تبیین و تربیت انسان، مهم‌ترین وظیفه زن تراز انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4131763
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
ملک‌زاده:

تبیین و تربیت انسان، مهم‌ترین وظیفه زن تراز انقلاب اسلامی است

یک کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اگر بخواهیم یک ماموریت مهم برای زن تراز انقلاب اسلامی تعریف کنیم، ماموریتی جز تبیین وجود ندارد و ماموریت شاخص زن تراز انقلاب اسلامی این است که انسان تراز انقلاب اسلامی اعم از مرد و زن را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «الگوی تربیتی زن تراز انقلاب اسلامی» با حضور مریم ملک‌زاده، کارشناس مسائل مذهبی امروز ۱۶ فروردین در غرفه نهادهای حوزوی برگزار شد.

ملک‌زاده در این نشست بیان کرد: مقام معظم رهبری تعریفی در رابطه با زن تراز انقلاب اسلامی مبنی بر الگوی سوم زن ارائه کردند که عبارت است از اینکه زنان ما در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که یک زن می‌تواند هم عفیف و هم تاریخ‌ساز باشد.

هم‌وزن بودن قرآن و زن در دیدگاه امام خمینی(ره)

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز می‌فرمایند همانطور که قرآن انسان‌ساز است زن هم انسان‌ساز است. امام(ره) زن را هم‌وزن قرآن کریم می‌دانند و این تعریف بسیار والا است. همانطور که قرآن انسان‌ساز است و انسانی می‌سازد که خلیفه‌الله است.زن نیز می‌تواند با تربیت صحیح خود انسان می‌سازد.

ملک‌زاده اضافه کرد: در زمان جاهلیت وقتی مردان صاحب دختر می‌شدند برای آنها ننگ بود اما اسلام زن را به جایگاه اصلی خود رساند. پیامبر اسلام(ص) در جایی که زن را زنده به گور می‌کردند بوسه بر دست دختر خود می‌زدند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اینکه جسم کسی را به اسیر کنند سخت است اما زمانی که روح انسانی را به اسارت دربیاورند بسیار سخت تر است. استعمار گاهی در جسم انسان‌ها و گاهی در روح انسان‌ها است و استعمار روح انسان‌ به مراتب خطرناک‌تر است.

تبیین؛ ماموریت زن تراز انقلاب اسلامی

وی با اشاره به جهاد تبیین گفت: این روزها مقام معظم رهبری بر موضوع جهاد تبیین تاکید ویژه‌ای دارند. اگر بخواهیم یک ماموریت مهم برای زن تراز انقلاب اسلامی تعریف کنیم ماموریتی جز تبیین وجود ندارد. زنان بهترین تبیین‌گر هستند و می‌توانند در این عرصه خوش بدرخشند. باید جایگاه زن تبیین شود که زنان چه جایگاهی در این عالم دارند.

ملک‌زاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) بود افزود: مراحل مختلفی را از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز طی کردیم و اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی و سپس در پی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم. انسان‌های تمدن نوین اسلامی در خانواده پرورش می‌یابند و زن خانواده کانون محوری خانواده است. ماموریت شاخص زن تراز انقلاب اسلامی این است که تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی اعم از مرد و زن را تربیت کند.

تبیین و تربیت انسان مهم ترین وظیفه زن تراز انقلاب اسلامی است

زنانه بودن امر تربیت

وی در رابطه با نقش زنان در تربیت بیان کرد: تربیت کار ظریف و دقیقی است و زنان می‌توانند نقش مهمی را در این عرصه ایفا کنند. مهم‌ترین نقش زن، تربیت انسان است، ماموریت تمام پیامبران نیز برای تربیت انسان بوده و حکومت اسلامی نیز بستری برای تربیت انسان است. خداوند زنان را به گونه‌ای خلق کرده است که او بتواند در امر تربیت نقش بهتری را ایفا کند. علت مقدس بودن خانواده نیز به دلیل  تربیت انسان در این نهاداست.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امروز بحث عفاف و حجاب پررنگ است و اتفاقا برخلاف گفته کسانی که می‌گویند حجاب آمده است تا زن ددیده نشود، برعکس حجاب برای دیده شدن زن است تا از طریق حجاب افراد به بخش جنسیتی زنان توجه نکنند و متوجه بعد انسانی او باشند. زنان صدر اسلام مانند حضرت زینب(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه(س) در حالی که در اوج عفاف و حجاب بودند نقش‌های پررنگ و محوری‌ داشتند. امروز هم اگر خانم‌های جامعه ما به این تعریف دقت ویژه کنند و ببینند که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری چقدر زن را محترم تعریف کردند متوجه جایگاه ویژه خود در جامعه اسلامی می‌شوند.

وی در پایان افزود: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند رحمت خدا بر کسی که بداند که از کجا آمده است، کجاست و کجا قرار است برود؛ این جمله به معنای انسان‌شناسی است مختص به مرد یا زن نیست. خداوند راه سلوک به سوی خودش را برای همه باز گذاشته است و زن با شناخت وظایف زنانه و مرد با شناخت وظایف مردانه خود می‌توانند به سوی خدا برود.

انتهای پیام
captcha