مؤسسات قرآنی در امر تبلیغ و ترویج با نوآوری ورود کنند + فیلم
کد خبر: 4131947
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
علیرضا معاف:

مؤسسات قرآنی در امر تبلیغ و ترویج با نوآوری ورود کنند + فیلم

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: از مؤسسات خواهش می‌کنم که در بحث تبلیغ، ترویج و هنر و رایانه بیش از گذشته با نوآوری ورود کنند.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش سراسری مدیران مؤسسات قرآنی و تکریم از ۱۲ نفر از پرچمداران گمنام خدمت به قرآن کریم عصر امروز، ۱۷ فروردین‌ با تلاوت علی خشنود، قاری خوش‌خوان کشور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد و در ادامه مهدی عباس‌نژاد به اجرای برنامه پرداخت. 

این برنامه که با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت دفتر برنامه‌ریزی ارشاد، مدیران برخی اتحادیه‌های استانی و سایر مدیران مؤسسات قرآنی همراه بود، با خیرمقدم محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه هر ساله این همایش با پشتیبانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کار طاقت‌فرسا و قابل تقدیری است و از سوی دیگر تشکر می‌کنیم از معاونت قرآن و عترت که امسال شاهد حضور پررنگ مؤسسات قرآنی هستیم و امیدواریم بتوانیم این برنامه بزرگ را با حمایت دولتمردان به طور مستمر داشته باشیم.

انجم‌شعاع افزود: امروز در حاشیه این مراسم شاهد دو اتفاق  هستیم؛ یکی تجلیل از  12 پرچمدار خدمت به قرآن کریم به پاس سال‌ها خدمت خالصانه به ساحت قرآن و در مسیر ترویج فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم کشور و رونمایی از سامانه رصد فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی (که توسط اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طراحی شده) است.

سپس گروه همخوانی نور به اجرای دو قطعه یکی دعای یا علی و عظیم ماه رمضان و دیگری مناجاتی به دو زبان عربی و فارسی پرداخت.

در ادامه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: خدا را شاکریم امروز این درخت تنومند تشکیلات قرآنی در کشور با همکاری و همراهی دهه‌ها و صدها مؤسسه قرآنی، اینگونه فعالیت می‌کنند. هنگامی که حرف از تشکیلات مردمی می‌زنیم، منظورمان صرفاً مجموعه‌ مؤسسات دارای مجوز نیستند، چراکه دایره آن فراتر از این مجموعه‌ها است. بله، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی مفتخرند به این موضوع اما توفیق دارند به اینکه با مجموعه‌های مردمی ارتباط مفصل‌تر و موسع‌تری از مجوزها داشته باشند. البته فعالیت بخش مردمی مفصل‌تر و فراگیرتر از آن است که بخواهیم آنها را به صدور برگه مجوز محدود کنیم.

همایش مؤسسات قرآنی

معاف با تأکید بر اینکه در کشور کارهای قرآنی بر دوش مردم است و دولت‌ها اکثراً نمکی در این آش می‌ریزند، گفت: اکثر کار بر دوش مجموعه‌های مردمی است. بنابراین مفهوم مردم مهم است و باید دید تشکیلات مردمی یعنی چه؟ پس فعالیت‌های فرهنگی قرآنی باید مردمی انجام شود. 

وی تصریح کرد: در قرآن خطاب‌های مردمی «یا ایهاالناس» است از اصلی‌ترین خطاب‌هاست. بنابراین تشکیلات مردمی نیز معنای موسّعی دارد. حرکت رسول اعظم(ص) و بعثت ایشان ساختار مردمی را با مسجد شکل دادند. در تبیین اتفاق بزرگی چون  عاشورا، ساختار مردمی به اسم هیئت شکل گرفت. امام خمینی(ره) انقلاب را در ساختار مردمی بسیج دنبال کرد. این چهار ضلع مردمی مسجد، هیئت، بسیج و مؤسسات مردمی دارای اهمیت هستند.

معاف با تأکید بر اینکه ما در دولت بیش از گذشته حامی و پشتیبان هستیم، بیان کرد: از مؤسسات قرآنی خواهشمندیم فعالیت‌هایشان را با نوآوری آمیخته کنند. مؤسسات باید روش‌های جدید و نو را در حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج در مؤسسات قرآنی رقم بزنند چراکه بیش از گذشته به این امر نیاز داریم.

معاون قرآن و عترت ارشاد ادامه داد: از مؤسسات خواهش می‌کنم تا در بحث تبلیغ، ترویج و هنر و رایانه بیش از گذشته با نوآوری ورود کنند. باید در حوزه هنر، رسانه، تبلیغات و ترویج قرآنی و کارهای مفهومی، مؤسسات بیش از گذشته کار کنند. 

وی با اشاره به عنوان این همایش که «پرچمداران خدمت به قرآن» است، افزود: ما همه خادم شما خادمان قرآن هستیم. 

همایش مؤسسات قرآنی

معاف در ادامه با تأکید بر اینکه از دیدگاه و نقطه نظرات شما قرآنیان برای ارتقای برنامه‌های نمایشگاه قرآن در سال آینده قطعاً بهره‌مند می شویم، ادامه داد: همانطور که دستور وزیر ارشاد نیز بوده است، ادارات ارشاد استان‌ها نیز خادم مجموعه‌های قرآنی ـ مردمی هستند و باید بودجه‌های حمایت را با اولویت کارهای قرآنی ـ مردمی توزیع کنند.

در ادامه این مراسم، سامانه رصد، پایش و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی (که توسط اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طراحی شده) به نشانی etghanmedia.com رونمایی شد. مقدمات این سامانه با اعتبارات اختصاص یافته از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج از چند ماه پیش تاکنون انجام شده است. 

تولیدات در زمینه موشن‌گرافی، انیمیشن، فیلم کوتاه و ... در این سامانه از سوی مؤسسات قرآنی بارگذاری می‌شود و محصولات به آرای مردمی گذاشته می‌شود و در پایان سال نیز  از بهترین‌ها در قالب جشنواره تقدیر خواهد شد.

حسن ختام این برنامه تشکیل پنل پرسش و پاسخ با حضور  محمد انجم شعاع و ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت دفتربرنامه‌ریزی ارشاد بود. از جمله مهمترین مسائل مطرح شده بدین شرح است؛

  • سهولت در تمدید مجوز مؤسسات قرآنی
  • جانمایی نامناسب بخش مؤسسات مردمی
  • انجام هماهنگی‌های بهتر و بیشتر برای عدم تداخل زمانی برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی استانی با نمایشگاه تهران
  • اختصاص مکان و زمین به مؤسسات قرآنی و راه‌هایی از مشکل استیجاری مکان‌ها
  • عدم امکان اختصاص زمین به مؤسسات و حتی اختصاص هزینه برای ساخت مکان مؤسسات قرآنی به دلیل مشکلات فعلی تورمی در کشور
  • ناهماهنگی در اجرای طرح‌ها در سطح استان‌ها و عدم پرداخت‌ به موقع بودجه‌ها
  • چرایی دوگانگی مجوزهای ارشاد و تبلیغات اسلامی برای مؤسسات قرآنی با وجود اتحادیه واحد (پاسخ این دوگانگی در مأخذ پرداخت های متفاوت که نیازمند یکپارچگی است)

در پایان این مراسم با هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۶۰ مؤسسه بن حمایتی خرید از نمایشگاه قرآن به ارزش سه میلیون تومان داده و مقرر شد به سایر مؤسسات حاضر در این همایش این مبلغ در قالب شماره شبا طی روزهای آتی واریز شود.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» تا 26 فروردین از ساعت 17 تا 24 پذیرای علاقه‌مندان است. 

انتهای پیام
captcha