توصیه اسلام انتخاب سبک زندگی با کمترین آسیب است
کد خبر: 4132164
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
در نشست نمایشگاه قرآن تأکید شد؛

توصیه اسلام انتخاب سبک زندگی با کمترین آسیب است

سخنرانان نشست بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تأکید کردند: انسان به تعبیر عامیانه یک بار فرصت حیات دنیایی دارد و با محاسبه عقلانیت باید ببیند از چه چیزهایی آسیب می‌بیند و بنا به توصیه اسلام، سبک زندگی با کمترین آسیب را انتخاب کند.

توصیه اسلام انتخاب سبک زندگی با کمترین آسیب استبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «تبیین مشترکات دینی و آیینی در تأمین سعادت و سلامت جامعه با محوریت سبک زندگی قرآنی» شامگاه جمعه، 18 فرودین ماه در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد و سیدحسن عصمتی، کارشناس امور قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دبیر علمی این نشست بود.

حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان؛ مدیرگروه قرآن و بهداشت و سلامت جامعة المصطفی العالمیه، حدیث رجبی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و مدیرگروه معارف اسلامی این دانشگاه و حسین رهنمایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و معاون دانشکده معارف و اندیشه اسلامی این دانشگاه در این برنامه سخنرانی کردند.

سیدحسن عصمتی طی سخنانی در آغاز نشست اظهار کرد: تاکنون چهار نشست در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن برگزار شده است و امشب پنجمین نشست را برگزار می‌کنیم.

توجه به سبک زندگی قرآنی در دوران پساکرونا

وی افزود: سبک زندگی قرآنی از دوران کرونا و توجه به ذات و بریده‌شدن از زندگی روزمره، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و پس از کرونا، خلأ معنوی در کشورهای جهان مشاهده شد که تلنگری محکم به جامعه جهانی بود.

دبیر علمی نشست تصریح کرد: یکی از کارهای اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمان کرونا، برگزاری وبینارهای سبک زندگی قرآنی با حضور اساتید ایرانی و خارج از کشور بود.

وی اظهار کرد: بنا به توصیه قرآن، حیات طیبه و سعادتمند در کنار «فاذا قرأت القرآن» حاصل می‌شود و این یک توصیه قرآنی و بیانگر سبک زندگی قرآنی است.

در ادامه نشست عباسعلی واشیان سخنرانی و تأکید کرد: ما باید ببینیم آیا از نگاه عقلانی، عقل هم می‌تواند حاکمیت سبک زندگی قرآنی را نشان دهد و باید توجه کرد خالقی که انسان را خلق کرده، سبک و مدل زندگی قرآنی را از طریق پیامبر(ص) و فرستاده‌اش به انسان ابلاغ کرده است.

سبک زندگی قرآنی مایه افتخار اسلام است

وی افزود: اعجازهای علمی بی‌شماری در قرآن آمده که در بخش‌های مختلف زندگی انسان تجلی یافته است و اگر قرآن، سبک زندگی دارد، مایه افتخار اسلام است.

توصیه اسلام انتخاب سبک زندگی با کمترین آسیب است

مدیرگروه قرآن و بهداشت و سلامت جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: فلسفه بایدها و نبایدها در قرآن، نشان‌دهنده حوزه سلامت است و پرهیز از برخی خوراکی‎ها و اعمال که برای انسان ضرر دارد و قرآن به آن اشاره کرده، نشان از تأکید قرآن بر سبک زندگی سالم و جامعه سالم دارد.

واشیان اظهار کرد: هر چه می‌گذرد علاقه به قرآن و سبک زندگی قرآنی بیشتر می‌شود و اساتید خارجی برای فرصت مطالعاتی به ایران می‌آیند تا این بعد را بررسی کنند.

بنا بر این گزارش، حدیث رجبی، دیگر سخنران مراسم نیز گفت: انسان به تعبیر عامیانه یک بار فرصت حیات دنیایی دارد و با محاسبه عقلانیت باید ببیند از چه چیزهایی آسیب می‌بیند و بنا به توصیه اسلام، سبک زندگی با کمترین آسیب را انتخاب کند.

وی افزود: برنامه جامعی که بتواند این هدف را محقق کند، جز از سوی خالق انسان قابل قبول نیست؛ زیرا هیچ موجودی اشراف تام در این زمینه ندارد و سبک زندگی که خداوند برای انسان در نظر گرفته، به نسبت تمام سبک‌ها در اولویت است.

قرآن؛ رکن اول سبک زندگی اسلامی

حدیث رجبی تصریح کرد: متن قرآن به عنوان رکن اول سبک زندگی، متن مکتوب دین است که در اختیار بشر قرار گرفته و پیامبر(ص) و ائمه(ع) رکن دوم سبک زندگی هستند و این دو باید در با هم از سوی انسان مورد توجه قرار بگیرند.

رجبی ادامه داد: توصیه‌های بسیاری به تقوای الهی در قرآن و دین داریم که بیانگر توصیه به انسان برای مراقبت از خود است و این مسئله توسط پزشکان و متخصصین هم گفته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در پایان تأکید کرد: تعظیم شعائر الهی و دینی مانند حج، نماز و قربانی‌کردن در قرآن توصیه شده و پاسداشت این شعائر در سلامت انسان تأثیرگذار است و موجب تقوای قلبی خواهد شد.

اسلام؛ جامع‌ترین دین برای سبک زندگی

حسین رهنمایی، آخرین سخنران برنامه نیز گفت: اسلام، جامع‌ترین و کامل‌ترین دین برای سبک زندگی است و دستورات و تعالیم آن در زندگی بشر استنباط و به کار گرفته شده است.

وی افزود: در ادیان و فرقه‌های مختلف، آیین‌هایی وجود دارد که در اسلام هم مانند آن وجود دارد، مانند روزه که هر کدام از ادیان و فرقه‌ها، شکلی از آن را در تعالیم خود دارند.

رهنمایی تصریح کرد: در هندوئیسم در برخی ایام و اعیاد روزه می‌گیرند که منظور از آن همان امساک است و ایام روزه در هندوئیسم، نزدیک جشن‌های مذهبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: هدف از روزه در هندوئیسم، تزکیه نفس، تمرکز بر ذهن و گاهی نذر و نیاز و گرفتن حاجت است تا برای مراقبه و مدیتیشن آمادگی بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: در آیین مانی و بودیسم هم، رویکرد در روزه، زهد و ریاضت است و ادیان ابراهیمی نیز در این حوزه، با هدف ریاضت، خودداری و امساک را در پیش می‌گیرند و در یهود حداقل 6 روزه واجب و تعدادی روزه مستحبی وجود دارد. رویکرد مسیحیان در روزه و امساک، شکرگزاری و استغفار است.

رهنمایی در پایان گفت: در اسلام روزه‌داری، ابعاد عبادی، اجتماعی، تزکیه نفس، شکرگزاری و استغفار دارد و هدف اصلی روزه‌داری تقواست و این فریضه فرصتی برای کنترل نفس است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha