم می‌شود و به همین دلیل تأسیس یک دانش با عنوان فلسفه تقدیس را امری مهم عنوان کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شناخت ماهیت تقدیس به عنوان یکی از مهمترین و پایه‌ای‌ترین پدیده‌های فرهنگی و مذهبی است که باعث تشکیل ارزش‌ها، نگرش‌ها، باورها، تعهدات و رفتار‌های اجتماعی و هویت فردی و اجتماعی جامعه بشری می‌شود.

سیدعلی موسوی، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه به عنوان سخنران بعدی این نشست درباره محکومیت حقوقی اهانت به مقدسات گفت: علی‌رغم رشد و توسعه جامعه بشری در سطوح مختلف تعاملات اجتماعی، اما همچنان شاهد توهین به مقدسات دینی هستیم که متأسفانه در بهمن ماه سال گذشته در سوئد نمونه‌ای از آن اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه متأسفانه موضوع اهانت به ادیان و این پدیده شوم با سوءاستفاده از مفاهیم حقوق بشری همراه است و به اسم دموکراسی و حق آزادی بیان صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: در اسناد بین‌المللی استفاده از آزادی بیان منوط به حدود و ثغور‌هایی بوده و حد و حدودی برای آن قائل هستند.

احترام به ادیان از اصول حقوق بشر

به گفته مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه، هرکسی حق آزادی بیان دارد ولی استفاده از آن با احترام به حقوق دیگر ادیان پذیرفتنی است.

موسوی یادآور شد: در دیوان اروپایی حقوق بشر هم اصل احترام به ادیان و مقابله با اظهارات نژادپرستانه تأکید شده و چندین رأی در این رابطه صادر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید مقوله احترام به ادیان را به عنوان یکی از عناصر و مؤلفه‌های قوام‌دهی به حقوق بشر قلمداد کنیم و با هر عاملی که به آن ضربه وارد می‌کند باید مقابله شود، گفت: بدون تردید مقوله دین یکی از عناصر زندگی بشری است و نباید با اظهارات نژادپرستانه به آن ضربه وارد کرد.

ساختار جمهوری اسلامی مبتنی بر قرآن

مهدی مصطفوی، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سخنران پایانی این نشست با تقدیر از برگزارکنندگان سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تأکید کرد: مبنا و ساختار فعالیت جمهوری اسلامی ایران، قرآنی است و تصویب شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی یکی از افتخارات نظام اسلامی محسوب می‌شود. ایران در حوزه‌های آموزش و ترویج فعالیت‌های قرآنی به خوبی درخشیده و امیدواریم این نشست‌ها در نمایشگاه قرآن بتواند گفتمان قرآنی را در جهان اسلام ترویج دهد.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha