حمایت از مجموعه‌های فرهنگی دانش‌بنیان و مسئله‌محور دنبال شود + صوت
کد خبر: 4131481
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

حمایت از مجموعه‌های فرهنگی دانش‌بنیان و مسئله‌محور دنبال شود + صوت

معاون اجرایی مدرسه فقاهت درباره با چالش‌های فعالیت فرهنگی دانش‌بنیان گفت: حمایت از چنین مجموعه‌هایی منسجم‌تر و مسئله‌محورتر دنبال شود. 

حمایت از مجموعه‌های فرهنگی دانش‌بنیان و مسئله‌محور دنبال شودمهدی مقدم، معاون اجرایی مدرسه فقاهت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره فعالیت دانش‌بنیانی این مدرسه گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم در حوزه VIOP (Voice Over Internet) و انتقال گفتار از طریق اینترنت است که سه محصول دانش‌بنیان ویکی فقه، مدرسه فقاهت و کتابخانه مدرسه فقاهت را تدوین و طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: انتقال دروس خارج فقه روی اینترنت به صورت زنده زیر مجموعه این حوزه قرار می‌گیرد. هدفمان این است که در حوزه مستندسازی ورود کنیم و اینکه هر حرفی در حوزه دین زده می‌شود به صورتی باشد که شاهد مثال‌ها و مستنداتش در اینترنت موجود و برای همه قابل دسترسی باشد که خود این از پراکنده‌گویی یا خدای نکرده اشکال‌گویی که ممکن است افراد دچارش شوند و در موضوعات خاصی نسبت به دین به انحراف کشیده شوند جلوگیری می‌کند، ویکی فقه می‌تواند این کار را انجام دهد و به ما کمک کند که به هدفمان برسیم.

مقدم اظهار کرد: در حوزه مستندسازی، کتابخانه مدرسه فقاهت را ایجاد کردیم تا در زمان اندک بتوان دسترسی به منبع و مأخذ سخنانی که قرار است درباره دین زده شود ایجاد شود و در آن بازه اندک قابل جست‌وجو باشد. این کارها به صورت مجموعه زیرساخت مستندسازی قابل ایجاد و طراحی بوده و سعی کردیم در این حوزه روز به روز کارمان را گسترش دهیم.

معاون اجرایی مدرسه فقاهت در رابطه با مخاطبان این فعالیت دانش‌بنیانی گفت: مخاطب خاص و عام داریم. مخاطب بیشتر اصطلاحات و مطالبی که در سایت ویکی فقه قرار گرفته هم می‌تواند عامه مردم باشند و هم پژوهشگرانی که در این حوزه می‌خواهند جست‌و‌جو کنند. در مورد مدرسه فقاهت و بحث دروس، مخاطب خاص داریم، افرادی هستند که در حوزه علمیه در سطح خارج دروسی را طی می‌کنند که این دروس روی سایت قرار گرفته و منعکس شده است.

وی با بیان اینکه این فعالیت مربوط به بخش خصوصی است ولی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی پای کار هستند، درباره بحث درآمدزایی نیز گفت: ما وظیفه‌محوری را در این حوزه مد نظر قرار داده‌ایم. شرکت‌های دانش‌بنیان سودمحور و یا وظیفه‌محور هستند. ما فروش خاص و درآمدزایی از سایت نداریم و کارمان وظیفه‌محور و کاری است که روی زمین مانده بود. افراد مجموعه احساس مسئولیت داشتند و در این حوزه ورود کردند. سه محصولی که ذکر شد به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

مقدم در رابطه با چالش فعالیت فرهنگی دانش‌بنیان، بیان کرد: وظیفه‌محور و سودمحور بودن یک چالش بزرگ برای بحث‌های فرهنگی است و اگر تأمین هزینه نشود دچار مشکل می‌شوند و اگر هم به سمت به درآمدزایی بروند شاید به رسالت و دغدغه‌ای که در این حوزه هست دست پیدا نکنند و با هدفشان در تضاد قرار می‌گیرند.

وی افزود: چالش‌های بزرگی وجود دارد که نیازمند این است حمایت از مجموعه‌های فرهنگی منسجم‌تر و مسئله‌محورتر دنبال شود.  

مقدم درباره چگونگی امکان استفاده از این اپلیکیشن‌ها، گفت: هنوز به سمت اپ اندرویدی نرفته‌ایم ولی مطالب در سایت خودمان به نشانی‌های wikifeqh.ir ،https://lib.eshia.ir منعکس شده و در داخل این سایت‌ها لینک‌ها قرار داده شده است. دوستان درصدد هستند که در استورهای مختلفی که در زمینه اندرویدی است نیز این محصولات را ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha