نمایشگاه قرآن دروازه‌ای برای ورود مخاطبان جدید به حوزه‌های قرآنی است
کد خبر: 4131791
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
استاندار اصفهان:

نمایشگاه قرآن دروازه‌ای برای ورود مخاطبان جدید به حوزه‌های قرآنی است

استاندار اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت دروازه‌ای برای ورود مخاطبان جدید به این حوزه است، گفت: رسالت ما با این نمایشگاه به پایان نمی‌رسد، بلکه باید تلاش کنیم تا مخاطبان اولویت‌دار که ممکن است کمتر با این فضاهای قرآنی مأنوس باشند، لذت حضور در چنین فضایی را تجربه کنند.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان

به گزارش ایکنا، آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان شامگاه 16 فروردین در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این مراسم با اشاره به تعیین آیین‌نامه برای نمایشگاه امسال اظهار کرد: اولین ثمره این کار، نوعی همدلی و همبستگی‌ بود که حول نمایشگاه ایجاد شد. ان‌شاءالله حرکتی که امسال شکل گرفت، بنیان محکمی برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن نمایشگاه قرآن و عترت در سال‌های آینده باشد. رشد 70 درصدی مشارکت مؤسسات، تشکلات و مجموعه‌های قرآنی نشان‌دهنده رویکرد هم‌افزاست و اینکه ایجاد تعلق در مجموعه‌های گوناگون به‌صورت یک حرکت فرهنگی مؤثر، چقدر می‌تواند همه را حول محور قرآن گرد آورد.

وی ادامه داد: این نکات باعث شده تا بتوانیم در بهار قرآن، میزبان همه مخاطبان از سراسر نقاط استان و شاید سایر نقاط کشور باشیم. از این بابت، از همه عزیزانی که در این مسیر کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ مخصوصا معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، مجموعه شهرداری، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و همه مؤسساتی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

استاندار اصفهان در خصوص مخاطبان نمایشگاه گفت: تا امروز تلاش کرده‌ایم سفره‌ای برای انتقال فضای مطلوب قرآنی به مخاطبان فراهم باشد. بخشی از این جامعه مخاطب به‌صورت دوره‌ای و از سال‌های گذشته، مشتری سنتی چنین نمایشگاهی هستند. فضای ماه مبارک رمضان و بهار قرآن بر افزایش تعداد این مشتری‌ها تأثیر می‌گذارد. کاری که باید در اینجا انجام شود، این است که سایر مخاطبان اولویت‌دار که ممکن است کمتر با این فضاهای قرآنی مأنوس باشند، لذت حضور در چنین فضایی را تجربه کنند. چنین کاری نیازمند برنامه‌ریزی مجزاست و باید دید چگونه می‌توان مجموعه‌هایی را که کانون جمع‌ شدن این مخاطبان اولویت‌دار است، به این نمایشگاه متصل و آنها را با مؤسسات متعدد قرآنی در سطح استان مرتبط کرد. در واقع، نمایشگاه دروازه‌ای برای ورود مخاطبان جدید به این حوزه است.

مرتضوی تصریح کرد: درخواست می‌کنم در کنار کاری که در حوزه غرفه‌داری انجام می‌شود، در اتاق فکری در بالادست نمایشگاه به این موضوع اندیشید که چگونه می‌توان مخاطب جدید را به نمایشگاه جذب کرد. امروز حال و هوای جامعه ما با گذشته متفاوت شده است و این حال و هوا می‌طلبد که ما یک بار دیگر به معارف مکتبی انقلاب اسلامی رجوع کنیم. یکی از بهترین زمان‌ها برای این کار، ماه مبارک رمضان و یکی از بهترین ابزارها در این راه، قرآن کریم است. باید توجه کنیم که رسالت ما با این نمایشگاه به پایان نمی‌رسد، بلکه رسالت ما این است که پای ظرفیت‌های اولویت‌دار مانند جوانان و نوجوانان را در طول سال به این مؤسسات باز کنیم.

نمایشگاهی با صبغه رویدادمحوری

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این مراسم به بیان گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: به لطف قرآن، میان تمامی نهادها و مسئولان برای برگزاری این نمایشگاه هماهنگی و همدلی به‌وجود آمد. به‌واسطه جلساتی که در چند ماه گذشته برای هماهنگی‌های مربوط به نمایشگاه قرآن به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری برگزار شد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تدوین آیین‌نامه برگزاری نمایشگاه پرداخت که به برنامه اجرایی خوبی برای کارهای آتی تبدیل شد.

وی ادامه داد: بیش از 219 شرکت در نمایشگاه امسال حضور دارند که نسبت به سال گذشته، رشد 70 درصدی کمی و کیفی داشته است. همچنین بیش از 500 هزار متر فضای نمایشگاهی به این 219 شرکت اختصاص داده شده است. امسال از سازمان‌ها و نهادهای دولتی، مؤسسات قرآنی، مراکز علمی و دانشگاهی، کانون‌های قرآنی و تمام مؤسساتی که در این زمینه فعالیت داشتند، برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم. بیش از 40 رویداد در این پنج روز برای مردم اصفهان تدارک دیده شده است و امیدواریم محفل خوبی برگزار شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در خصوص برنامه‌های محتوایی نمایشگاه گفت: در راستای افزایش سطح کیفی و محتوای این رویدادها سعی شده برنامه‌های متنوع فرهنگی با مضامین قرآنی، جایگاه قرآن در ایجاد آرامش در کانون خانواده در قالب قصه‌گویی، بازی‌های فکری و رایانه‌ای قرآنی، محافل قرآنی، سرود و تواشیح در دو سالن برگزار شود. همچنین تلاش شده تا به مباحثی مانند آشنایی با نهج‌البلاغه، نهج‌البلاغه و خانواده متعالی و بازی‌های گوناگون برای اعضای خانواده پرداخته شود. همچنین سعی کردیم از ظرفیت استارتاپ‌ها، اهالی رسانه و تمامی افرادی که در زمینه خدمات نرم‌افزاری قرآنی فعالیت می‌کنند، استفاده کنیم تا هم به محتوای نمایشگاه کمک شود و هم نمایشگاه به سمت رویدادمحوری برود.

وی بیان کرد: با توجه به کارگروه‌های پیش‌بینی شده در آیین‌نامه، تلاش کردیم از تمامی ظرفیت‌های شهر استفاده کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم از 16 تا 20 فروردین، با نمایشگاهی متفاوت نسبت به سال گذشته، خدمتگزار قرآن و مردم باشیم.

مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha