ادامه فعالیت طرح بشری در آموزش و پرورش
کد خبر: 4131756
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
علیرضا معاف خبر داد:

ادامه فعالیت طرح بشری در آموزش و پرورش

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از نومربیان و مجریان برتر طرح بشری (آموزش نوین قرآن کریم) با اشاره به اجرای این طرح در 20 استان و تحت پوشش قرار گفتن 10 استان دیگر در آینده، گفت: در تلاش هستیم تا طی یک تفاهم نامه اجرای این طرح را به آموزش و پرورش ببریم.

ادامه فعالیت طرح بشری در آموزش و پرورش؛ تربیت 5 هزار مربی

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش تجلیل از نومربیان و مجریان برتر طرح بشری، عصر امروز 16 فروردین از ساعت 17 الی 18:30 با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام مهدی شجاع، قاری ممتاز کشور و مدیرکل ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. و در ادامه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.

وی‌ با اشاره به اینکه خداوند متعال به انسان تخفیف می‌دهد، گفت: خداوند می‌داند شما ضعف‌هایی دارید و لذا تخفیف می‌دهد و آسان می‌گیرد. تلاوت قرآن هم همینطور است، یک‌ جا می‌گوید هرچقدر می‌توانید تلاوت کنید، یک جای دیگر هم می‌گوید حق تلاوت را ادا کنید.

معاف با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین نکات در حق تلاوت به این جلسه ارتباط دارد، بیان کرد: یکی از نکات اصلی این است که هم کسی که تلاوت می‌کند و هم کسی که گوش می‌دهد قرآن را بفهمد. رهبر قرآن‌دان انقلاب در دیدار امسال با جامعه قرآنی فرمودند که هدف اصلی تلاوت اثرگذاری است، اثرگذاری هم از طریق اداکردن حق تلاوت عملی می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که از متن قرآن خوف داریم. سال ۸۵ پژوهشی انجام شد که درآن پژوهش درصد بسیار بالایی (حدود 60 الی 70 درصد) از کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند گفته بودند که از مراجعه به قرآن خوف دارند و لذا سراغ قرآن نمی‌روند. همچنین در این پژوهش مشخص شد 90 درصد کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، در روخوانی قرآن کریم مشکل دارند.

وی اظهار کرد: سال‌هاست در محیط آکادمیک و محیط‍‌های دیگر بحث می‌شود که چه کنیم ‌مردم در مواجهه با قرآن نترسند. برای رفع این مشکل طرحی ارائه و سال‌ها در برخی محافل حرفه‌ای تجربه شد. در این طرح افراد با هر سطح سواد می‌توانند با یک ‌مدل آموزشی انس با قرآن پیدا کنند و قرآن را بفهمند. این طرح با نام بشری بیش از یک سال است در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد کلید خورده است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه طرح بشری در 20 استان اجرا شده است، بیان کرد: در این مدت بیش از پنج هزار مربی تربیت شده است. وزیر محترم ارشاد هم عنایت ویژه‌ای به این طرح دارند.

معاف افزد: علاوه بر طرح بشری که به آموزش عمومی و توده‌ای قرآن اختصاص دارد طرح دیگری با نام طرح اسوه برای استعدادیابی تلاوت اجرا می‌شود که نخبگانی است. اما طرح بشری به صورت عمومی است و با استفاده از آن قرآن‌آموز در مدت کوتاهی کلمات کلیدی قرآن را از طریق استماع می‌آموزد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم واگذاری این طرح اشاره و اظهار کرد: از این پس باید این طرح را به آموزش و ‌پرورش بدهیم، در همین راستا تعاملات و تفاهم‌نامه‌ای برای به امضا رسیدن دو وزیر ارشاد و آموزش و پرورش تهیه شده تا این طرح به آموزش و ‌پرورش برود و در آنجا اجرایی شود.

معاف بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش مجوز استخدام ۲۶ هزار نفر را گرفته است و با سازمان امور استخدامی تفاهم کرده‌ایم تا کسانی که در موسسات طی دو سال اخیر کار مربیگری کرده‌اند بتوانند در این آزمون ‌حضور داشته باشند.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه سخنان خود در این مراسم با اشاره به اینکه هر کسی طرح بشری را دیده آن را پسندیده است، گفت: البته این طرح مخالفانی نیز دارد و این طبیعی است که هر کار موفقی یک سری مخالف هم داشته باشد. اتفاقا به‌ دلیل همین حملات متوجه شدیم طرح موفقی است. برخی دوستان در جامعه قرآنی با هر کار جدید و ‌هر فکر ‌جدیدی مخالفت می‌کنند، اما ما اسیر این حملات نمی‌شویم و با قوت کار خود را ادامه خواهیم داد تا 10 استان باقیمانده را نیز پوشش دهیم و تعداد مربیان افزایش پیدا کند.

معاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه قرآن در دنیاست، بیش از ۱۲ سال به عنوان رئیس در نماشگاه‌ها حضور داشته‌ام و به جرأت می‌گویم امسال با شکوه‌ترین و موفق‌ترین نمایشگاه قرآن را شاهد بوده‌ایم.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم از تعدادی از نومربیان و مجریان برتر طرح بشری در سراسر کشور با اهدای لوح یادبود تجلیل شد. این مراسم بدون حضور وزیر ارشاد برگزار شد. طی روزهای گذشته و در اطلاع‌رسانی‌های اولیه از برگزاری این مراسم با حضور وزیر ارشاد خبر داده شده بود.

انتهای پیام
captcha