ارائه مشاوره‌های قرآن‌بنیان برای تمامی اعضای خانواده
کد خبر: 4131957
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
در نمایشگاه قرآن انجام می‌شود

ارائه مشاوره‌های قرآن‌بنیان برای تمامی اعضای خانواده

مؤسسه قرآنی ارم امسال، در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نسبت به ارائه مشاوره‌های قرآن‌بنیان برای تمامی اعضای خانواده اقدام کرده است.

فاطمه سادات رازقیفاطمه سادات رازقی، معاون بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های مختلف این بخش اظهار کرد: مشاوره‌های قرآن‌بنیان از سال گذشته توفیق حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را پیدا کرده و امسال سال دوم است که با همین عنوان و حیطه تخصصی در نمایشگاه حضور دارد.

وی افزود: مؤسسه قرآنی ارم در حوزه تخصصی مشاوره‌های قرآنی فعالیت دارد. البته این بدان معنا نیست که مشاوره‌های ما رویکرد علمی ندارند، بلکه تمام متخصصان بخش ما دارای مدرک تحصیلی روانشناسی در مقاطع ارشد و دکترا بوده و در کنار آن نیز دارای تحصیلات دینی و حوزوی نیز هستند یعنی نوعی فعالیت بین رشته‌ای در این بخش رخ می‌دهد.

رازقی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما استارت این کار را در دوره کرونا در فضای مجازی زدیم و مشاوره‌های قرآن‌بنیان و مذهبی در این زمینه راه‌اندازی شد. در دوره کرونا بیشتر پشتوانه پژوهشی، آموزشی و احصای شبکه در دستور کار قرار داشت. به توفیق الهی پس از دوران کرونا و برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، توانستیم رویکرد خود را در این نمایشگاه معرفی کنیم که با استقبال فراوانی نیز روبه‌رو شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود 30 مشاور داشتیم که هر شب در هفت حوزه تخصصی به مردم خدمات ارائه می‌دادند. امسال با گسترش ظرفیت مکانی و تعداد نیروهای متخصص و حوزه‌های تخصصی کار را گسترش دادیم. امسال در 11 حوزه فردی، زوجین، پیش از ازدواج، تحصیلی، شغلی، کودک، نوجوان، استعدادیابی، فقه و حقوق، خانواده و همسان‌گزینی در خدمت مردم هستیم.

رازقی بیان کرد: تمام اساتیدی که در این حوزه‌ها خدمات ارائه می‌کنند، متخصص رشته‌های فوق بوده که در خارج از نمایشگاه دارای کلینیک و یا در کار وکالت و صاحب کرسی‌های دانشگاهی هستند که در این نمایشگاه به ما کمک می‌کنند. ما امسال حتی دانشجوی ارشد هم در نمایشگاه نداریم و تمامی متخصصان فارغ‌التحصیل ارشد و یا دکترا هستند.

وی افزود: امسال چند بخش ویژه را با هدف خدمت‌رسانی بهتر به بخش روان‌شناسی اضافه کردیم. یکی از ابزارهایی که مشاوران در کلینیک برای تشخیص بهتر بدان نیاز داشتند، بحث روان‌سنجی بود که امسال این بحث را به شکل تخصصی در نمایشگاه به کار بردیم و هر شب تعدادی از روان‌سنجان که تخصص آن‌ها دکترای روان‌سنجی است، وظیفه گرفتن تست و تفسیر آن‌ها از مراجعان را دارند.

مشاوره پیش از ازدواج

رازقی بیان کرد: اگر دختر و پسری به بخش مشاوره پیش از ازدواج ارجاع داده شوند، تست‌های مربوطه به صورت تمام و کمال از ایشان گرفته می‌شود. همچنین، تمامی این خدمات که خارج از نمایشگاه بالغ بر چند میلیون تومان هزینه دارد، به صورت رایگان انجام می‌شود.

استعدادیابی نوجوانان

وی تصریح کرد: موضوع بعدی، بحث استعدادیابی در حوزه نوجوان است که دو بسته استعدادیابی از سوی متخصصان طراحی شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. نکته بعدی در بحث ویژگی‌های این نمایشگاه این است که بخش همسان‌گزینی یا انتخاب صحیح را در نمایشگاه به کار برده‌ایم که متولی این کار نیز برخی نهادهای دانشگاهی هستند. نهادهای دانشگاهی چندسالی است که در امر واسطه‌گری ورود پیدا کرده و این فعالیت را در سطح دانشگاه انجام می‌دهند. در این نمایشگاه این فعالیت از سطح دانشگاه به سطح ملی آورده شده و امسال به شکل پایلوت از دانشگاه‌هایی که شبکه همسان‌گزینی را در اختیار دارند، دعوت کردیم تا به نمایشگاه آمده و مردم بتوانند از این بستر نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه تمامی خدمات مربوطه در بحث پیش از ازدواج و زمانی که افراد مجرد بوده و زمانی که وارد رابطه نشده‌اند و همچنین، پس از ورود به رابطه و نیز پس از ازدواج در این نمایشگاه به مردم ارائه می‌شود. یعنی از همسان‌گزینی و کمک در انتخاب صحیح، کمک در دوره آشنایی و پیش از ازدواج و سپس، در تحکیم بنیان خانواده در چند سال اول، تمامی خدمات مشاوره در این نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فرزندآوری

رازقی با بیان اینکه در این بسته‌ها بحث تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در کنار یکدیگر قرار گرفته است، بیان کرد: یکی دیگر از خدماتی که ما در نمایشگاه ارائه می‌دهیم، مشاوره فرزندآوری است. امروز بحث جمعیت در کشور یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی آحاد جامعه است و همگان به این مسئله اذعان دارند. بسیاری از زوجین جوان جامعه بنا به دلایل متعددی از جمله ترس از فرزندآوری، ترس از پذیرش مسئولیت و ... از فرزندآوری واهمه دارند.

وی افزود: نکته بعدی در بحث تربیت کودک است که به شکل تخصصی دنبال می‌کنیم. تربیت کودک شامل چند بخش کودکان تا پنج سال، پنج تا 10 سال است که برای هر بخش درمانگران و روان‌شناسان متخصص به ارائه مشاوره به مراجعان می‌پردازند. همچنین، از 10 تا 17 سال نیز شامل بخش نوجوانان می‌شوند که در این حوزه نیز به صورت تخصصی مشاوره رایگان به مردم ارائه می‌شود.

مشاوره تحصیلی و شغلی 

رازقی ادامه داد: همچنین، در این نمایشگاه بحث تحصیلی و شغلی نیز وجود دارد. عمده مخاطبان ما در این بخش جوانان هستند که یا هنوز به انتخاب رشته دانشگاهی نرسیده و یا اگر به این انتخاب رسیده‌اند، به دنبال مشاوره‌های شغلی هستند. مشاوران شغلی و تحصیلی خوبی در این بخش وجود دارند که به جوانان و متقاضیان در بخش‌های مختلف تحصیلی و شغلی کمک می‌کنند.

وی افزود: مسئله بعدی، مشاوره زوجین است. در این بخش این قابلیت وجود دارد که زن و شوهر با یکدیگر به این بخش مراجعه کنند. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه این است که افراد به صورت خانوادگی در آن حضور دارند. این مسئله کمک شایانی به افراد و زوجین می‌کند که در کنار هم از خدمات مشاوران استفاده کنند. بخش مشاوره پیش از ازدواج نیز مربوط به افرادی می‌شود که در شرف ازدواج هستند که خدمات ویژه‌ای برای ایشان درنظر گرفته شده است. این افراد چنانچه به برنامه‌های آموزشی نیاز داشته باشند، به کارگاه‌های آموزشی ارجاع داده می‌شوند. همچنین، چنانچه به مشاوره نیاز داشته باشند نیز در همین بخش به ایشان کمک خواهد شد.

رازقی تصریح کرد: نکته بعدی اینکه ما ادعا نداریم که در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه کار درمان انجام می‌دهیم. هدف اصلی ما از شرکت در نمایشگاه این است که مردم با مشاوره آشنا شده و با مشاوره‌های کارآمد و افرادی که صلاحیت این کار را دارند متناسب با زیست‌بوم و آنچه که در شرع و عرف و فضای جامعه مطلوب است، خدمات دریافت کنند. ارائه مشاوره صحیح روان‌شناسی به فردی بستگی دارد که این علم را در اختیار دارد و ما در این نمایشگاه به این مسئله حساسیت و دقت ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی افزود: لذا ما در این نمایشگاه به دنبال اعتمادسازی هستیم. مردم باید بدانند که برای مسائل و چالش‌هایی که دارند، حتماً راهکار وجود دارد. اینکه ادعا کنیم خود می‌توانیم تمامی راهکارها را کشف کنیم، نادرست است. انسان به ویژه در شرایط بحرانی نمی‌تواند به تمامی جنبه‌های یک مسئله اشراف داشته و راه حل‌های کافی را شناسایی کند. مردم باید بدانند مشورت گرفتن یکی از تعالیم دینی ماست و در مسائل و بحران‌ها می‌توانند از نظرات متخصصان بهره ببرند.

رازقی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که از مشاوره متخصصان استفاده می‌کنند، این امید در آن‌ها ایجاد شده که می‌توانند مسائل بین خود و خانواده و فرزندان را حل کنند. همچنین، در این نمایشگاه علاوه بر بخش حضوری، به دنبال رونمایی از پلتفرم مشاوره آنلاین ارم‌مشاور هستیم که چنانچه شرایط مهیا شود، از این پلتفرم در نمایشگاه رونمایی خواهد شد. این پلتفرم اولین پلتفرم جامع مشاوره دینی است که همین شبکه‌ای که طی چند سال گذشته از متخصصان مختلف احصا شده، در این فضا قرار گرفته و خدمات ایشان به سراسر کشور ارائه خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از نقاط کشور هستند که حتی از نعمت وجود یک مشاور معمولی نیز محروم هستند. بحث مشاوره آنلاین دارای محاسن و معایب خود است. یکی از معایب آن این است که هیچ مسئله‌ای جایگزین مشاوره حضوری نخواهد شد. در شهرستان‌های مختلف متأسفانه امکان مراجعه حضوری و پرداخت هزینه‌های زیاد مشاوره وجود ندارد که با ایجاد این پلتفرم، این فضا ایجاد می‌شود تا تمامی افراد در کشور و همچنین، ایرانی‌های خارج از کشور بتوانند از خدمات مشاوره استفاده کنند. لذا بحث مشاوره، روان‌سنجی و آموزش نیز در این پلتفرم موجود است. علاوه بر آن بحث دوره تربیت معنوی است که برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم این شبکه را گسترش دهیم.

انتهای پیام
captcha